Przeszło 175 milionów złotych z funduszy unijnych otrzyma projekt rozbudowy i modernizacji wrocławskiego lotniska. To największe dofinansowanie dla branży lotniczej w całej Europie, a trzecie największe spośród wszystkich złożonych wniosków. Nadchodzące zmiany odczuje zarówno lotnictwo cywilne, jak i wojskowe.
Port lotniczy we Wrocławiu czekają w najbliższych latach ogromne zmiany. Cała inwestycja w jego powiększenie oraz zmodernizowanie wyniesie ogromną kwotę 350 milionów złotych. Jego oficjalna nazwa to „Zwiększenie możliwości operacyjnych części lotniczej lotniska pod potrzeby operacji wojskowych w Porcie Lotniczym Wrocław”. Jak się okazuje, około 50% tej liczby zostanie pokryte ze środków Unii Europejskiej. Dofinansowanie zostało zorganizowane w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. To strategia UE mająca na celu efektywniejsze powiązanie sieci transportowej w krajach członkowskich z potrzebami obronnymi. Co dokładnie nowego pojawi się na wrocławskim lotnisku?
- Dodatkowa droga kołowania – jej powstanie umożliwi operacje lotnicze samolotów wojskowych bez jednoczesnego zakłócania funkcjonowania strefy cywilnej i wstrzymywania lotów pasażerskich. Dzięki temu wydłuży się też okres eksploatacji nawierzchni lotniskowych.
- Dodatkowa płyta postojowa – będzie to w pewnym sensie kopia istniejącej płyty przed terminalem pasażerskim. Pomieści ona nawet 12 samolotów kodu C, jak np. Airbus 320 czy Boeing 737 i jedno stanowisko dla największych maszyn wojskowych, cargo oraz pasażerskich.
- Droga szybkiego zjazdu – umożliwiająca znacznie szybsze opuszczenie przez samolot pasa startowego.
- Nowa płyta do odladzania samolotów – dzięki temu będzie można odladzać nawet 4 samoloty jednocześnie (robi się to zimą oczywiście), a maszyny będą mogły startować z obu kierunków.
- Przebudowa istniejących dróg kołowania – pozwoli to na przyjmowanie największych maszyn wojskowych typu F (największe samoloty świata).
Wedle obecnego planu, pod koniec roku 2023 rozpocznie się budowa płyty postojowej, w drugim kwartale 2024 roku budowa drogi szybkiego zjazdu i równoległej drogi kołowania, a jeszcze rok później przebudowane zostaną istniejące drogi kołowania oraz powstanie nowa płyta do odladzania. Wykonawcą będzie wybrana drogą przetargu WLC Inżynierowie sp. z.o.o z Krakowa.
– Rozbudowa tych elementów infrastruktury to kolejny etap w rozwoju portu lotniczego. Bardzo ważny w kontekście wzrastającej liczby pasażerów we Wrocławiu, jak i coraz intensywniej rozwijającego się transportu cargo – skomentował Cezary Pacamaj, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.
tekst: Bartosz Królikowski