Re-commerce, rozumiany jako obrót towarami z drugiej ręki, staje się swoistym barometrem naszych zachowań konsumenckich.
To, jak te zachowania kształtowały się w 2023 roku oraz jakie zmiany czekają nas w 2024 r., ilustruje analiza zachowań użytkowników OLX za rok 2023.
- Więcej sprzedawaliśmy, mniej kupowaliśmy i szukaliśmy pracy dodatkowej
W 2023 roku w kategoriach użytkowych (jak dom i ogród, elektronika) na OLX wystawiono 72 miliony przedmiotów. Liczba ogłoszeń za statusem „używane” opublikowanych w 2023 r. na OLX wyniosła 36,7 miliona, co stanowi 67% wszystkich wystawionych na sprzedaż rzeczy. Najwięcej ogłoszeń o sprzedaży przedmiotów z drugiej ręki pojawiło się w kategoriach: „Muzyka i Edukacja”, „Dla Dzieci”, „Moda”, „Elektronika” oraz „Dom i Ogród”.
Wzrostowi liczby ogłoszeń ze statusem „używane” nie towarzyszył jednak równie duży entuzjazm kupujących. Potwierdzeniem tego jest mniejsza niż w latach ubiegłych liczba odpowiedzi na opublikowane oferty.
W 2023 r. nastąpił znaczący wzrost zainteresowania ofertami pracy dodatkowej. Na ogłoszenia tego typu, opublikowane na OLX, odpowiedziało 3,4 miliona osób, co stanowiło 7% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim – w skali roku wyniósł on aż 25%.
Rosnące koszty życia spowodowały, że w 2023 roku znacząca grupa Polaków zaczęła poszukiwać alternatywnych źródeł dochodu. Analizowaliśmy również i racjonalniej podchodziliśmy do wydatków związanych z wypoczynkiem. Dane z wyszukiwarki OLX wykazały, że częściej decydowaliśmy się samodzielne organizowanie wakacji, wybierając agroturystykę czy pobyty w wieloosobowych domkach z dostępem do kuchni i atrakcjami dla dzieci.
- Smart shopping
W przypadku zakupów produktów od użytkowników prywatnych kupujący częściej korzystali z opcji dostawy i płatności poprzez Przesyłkę OLX (w przypadku Przesyłki OLX kupujący rzadziej podejmuje kontakt w postaci wymiany wiadomości, a tym samym niecały ruch jest rejestrowany jako odpowiedź na ogłoszenie). W ujęciu dwuletnim popularność tej usługi zwiększyła się o 36%. Jednak średnia wartość transakcji zawieranych w 2023 r. w tej opcji wzrosła o 8%, czyli o połowę mniej niż inflacja. W Przesyłce OLX użytkownicy upatrywali metody na sprytne zakupy, ponieważ ogłoszenia z tą opcją pozwalały na korzystanie z promocji cenowych na dostawę. Ponadto kupujący mogli wybierać spośród szerokiego asortymentu produktów „z drugiej ręki” i różnorodnych ofert cenowych. Przykładowo, średnia wartość przedmiotu kupionego w kategorii „Dom i Ogród” z Przesyłką OLX spadła o 5% rok do roku.
- Zimowy powiew optymizmu
Końcówka 2023 roku przyniosła ożywienie. Odzwierciedleniem tego było mniejsze zainteresowanie ofertami pracy dodatkowej opublikowanymi na OLX. Równocześnie, po raz pierwszy od 8 miesięcy, wzrosło zainteresowanie noclegami, co związane było z planowaniem wyjazdów świątecznych i feryjnych. Niemniej jednak pozwala to z optymizmem patrzeć na 2024 r., chociaż jak wynika z badań, wydatki najbardziej obciążające nasz budżet będziemy planowali z wyprzedzeniem [1].
- 5 x O, czyli re-commerce w 2024
Oszczędność – czasu i pieniędzy, ochrona środowiska, oryginalność, okazje i optymizm konsumentów – tak w wielkim skrócie można określić najważniejsze czynniki wpływające na wzrost popularności zakupów z drugiej ręki. Ich suma w połączeniu z szeroką ofertą produktową, pozwala z ostrożnym optymizmem spoglądać na 2024 r.
Będziemy kupowali więcej, ale uważniej analizowali oferty. W obszarze naszych zakupowych zainteresowań znajdowały się będą przedmioty z drugiej ręki. Będziemy również chętniej wykorzystywali rozwiązania technologiczne, które usprawniają zakupy online.
- Perspektywa biznesu w re-commerce – szanse i wyzwania dla przedsiębiorców
Potencjał re-commerce dostrzega również biznes. Potwierdzają to badania Visa Globe Scan Research z 2022 roku – 50% światowego biznesu angażuje się w działalność re-commerce, a aż 66% badanych w raporcie firm spodziewa się wzrostu stopy zwrotu ze swojej działalności re-commerce w ciągu najbliższych trzech lat. Potencjał ten dostrzegają również polscy przedsiębiorcy – na OLX jest ponad 80 tysięcy sprzedawców biznesowych, którzy, odpowiadając na potrzeby konsumentów, dywersyfikują swoją ofertę o produkty re-commerce.
- Serwis OLX każdego dnia ułatwia dokonywanie dobrych wyborów milionom Polaków. Każdego miesiąca korzysta z niego ponad 10 milionów użytkowników (Gemius, grudzień 2023), co oznacza, że platformy używa prawie co trzeci Polak.
- Barometr Providenta. Badanie zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w grudniu 2023 r.
Poprzez: PAP MediaRoom / OLX Foto: Getty Images