Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Blisko Wrocławia

Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie

KK przez KK
9 czerwca 2025
w Blisko Wrocławia, Wiadomości
0
Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie

Polskie Koleje Państwowe S.A. przekazały plac budowy wykonawcy przebudowy dworca w Oławie. Prace remontowe rozpoczynają się dokładnie 184 lata po położeniu kamienia węgielnego pod budynek. Dworzec w Oławie jest obecnie najstarszym czynnym dworcem kolejowym w Polsce.

Stacja kolejowa Oława znajduje się na linii kolejowej Wrocław – Opole i obsługuje pasażerów pociągów dalekobieżnych PKP Intercity poruszających się m.in. na trasach z Wrocławia, Przemyśla czy Zakopanego do Warszawy, Ustki, Lublina czy Kołobrzegu, a także pociągów regionalnych POLREGIO do Brzegu, Raciborza, Gliwic i Kędzierzyna-Koźla. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w 2023 roku stacja w Oławie obsługiwała średnio 3,3 tys. pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej 79 pociągów dziennie. Projekt przebudowy dworca zakłada dostosowanie obiektu do aktualnych potrzeb pasażerów oraz użytkowników budynku. Wszystkie prace, z uwagi na to, że obiekt jest objęty ochroną konserwatorską, będą prowadzone pod nadzorem konserwatora zabytków. Renowację przejdzie elewacja budynku, a od strony północno-wschodniej (od strony miasta) pojawi się napis „Dworzec kolejowy”, natomiast na elewacji południowo-zachodniej (od strony torów): „Oława”. Od strony miasta na elewacji umieszczony zostanie także zegar. Koszt inwestycji to 17 mln zł. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Inwestycja realizowana jest w formule „projektuj i buduj” przez firmę Global Budownictwo Sp. z o.o. z Częstochowy. Planowane udostępnienie dworca podróżnym po przebudowie nastąpi w drugim półroczu 2026 r.

Remont najstarszego czynnego dworca w Polsce to ekscytujące i ważne zadanie. Dzięki niemu podróżni korzystający codziennie ze stacji w Oławie będą mieli do dyspozycji nowoczesną i komfortową przestrzeń. Dbamy o to, by nasze dworce były nie tylko miejscami obsługi pasażerów, ale także obiektami atrakcyjnymi dla społeczności lokalnych. Dlatego tak ważne jest, że duża część obiektu zostanie zagospodarowana przez lokalny samorząd – mówi członek zarządu PKP S.A. Paweł Lisiewicz.

 

We wschodniej części dworca przywrócone zostanie historyczne wejście do budynku. Tu znajdą się poczekalnia dla pasażerów oraz toalety. Część istniejącej stolarki okiennej i drzwiowej dworca jest stolarką historyczną, która zostanie poddana renowacji. Główny korpus budynku zostanie przeznaczony na potrzeby samorządu Oławy.  Budynek dworca wraz z otoczeniem zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone zostaną usprawnienia, w tym m.in. ścieżki prowadzące, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dworzec będzie także ekologiczny i bezpieczny. W celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowany zostanie system BMS (Building Management System) zarządzający wszystkimi instalacjami i urządzeniami na dworcu. Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – zwiększy się bezpieczeństwo osób i samego budynku.

Zagospodarowanie zostanie także otoczenie dworca. Powstaną m.in. miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsca krótkiego postoju (Kiss&Ride). Poszerzony zostanie chodnik przy dworcu oraz powstaną dwa nowe przejścia na perony. Warto dodać, że renowację przejdzie także przylegająca do dworca zabytkowa wiata peronowa. Inwestycja ta realizowana będzie przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.

  • Kamień węgielny pod budynek dworca kolejowego w Oławie położono 6 czerwca 1841 r., a gotowy obiekt oddano do użytku 21 maja 1842 r. Najstarszy budynek dworca został zbudowany w panującym wówczas w budownictwie kolejowym na jego wczesnym etapie rozwoju stylu neorenesansowym. Najprawdopodobniej jeszcze w końcu lat 50. XIX w., w związku z wprowadzeniem na Kolei Górnośląskiej IV klasy i gwałtownym wzrostem liczby pasażerów, do północno-zachodniego szczytu budynku dobudowano trójosiowy pawilon drugiej poczekalni. W 1884 roku do nowej części dworca dobudowano krótką wiatę peronową na żeliwnych kolumnach i o stalowej, nitowanej konstrukcji kratowej wspierającej drewniany dach.
  • Prawdopodobnie na przełomie wieków wiatę tę przedłużono na długość całego dworca. Co ciekawe, zainteresowanie budową i otwarciem pierwszej na Śląsku kolei użytku publicznego było tak wielkie, że właściciele gruntów rolnych przyległych do stacji w Oławie skarżyli się na szkody w uprawach, wyrządzane przez licznych ciekawskich. Pierwszym pociągiem specjalnym (21 maja 1842 r.) przyjechało do Oławy 400 pasażerów – zaproszonych gości. W składzie pociągu był odkryty wagon z orkiestrą, zarówno pociąg, jak i dworzec był odświętnie udekorowany, ustawiono też łuk triumfalny.
Poprzez: pkp.pl
Tagi: inwestycjekomunikacjaOława
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Tramwaj na Psie Pole – dwa warianty nadal w grze

Następny wpis

Lato kobiet, neokryształy i prawie 70 marek z całej Polski – ostatnia przed wakacjami edycja Targów Dobry Design

Następny wpis
Lato kobiet neokryształy

Lato kobiet, neokryształy i prawie 70 marek z całej Polski – ostatnia przed wakacjami edycja Targów Dobry Design

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Nietypowy zabieg robotyczny w

Nietypowy zabieg robotyczny w USK Wrocław – przy wsparciu eksperta ze Stanforda

12 czerwca 2025
Aplikacja lojalnościowa SPOT

Aplikacja lojalnościowa SPOT ułatwi zakupy – dowiedz się więcej

13 czerwca 2025
Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie

Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie

9 czerwca 2025
Granice zostały otwarte

„Granice zostały otwarte” – świat bez norm ma przyszłość?

23 marca 2025
Nowe technologie dla miasta

Nowe technologie dla miasta, edukacji i biznesu – powstała Wrocławska Dolina Dronów

13 czerwca 2025
Aplikacja lojalnościowa SPOT

Aplikacja lojalnościowa SPOT ułatwi zakupy – dowiedz się więcej

13 czerwca 2025
MKS Parasol Wrocław szuka partnerów

MKS Parasol Wrocław szuka partnerów – dołącz do klubu, który wychowuje mistrzów

13 czerwca 2025
Półkolonie jeździeckie na Partynicach

Półkolonie jeździeckie na Partynicach

13 czerwca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Nowe technologie dla miasta
Biznes

Nowe technologie dla miasta, edukacji i biznesu – powstała Wrocławska Dolina Dronów

13 czerwca 2025
Aplikacja lojalnościowa SPOT
Biznes

Aplikacja lojalnościowa SPOT ułatwi zakupy – dowiedz się więcej

13 czerwca 2025
MKS Parasol Wrocław szuka partnerów
Sport

MKS Parasol Wrocław szuka partnerów – dołącz do klubu, który wychowuje mistrzów

13 czerwca 2025
Półkolonie jeździeckie na Partynicach
Edukacja

Półkolonie jeździeckie na Partynicach

13 czerwca 2025
Karpacz ponownie znalazł
Blisko Wrocławia

Karpacz ponownie znalazł się na kolejowej mapie Polski

13 czerwca 2025
Nietypowy zabieg robotyczny w
Inne

Nietypowy zabieg robotyczny w USK Wrocław – przy wsparciu eksperta ze Stanforda

12 czerwca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Nowe technologie dla miasta

Nowe technologie dla miasta, edukacji i biznesu – powstała Wrocławska Dolina Dronów

13 czerwca 2025
Aplikacja lojalnościowa SPOT

Aplikacja lojalnościowa SPOT ułatwi zakupy – dowiedz się więcej

13 czerwca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT