W piętnastu wrocławskich szkołach podstawowych uczniowie klas 4-6 będą uczyć się podstaw programowania. W ramach innowacyjnego projektu „Programowanie = Nasz Drugi Język” specjalistyczne szkolenia przejdzie też blisko 30 nauczycieli informatyki.
Głównym celem programu jest zwiększenie poziomu nauczania programowania w szkołach podstawowych, tak by w niedalekiej przyszłości była to umiejętność tak powszechna i popularna, jak czytanie czy pisanie. Realizowany jest zgodnie z podstawą programową informatyki. We Wrocławiu program ten będzie realizowany w 15 szkołach podstawowych. Weźmie w nich udział ok. 3,5 tys. uczniów klas 4-6 i blisko 30 nauczycieli. Pomysłodawcą tej społecznej inicjatywy „Programowanie = Nasz Drugi Język” jest urodzony we Wrocławiu Miron Mironiuk, założyciel Cosmose AI. Zatrudnia światowej klasy specjalistów w swoich biurach w Paryżu, Warszawie, Singapurze, Hongkongu, Szanghaju i Tokio, w tym polskich zwycięzców międzynarodowych konkursów programistycznych ACM ICPC i IOI.
„Programowanie = Nasz Drugi Język” – to przede wszystkim ćwiczenia praktyczne (rozwiązywanie zadań programistycznych), podczas których uczniowie uczą się nie tylko programowania, ale także logicznego myślenia. Przy okazji podnoszą również swoje umiejętności w rozwiązywaniu problemów czy czytaniu ze zrozumieniem.
Informatyka i programowanie to przyszłość. Dlatego tym bardziej cieszymy się, że nasza szkoła dołączyła do tego projektu, który jest także elementem wyrównywania szans w nauce programowania w śród uczniów szkół podstawowych. W ciągu roku ok. 70% wszystkich lekcji informatyki w klasach 4-6 będzie realizowanych zgodnie z założeniami nowego programu. Dopiero po jego realizacji nauczyciel będzie poruszał z uczniami inne tematy związane z informatyką – podkreśla dyrektor Szkoły Podstawowej nr 60 przy ul. Cynamonowej we Wrocławiu Paweł Minorowicz.
Poziom trudności zadań dopasowany jest do możliwości i potrzeb uczniów poszczególnych poziomów klas. Co ważne, jest to projekt kompletny, bo obejmuje nie tylko kwestie nauczenia uczniów programowania, ale także dostęp do platformy cyfrowej, szkolenie i całoroczne wsparcie nauczycieli w realizacji lekcji informatyki – dodaje Ewa Szczęch z Departamentu Edukacji UMW.
W połowie września, każdy nauczyciel biorący udział w programie, rozpocznie stacjonarne szkolenie (16h). Przez cały rok będzie też objęty zawodowym wsparciem online (mentoring online), przygotowującym do realizacji danego materiału podczas lekcji informatyki (22h). Otrzyma też niezbędne materiały dydaktyczne, podręcznik, filmiki instruktażowe i scenariusze lekcyjne oraz dostęp do platformy cyfrowej.
Inwestycja w nauczycieli to najlepsza inwestycja w przyszłość polskich uczniów. Każda złotówka wydana na edukację polskich dzieci to nie danina, ale inwestycja w nasz rozwój gospodarczy. Rok temu przedstawiliśmy ambitny plan 5-letni, który doprowadzi do powszechnej edukacji programistycznej. Rozszerzenie w tym roku programu z 4 do 100 gmin to realizacja drugiego etapu. Polska ma szansę stać się pierwszym krajem na świecie, w którym wszyscy absolwenci szkoły podstawowej znają podstawy programowania. Musimy myśleć o programowaniu nie jako o zawodzie, ale jako o fundamentalnej umiejętności – podkreśla inicjator programu Miron Mironiuk, współpracujący z Ministerstwem Cyfryzacji w zakresie Grupy roboczej „PL/AI Sztuczna Inteligencja dla Polski”.
Umiejętności uczestników projektu będą monitorowane, by regularnie sprawdzać postępy uczniów. Jak mówią realizatorzy projektu – pilotaż projektu, zrealizowany w Chełmie, Sycowie, Zduńskiej Woli i Warszawie, wskazuje na ogromny sukces inicjatywy. Aż 80% uczniów zrealizowało program, osiągając wyniki bardzo dobre i dobre, jednocześnie zdobywając płynność w nowym języku – języku programowania. Dodatkowo 6-klasiści w znaczący sposób poprawili umiejętność czytania ze zrozumieniem, co potwierdziło niezależne badanie. W nowym roku szkolnym program obejmie 50 tys. dzieci ze 100 gmin w całej Polsce (w tym miasto Wrocław).
To kolejny element nowoczesnej edukacji, który wdrażamy we wrocławskich placówkach. Dobrze wiemy, jak we współczesnym świecie ważne i cenne są umiejętności związane z programowaniem. Dlatego zależy nam na jak najwyższym poziomie nauki informatyki w szkołach – podkreśla prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Poprzez: UM Wrocław