W ostatni weekend rozpoczęły się prace przy budowie trzeciego i ostatniego odcinka Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór. To prawie 2 km wzdłuż ul. Rogowskiej, do pętli przy stacji PKP Wrocław Nowy Dwór. Kierowcy i pasażerowie MPK muszą liczyć się z utrudnieniami.
Podczas tego etapu wybudowane zostanie nowe torowisko, jezdnia (1,6 km), ścieżki rowerowe (1,8 km), chodniki (2 km) i przebudowane zostanie 1,2 km drenażu w wykopach sięgających 5,5 m głębokości. Powstanie również park and ride na 70 aut, w tym trzy miejsca dla niepełnosprawnych. Ponadto zaplanowano budowę nowych 11 przejść dla pieszych.
Prace ruszyły 5 lutego i potrwają 15 miesięcy
Drogowcy zaczną od budowy nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór. Ten odcinek będzie wyłączony z ruchu, lecz przez plac budowy przejadą mieszkańcy okolicznych posesji.
– Trzeba podkreślić, że ostatni odcinek TAT to nie tylko prace torowe i drogowe, ale skomplikowany zakres przebudowy drenażu i stąd też duże zaangażowanie środków MPWiK – tłumaczy Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia podczas podpisania umowy. Łączna wartość powstania trzeciego etapu to prawie 72,3 mln zł z czego zakres MPWiK to blisko 20 mln zł.
Objazdy dla autobusów
Z nowej trasy łączącej centrum z Nowym Dworem pasażerowie MPK skorzystają latem 2023 r. Zanim do tego dojdzie muszą liczyć się z objazdami wynikającymi z prowadzenia prac budowlanych. Z tego powodu trasy zmieni 14 linii autobusowych: 11 dziennych i trzy nocne.
Chodzi o linie: 109, 122, 124, 126, 134, 142, 148, 149, 909, 927L, 927P i kursów nocnych linii 241, 246 oraz 249.
– Mieszkańcy muszą liczyć się z utrudnieniami które pojawią się w ul. Rogowskiej, już 5 lutego rozpoczynamy pracę w tym miejscu – zauważa Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji i dodaje, że wrocławianie otrzymają specjalne ulotki oraz mapkę z objazdami. Wzmożona akcja informacyjna ma trwać w tygodniu poprzedzającym wprowadzenie zmian w ruchu drogowym.
Zmiany dla kierowców
5 lutego zamknięte zostało skrzyżowanie ulic Strzegomskiej, Gubińskiej oraz Estońskiej. A to oznacza zmiany w organizacji ruchu.
Od soboty kierowcy nie wjadą już na sam środek skrzyżowania – układane jest tam nowe torowisko.
Niedostępny jest również lewoskręt w ul. Gubińską oraz Estońską. A to oznacza, że kierowcy jadący ul. Strzegomską mogą jechać prosto w kierunku ul. Granicznej lub skręcić w prawo na Gubińską. W drugim kierunku (w stronę WSB) możliwy jest skręt w prawo w ul. Estońską lub zawrócenie kilkadziesiąt metrów za skrzyżowaniem.
Inwestycja za blisko 400 mln złotych
Wartość całkowita projektu to: 386 mln zł brutto, a obecnie wydano prawie 275 mln zł. Budowa jest dofinansowana z Unii Europejskiej w kwocie 117 mln zł, lecz trwają rozmowy, żeby ją podnieść do 182 mln zł w wyniku przyznania ewentualnych środków z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.