Wczoraj, dnia 8 sierpnia, na mostach Chrobrego odbyła się próba obciążeniowa. Wzięło w niej udział 8 ciężarówek, każda o wadze 32 ton. Jak poradziły sobie nowe przeprawy wodne?
Pierwszy z mostów Chrobrego zawisł nad rzeką 13 października 2022 roku. Nie było to zwykłe wybudowanie przeprawy wodnej – w przeniesieniu mostu udział miała nietypowa operacja nasuwania konstrukcji, zbudowanej wcześniej na brzegu. Pomogły w tym barki ze wspornikami.
Kilka miesięcy później pomiędzy brzegami Odry pojawił się także drugi most. Pierwszy – wisi nad kanałem żeglugowym i ma długość 50 metrów. Drugi z nich zwisa nad kanałem przeciwpowodziowym i mierzy aż 153 metry. Ich udźwig to minimum 40 ton.
– To klasyczna nośność przeprawy w dużym mieście. Pozwala przyjąć tramwaje, autobusy miejskie, w tym te dłuższe i samochody – tłumaczy Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują budowę.
Wczoraj, we wtorek 8 sierpnia, na most wyjechało 256 ton w postaci 8 ciężarówek. Brały one udział w próbach obciążeniowych mostu, wykonywanych dwiema metodami. Jedna z nich zakłada postawienie pojazdów nieruchomo w określonych miejscach i w różnych układach, natomiast druga testuje zachowanie mostu podczas dynamicznych przepraw tychże pojazdów.
– Podczas prób obciążeniowych specjaliści mierzą i analizują różne wskaźniki. Efektem będzie dokumentacja niezbędna do uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektów – wyjaśnia Krzysztof Świercz.
Nie znamy jeszcze dokładnej daty otwarcia mostów Chrobrego, ale według planów ma się to wydarzyć we wrześniu tego roku.
– Gdy nowe przeprawy dostaną pozwolenie na użytkowanie, przełożymy na nie ruch ze starych mostów, które są obok – zapowiada Krzysztof Świercz.
Nowe mosty połączą Swojczyce i Sępolno. Pierwsi skorzystać z nich będą mogli kierowcy, pasażerowie autobusów, a także rowerzyści i piesi. Następnie do ruchu drogowego dołączą tramwaje. Torowisko o długości 330 metrów nie jest jednak jeszcze w pełni zaprojektowane, więc wydarzy się to w przyszłości.
Sam projekt nie zakończy się jednak w momencie przeniesienia ruchu ze starych mostów na nowe. W skład inwestycji wchodzi także przebudowa okolicznych dróg dojazdowych. W następnej kolejności wykonawcy zajmą się pracami na skrzyżowaniu ulic Mickiewicza i Monte Cassino.
Za budowę odpowiedzialna jest firma Trakcja, która obecnie pracuje nad oddaniem mostów do odbiorów technicznych i nad zakończeniem prac. Łączny koszt inwestycji to około 83 miliony złotych.
Ulice, które będą przebudowane, zyskają nowe chodniki oraz ścieżki rowerowe. Mowa tutaj o skrzyżowaniach Swojczyckiej z Marca Polo i Monopolową, a także Swojczyckiej z Mydlaną. Data ukończenia projektu planowana jest na październik tego roku.
Komentowane 1