Remont ronda Powstańców Śląskich to coraz bliższa perspektywa. ZDiUM ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej.
Projektowanie wymiany nawierzchni na ulicy Powstańców Śląskich już trwa i zakończy się jesienią br. Za chwilę prace projektowe obejmą również wyjątkowy układ urbanistyczny pochodzący z XIX – rondo na placu Powstańców Śląskich. Ogłoszony w ubiegłym tygodniu przetarg ma na celu wybór biura projektowego, które przez rok opracuje dokumentację wraz z wszelkimi wymaganymi uzgodnieniami, opiniami i decyzjami.
Rondo na placu Powstańców Śląskich powstało jako element przemyślanego układu urbanistycznego pod koniec XIX wieku, tworzy efektowną i spójną całość z ul. Powstańców Śląskich. Z biegiem lat wiele elementów infrastruktury drogowej uległo jednak zużyciu, szczególnie nawierzchnia jezdni na rondzie z odkształconą, wyjeżdżoną przez miliony aut granitową kostką. Zaplanowaliśmy kompleksowy remont całego ronda co pozwoli zachować na kolejne lata jego funkcję użytkową, bez utraty cennych walorów historycznych. Ogłoszony dziś przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej umożliwi nam rozrysowanie na osi czasu szczegółowego zakresu niezbędnych prac, kosztów oraz etapowania. Dokumentacja obejmie ogromną przestrzeń, projekty dotyczyć będą nie tylko remontu jezdni, chodników czy oświetlenia, ale również sieci podziemnych. Obowiązkiem projektanta będzie również uzyskanie wszelkich uzgodnień, opinii i decyzji umożliwiających następnie ogłoszenie przetarg u na realizację remontu. Szacujemy, że prace nad samym projektem potrwają około roku. Remont tak rozległego obszaru skrzyżowania, zabytkowego pod względem układu i funkcji, wiąże się w koniecznością przygotowania bardzo szczegółowej dokumentacji projektowej dla wielu branż, co jest procesem komplikowanym i czasochłonnym. W ramach tych prac przeprowadzimy kompleksowy remont jezdni z odtworzeniem nawierzchni z kostki granitowej, prace obejmą też chodniki, trasy rowerowe, peron tramwajowy i szereg innych istotnych prac. To co ważne zadbamy również o mini park na terenie ronda m.in poprzez wykonanie nowych nasadzeń – zapowiada dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu UM we Wrocławiu Elżbieta Urbanek.
Rondo na placu Powstańców Śląskich jest jednym z ośmiu zachowanych w Polsce zabytkowych układów drogowych, wśród nich są m.in. plac Zbawiciela w Warszawie, rondo Solidarności w Łodzi czy plac Grunwaldzki w Szczecinie. Wszystkie oparte na planie gwiazdy z promienistym układem ulic, niezwykle popularne i modnych w XIX wiecznej Europie chcącej naśladować Paryż. Protoplastą takiego układu drogowego był bowiem ówczesny plac Gwiazdy, aktualnie rondo Charlesa de Gaulle’a z symbolicznym łukiem Triumfalnym.
Remont placu Powstańców Śląskich obejmie dwa odrębne pod względem tworzonej dokumentacji obszary: przebudowę i remonty sieci kanalizacji sanitarnej, ogólnospławnej, wodociągowej, które zrealizuje MPWiK oraz część drogowo – elektrowenergetyczną wraz z rewitalizacją miniparku. Pod nadzorem ZDiUM znajdzie się kompleksowy remont jezdni z odtworzeniem nawierzchni z nowej kostki granitowej, remont chodników, tras rowerowych, peronu tramwajowego we wnętrzu ronda, doświetlenie przejść dla pieszych na wszystkich wlotach, rozbrukowanie alejek na obszarze miniparku i nasadzenia, wmocnienie drogi dojazdu do małej gastronomii oraz wykonanie przyłączy elektroenergetycznych dla tych pawilonów.
Termin składania ofert dla projektantów wyznaczono na 5 sierpnia br., tak aby jesienią móc sfinalizować formalności związane z umową i rozpocząć proces projektowy. Zakładamy, że jeszcze we wrześniu powinniśmy mieć rozstrzygnięty przetarg i zawartą umowę z biurem projektowym. Musimy pamiętać o tym, że projektowanie dotyczy rozległego obszaru i obejmie nie tylko infrastrukturę naziemną, ale również sieci uzbrojenia podziemnego: kanalizację sanitarną, ogólnospławną i wodociągową. Sam pierścień zewnętrzny ronda ma średnicę 220 m, tworzy go trzypasmowa jezdnia i wloty ulic Powstańców Śląskich, Sudeckiej, Kamiennej, Zaporoskiej i Pretficza. Proces projektowy nie skupi się wyłącznie na jezdni, chodnikach i infrastrukturze rowerowej, ale obejmie również wyspę środkową z miniparkiem, przystankiem tramwajowym i małą gastronomią – zapowiada dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu Tomasz Staruchowicz.
Źródła historyczne podają, że do 1937 roku torowisko znajdowało się w zewnętrznym pierścieniu jezdni i dopiero później zostało przeniesione na środek skweru. Nie będzie zmiany tego układu, a dokumentacja obejmie remont torowiska z przystankiem oraz metamorfozę zielonej części placu. Będzie ona polegała przede wszystkim na podkreśleniu parkowego charakteru tego obszaru poprzez dodatkowe nasadzenia i rozbrukowanie wszystkich alejek, z wyjątkiem głównego ciągu pieszo – rowerowego biegnącego wzdłuż osi torowiska. Opracowanie dotyczyć będzie projektów budowlanego oraz wykonawczych branżowych dla części: drogowej, torowej, sanitarnej, elektroenergetycznej, budowy MKT, nasadzeń w obrębie zielonego wnętrza, kosztorysów inwestorskich, niezbędnych uzgodnień, opinii i decyzji. To wszystko zająć ma projektantom 12 miesięcy.