W imieniu Rady i Zarządu Osiedla Tarnogaj oraz innych organizacji pozarządowych działających na osiedlu Tarnogaj zwracamy się do Pana Jarosława Obremskiego, Wojewody Dolnośląskiego, z apelem o włączenie się do rozmów dotyczących obecności kolei na osiedlu Tarnogaj we Wrocławiu. Nasze osiedle położone jest wzdłuż linii kolejowych prowadzących do stacji Wrocław Główny, przez co wielokrotnie życie osiedla i funkcjonowanie kolei krzyżują się ze sobą. – to apel, z którym do wojewody Jarosława Obremskiego zwróciła się Rada Osiedla Tarnogaj.
Rada Osiedla Tarnogaj przedstawiła swoje postulaty. Oto ich treść:
Park Henrykowski
Mieszkańcy naszego osiedla wyszli z inicjatywą zagospodarowania części nieużywanych już przez kolej terenów na zieleń parkową. Gmina Wrocław podpisała umowę dzierżawy tego terenu z Polskimi Kolejami Państwowymi. Mieszkańcy w trzech rundach głosowania Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego opowiedzieli się za realizacją parku, dzięki czemu na zagospodarowanie tego terenu zarezerwowane jest 6 mln złotych. Po konsultacjach społecznych powstał projekt parku. W międzyczasie okazało się jednak, że badania gruntu wskazują na konieczność remediacji przed rozpoczęciem prac budowlanych. Zanim dojdzie do takich prac konieczne jest lepsze umocowanie prawne działań miasta niż obecna umowa dzierżawy. Niestety, od wielu miesięcy żadne decyzje w kwestii zmian prawnych nie zostały podjęte, a wszelkie działania związane z tworzeniem parku są wstrzymane.
Połączenie Parku Henrykowskiego z Parkiem Tarnogajskim.
Dzięki kilku wcześniejszym głosowaniom Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego powstał Park Tarnogajski – także położony wzdłuż linii kolejowej. Inicjatorzy powstania obu parków wyszli także z pomysłem połączenia obu terenów zielonych ścieżką pieszo-rowerową. Taka ścieżka stanowiłaby także dogodne połączenie rowerowe południa Wrocławia z centrum miasta z pominięciem ulic o dużym natężeniu ruchu samochodowego. Planowane połączenie przebiegałoby m.in. przez tereny PKP, dzierżawione od PKP przez firmę WAGO oraz przez ROD Gaje, kolonia Pszczółki. Pomimo odbycia wstępnych pozytywnych rozmów w terenie przedstawicieli miasta i obecnych użytkowników terenu sprawa także stanęła w miejscu i od wielu miesięcy nie ma żadnego postępu w tej kwestii.
Dolnośląskie Społeczne Muzeum Kolejnictwa
W bezpośrednim sąsiedztwie planowanego Parku Henrykowskiego znajduje się grupa nieużywanych obecnie torów, na których stoją eksponaty zgromadzone przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu. Pomimo że pasjonaci kolei odnawiają kolejne historyczne pojazdy, to nie mają możliwości pokazywania tych eksponatów mieszkańcom i turystom, ponieważ nie dysponują żadną siedzibą. Z racji na charakter działalności powinien to być oczywiście obiekt położony bezpośrednio przy infrastrukturze kolejowej. Unormowanie działania muzeum i znalezienie odpowiedniej siedziby pozwoliłoby na jego rozwój i wzrost zainteresowania transportem kolejowym, a także uatrakcyjniłoby nasze osiedle.
Projekt Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego dla północnej części obszaru w rejonie ulic Paczkowskiej i Hubskiej (646)
W roku 2018 zainicjowano stworzenie projektu MPZP dla terenów na północy osiedla położonych wzdłuż linii kolejowych. W 2020 r. projekt doczekał się wyłożenia i publicznej dyskusji. Projekt z jednej strony sankcjonowałby utworzenie Parku Henrykowskiego, z drugiej pozwalałby na zabudowę mieszkaniową na zdewastowanych dzisiaj terenach położonych bardzo blisko centrum Wrocławia. Pomimo tego, że te działania mogłyby wydatnie przyczynić się do podniesienia jakości życia mieszkańców i do rozwoju osiedla, to projekt nie jest dalej procedowany – z tego, co wiemy, z powodu braku zgody miasta i kolei co do szczegółowych zapisów planu.
Kładka pieszo-rowerowa łącząca Tarnogaj z Przedmieściem Oławskim w kontekście budowy Kolei Dużych Prędkości.
Ulicę Paczkowską na Tarnogaju i ulicę Świstackiego na Przedmieściu Oławskim łączyła kładka dla pracowników kolei, z której swobodnie korzystali także mieszkańcy obu części Wrocławia. Obecnie przejście nią jest niemożliwe. Mieszkańcy wielokrotnie apelowali
o odbudowę tego połączenia, tak żeby mieszkańcy tych położonych blisko siebie osiedli mogli korzystać z usług czy zieleni także po drugiej stronie torów bez konieczności wsiadania w samochód. Ostatnio taki postulat był wielokrotnie zgłaszany przy okazji konsultacji Kolei Dużych Prędkości. Niestety – takie przejście jak na razie nie zostało uwzględnione w planach, choć analogiczne ma zostać zbudowane bardziej na południe – łącząc Brochów i Księże. Jako że na Tarnogaju i Przedmieściu Oławskim zameldowanych jest dwa razy więcej mieszkańców niż na Brochowie i Księżu, to zasadne wydaje nam się także dodanie przejścia pomiędzy większymi osiedlami.Stan prawny ROD Gaje, kolonia Pszczółki.
Od kilkudziesięciu lat wzdłuż linii kolejowej po północnej stronie obecnej Alei Armii Krajowej istnieją ogródki działkowe. Początkowo były to ogródki pracownicze dla pracowników kolei. Zgodnie z późniejszymi zmianami prawnymi w funkcjonowaniu ogródków działkowych stały się częścią ROD Gaje jako kolonia Pszczółki. Niestety decyzją wojewody dolnośląskiego z dnia 2 czerwca 2009 roku, prawo do użytkowania wieczystego terenu zajmowanego przez ogródki działkowe nabyły Polskie Koleje Państwowe. Polski Związek Działkowców od lat próbuje w sądach administracyjnych podważyć tę decyzję, a w międzyczasie działkowcy w obliczu niepewności stanu prawnego nie mogą należycie dbać o inwestycje w ogrodzie.
Rozumiemy, że zarówno samorząd miasta, jak i kolej działają w konkretnych warunkach prawnych według określonych procedur i rozwiązanie niektórych problemów wymaga czasu. Często widzimy wolę współdziałania wszystkich zainteresowanych stron, ale mamy wrażenie, że brakuje pewnej determinacji, by sprawy doczekały się szczęśliwego finału. Wyrażamy nadzieję, że Pańskie działanie mogłoby taką determinację wzmożyć i wydatnie pomóc w powyższych kwestiach – choćby dlatego,
iż znana jest Panu perspektywa zarówno instytucji centralnych, jak i samorządowych. Wiemy, że często podjęcie rozstrzygających decyzji w omawianych powyżej sprawach nie należy wprost do kompetencji wojewody, ale uważamy, że jako przedstawiciel władzy centralnej w województwie ma Pan dostateczny mandat, by taki proces decyzyjny wspomóc.Pragniemy podkreślić, że naszym celem jest zgodny rozwój kolei i osiedla. Cieszą nas kolejne inwestycje na kolei w ostatnich latach. Rozumiemy też, że czasami kolej chce sprzedać część swoich gruntów pod zabudowę, żeby te inwestycje sfinansować. Chcemy, żeby kolej była na naszym osiedlu obecna i jesteśmy przekonani, że między oczekiwaniami i potrzebami kolei oraz mieszkańców osiedla uda się znaleźć szerokie pole do współpracy i zgodnego współdziałania. Według statutu Rady Osiedla naszym zadaniem jest: „inicjowanie działań o znaczeniu lokalnym zmierzających do poprawy warunków zamieszkiwania i życia mieszkańców”. Będziemy bardzo wdzięczni, jeśli zechce Pan nam w tym pomóc. Chętnie spotkamy się, żeby przybliżyć poruszane w naszym apelu tematy. Dodajemy do pisma jako załączniki głosy różnych środowisk działających na naszym osiedlu, które w większych szczegółach opisują niektóre z wymienionych spraw.