Od soboty 13 stycznia 2024 w torowisku od Hali Targowej do placu Bema prowadzone będą prace związane z wymianą zwrotnic tramwajowych. To oznacza zmiany w trasach niektórych tramwajów. Za to – według MPK – rośnie popularność usług wrocławskiego przewoźnika.
Wspomniany na wstępie remont torowiska obejmie demontaż starych i montaż dwóch nowych zwrotnic najazdowych wraz z wymianą kompletnych napędów nastawczych. Prace potrwać mają dwa tygodnie i oznaczają zmianami w komunikacji miejskiej. Planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii tramwajowych 8, 9, 11, 17 i 23.
- Tramwaje linii 8 i 17 jadące w kierunku Karłowic lub przystanku „8 Maja” zostaną skierowane objazdem od placu Dominikańskiego przez most Pokoju, ulicę Wyszyńskiego do ulicy Sienkiewicza.
- Tramwaje linii 9, 11 i 23 jadące w kierunku Kromera, pętli „Kowale” lub przystanku „8 Maja” zostaną skierowane objazdem od Hali Targowej przez ulicę Grodzką, most Uniwersytecki i ulicę Drobnera do placu Bema.
- W kierunku przeciwnym, tramwaje linii 8, 9, 11, 17 i 23 będą kursowały bez zmian przez mosty Młyńskie, most Piaskowy i ulicę Piaskową.
Jak podaje MPK – prawie 200 milionów pasażerów skorzystało z komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej w 2023 roku. To o 10% więcej niż rok wcześniej. Ta frekwencja przełożyła się na wpływy z biletów mimo faktu, że Wrocław jest miastem, w którym najwięcej ludzi w Polsce ma prawo do bezpłatnych przejazdów. W 2023 roku autobusy komunikacji miejskiej przejechały 29,3 mln kilometrów. Do tego trzeba dodać autobusy aglomeracyjne zapewniające komunikację z sąsiednimi gminami – w tej kadencji powstało 11 nowych linii, a łącznie autobusy aglomeracyjne przejechały 4,54 mln. kilometrów.
Wrocławskie tramwaje przejechały ponad 14,13 mln. km. Ponieważ uruchomiliśmy nowe linie – przez Popowice, Szczepin i na Nowy Dwór to tramwaje przejechały o 400 tys. kilometrów więcej niż w 2022 roku – mówi dyrektor Wydziału Transportu UM Paulina Tyniec-Piszcz.
Pojazdy więcej jeździły i przewiozły o ponad 20 milionów pasażerów więcej niż w 2022 roku – łącznie ponad 194,5 miliona podróży. 2023 rok to rekordowa sprzedaż biletów komunikacji miejskiej – łącznie sprzedano 36 mln sztuk biletów o wartości 207,95 mln zł. To ponad 5,5 miliona sztuk więcej niż w 2022 roku. Do budżetu miasta wpłynęło dodatkowych 37,5 miliona złotych. Do tego około 3,5 miliona wpływów z biletów międzygminnych.
Warto pamiętać, że Wrocław jest miastem, w którym najwięcej ludzi korzysta z komunikacji miejskiej bezpłatnie. Decyzją prezydenta i rady miejskiej za przejazdy nie płacą uczniowie do 21 roku życia i seniorzy po 65 roku. Koszt ich przejazdów pokrywa budżet miasta. Wrocław za pracę przewozową w 2023 roku zapłacił wszystkim przewoźnikom – także kolejowym, bo tu połączenia również dofinansowujemy około 650 milionów złotych – wylicza Paulina Tyniec-Piszcz.
W „pracę przewozową” nie są wliczane pieniądze na remonty torów, zajezdni i sieci czy zakup i modernizację taboru. Przypomnijmy, że od Nowego Roku linia K jest w pełni obsługiwana wyłącznie przez elektrobusy a w tym roku do miasta trafi 40 nowych tramwajów, a od początku kadencji obecnego prezydenta na inwestycje w komunikację miejską we Wrocławiu miasto wydało łącznie 1,2 mld. zł – najwięcej w historii. Ostatnie pięć lat to także największe zmiany taborowe w historii miasta – aż 253 nowe autobusy na ulicach Wrocławia i 153 nowe i gruntownie wyremontowane tramwaje. Dzięki wydaniu niemal 360 mln zł na Torywolucję liczba wykolejeń z poziomu 120 spadła na 21 rocznie – zapewnia MPK.
Komentowane 1