MasterBorn ma swój headquarter we Wrocławiu, do tego prowadzi lokalny oddział w Kielcach. Obecnie firma zatrudnia zespół 40 wysoko wyspecjalizowanych deweloperów.
Unikalny model biznesowy i portfolio złożone tylko z amerykańskich startupów to najważniejsze elementy, na jakie postawił wrocławski MasterBorn. Właściciele spółki, tworząc swoją firmę software’ową, skoncentrowali się nie tyle na pisaniu dla klientów oprogramowania, ile na pomocy startupom w dopracowaniu ich modeli biznesowych oraz wskazywaniu im możliwych dróg docierania do kapitału na rozwój. W samym tylko 2020 roku wspomagane przez nich startupy zdobyły w sumie prawie 16 mln USD finansowania ze źródeł prywatnych. Tylko w ostatnim roku w ramach MasterBorn wspólnikom udało się pomóc swoim klientom w pozyskaniu ponad 16 mln USD dofinansowania. To ponad 60 mln PLN. Wszyscy klienci pochodzą z USA i póki co firma nie planuje dywersyfikacji na inne rynki. Kultura pracy, świadomość biznesowa i możliwości (także finansowe) amerykańskich spółek są zdecydowanie większe. Ponadto jest im łatwiej wejść ze swoim produktem na rynek światowy. Są to biznesy rentowniejsze, mające znacznie większe szanse na sukces, niż lokalne spółki z Polski. Ich siła przebicia jest po prostu nieporównywalnie większa – mówi Radek Paklikowski.
Właściciele MasterBorn – Amerykanin Gray Skinner i Polak Radek Paklikowski spotkali się, gdy obaj pracowali dla amerykańskiego Droplr Inc. Skinner, jako CEO, był odpowiedzialny za rozwój spółki i pozyskiwanie na ten cel kapitału. Paklikowski zaś przekonał zarząd Droplr do otworzenia biura w Polsce. Zbudował tu od postaw zespół wysoko wykwalifikowanych programistów oraz przygotował spółkę do sprzedaży. W 2019 zarząd domknął sprzedaż tej budowanej przez 10 lat firmy, za niebagatelną siedmiocyfrową kwotę USD. 100% – tak rośnie MasterBorn rok do roku. Według prognoz właścicieli do końca 2021 dobije do 15 mln PLN przychodu, choć jedną ze strategicznych decyzji podjętych przez właścicieli, już na początku działalności, była całkowita rezygnacja z utworzenia działu sprzedaży. Dlaczego? Świadczenie tego typu usług jest dla amerykańskich startupów na tyle wartościowe, że firma sama wybiera klientów, z którymi podejmie współpracę.
Nasz model działania jest dla otoczenia na tyle unikalny i wartościowy, że nie musimy szukać klientów. Ci znajdują nas sami. Ich zaufanie wynika z naszego doświadczenia: budowaliśmy już własne produkty, swoje SaaS’y, pitchowaliśmy inwestorów i pozyskaliśmy pieniądze na różnych rynkach, sprzedaliśmy biznes, robiliśmy exit’y. To na tle innych software house’ów unikatowe kompetencje. Z jednej strony ciężko je skopiować, a z drugiej dzięki nim nasza oferta dobrze się spina i efektywnie działa. Nie znam drugiej firmy piszącej software, z podobną do naszej wartością dodaną dla klienta – mówi COO MasterBorn Radek Paklikowski.
Pisanie dla klientów software’u nadal jest ważną częścią biznesu MasterBorn, choć coraz częściej jest zwieńczeniem współpracy, a nie jej początkiem. Firma dobiera klientów widząc w nich potencjał biznesowy. Równie ważna jest otwartość na uwagi i wskazówki, korekty i zmiany w samym produkcie czy modelu biznesowym. Nas interesuje nie tyle pisanie oprogramowania, ile realny udział w tworzeniu produktu lub całego biznesu. Coraz częściej zdarza się, że także my chcemy w dany biznes zainwestować – dodaje Radek Paklikowski. – Tak było np. z TruckMap. Uwierzyliśmy w foundera, bo ma wizję i jest skoncentrowany na tym, co robi. Mieliśmy realny wpływ na tworzenie tego biznesu, napisaliśmy software, a na koniec staliśmy się jego udziałowcami. To jest kierunek, w którym najbardziej chcemy się rozwijać jako MasterBorn.
MasterBorn to wrocławska firma zajmująca się tworzeniem oprogramowania z unikalnym na rynku, holistycznym podejściem do klientów. Spółka 100% klientów pozyskuje w sposób inboundowy. Większość z nich to podmioty związane mniej lub bardziej z Silicon Valley, gdzie założyciele MasterBorn są dobrze znani jako eksperci nie tylko software’u, ale przede wszystkim jako mentorzy wspierający młode startupy. Sami wybierają te, z którymi chcą współpracować, na bazie potencjału jaki ma w sobie pomysł. Holistyczne podejście do klientów, doradztwo, mentoring, a dopiero w kolejnym etapie wykonawstwo właściwych usług programistycznych to niespotykany na polskim rynku styl współpracy – jednak całkiem powszechny w USA.
Radosław Paklikowski – ze środowiskiem startupowym związany już od lat studenckich, kiedy to założył swój pierwszy biznes. Na koncie ma kierowanie takimi brandami jak Mobile Factory czy MeetingApplication.com. Otworzył polską filię amerykańskiego startupu Droplr Inc. Od zawsze mocno nastawiony na rynki zagraniczne, szczególnie amerykański. Budował biznesy oparte o pieniądze: własne, angels, VC, kredyty, jak i zdobyte poprzez upublicznienie. Współpracował z najlepszymi inwestorami z Polski jak i ze Stanów Zjednoczonych. Jest fanem i orędownikiem innowacji – na poziomie biznesowym i naukowym. Specjalizuje się w obszarze disruptive innovations – prowadził też serwis: www.iminno.com.
Gray Skinner – amerykański biznesman i mentor przedsiębiorców, stawiający na budowanie małych, zwinnych zespołów. Zdobytą w USA wiedzę biznesową, umiejętności zarządcze, przyjętą tam kulturę pracy i sposób podchodzenia do budowania startupów wykorzystuje na co dzień: w zarządzaniu portfolio klientów MasterBorn. Stawia na wnikliwe poznanie partnerów biznesowych i klientów na wczesnym etapie współpracy, by pomóc im ocenić słuszność założeń i realne szanse rynkowe. Karierę zawodową zaczynał w Bazaarvoice, gdzie trafił jaki intern do działu prawnego, by po dwóch latach objąć stanowisko COO. Następnie przez ponad cztery lata pełnił funkcję CEO w droplr.com, rozwijając spółkę z nierentownego startupu do platformy posiadającej ponad milion użytkowników.
Poprzez: hagen.pl