Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Wiadomości

Prezes MPK do dymisji? Problemem nie jest tylko o komunikacyjny paraliż miasta związany z atakiem zimy

KK przez KK
11 lutego 2021
w Wiadomości
0
Prezes MPK do dymisji? Problemem nie jest tylko o komunikacyjny paraliż miasta związany z atakiem zimy

Zimowy paraliż komunikacji ogarnął Wrocław i sprawił, że MPK i prezes tej firmy są przedmiotem bardzo krytycznych ocen. Czterech wrocławskich radnych domaga się dymisji szefa wrocławskiego przewoźnika. W przestrzeni medialnej pojawiają się też inne krytyczne oceny wobec MPK.

Michał Kurczewski, Andrzej Kilijanek, Robert Grzechnik i Janusz Chudzik – radni klubu Prawo i Sprawiedliwość złożyli interpelację, w której domagają się od prezydenta Wrocławia dymisji prezesa Krzysztofa Balawejdera. Jako powód podają problemy komunikacyjne, ale przyznają, że to niejedyny zarzut kierowany w stronę prezesa MPK. Kolejne dotyczą inwestycji podejmowanych przez przewoźnika.

Inwestycja w torowisko na Biskupin stanęła na wiele miesięcy, ponieważ „zapomniano”, że mamy do czynienia z zabytkową Aleją Drzew, którą trzeba szczególnie chronić. Świeżo oddane po remoncie rondo Reagana ma kolejne pęknięcia na betonowej nawierzchni, na niektóre krawężniki się już ruszają itd. – uważają samorządowcy opozycji. Radni zaznaczają, że Balawejderowi brakuje także… kultury osobistej. Niestety nawet na płaszczyźnie kultury osobistej pan Balawejder wykazuje braki, które w naszej opinii nie przystoją osobie sprawującej funkcję prezesa miejskiej spółki. Mowa tutaj o incydencie, w którym miał nazwać motorniczą MPK „kretynką” za fakt, że tramwaj, którego prowadzenie nadzorowała, wykoleił się z powodu złego stanu torowiska.

Radni zarzucają prezesowi dbanie o PR spółki i promowanie własnego wizerunku w social-mediach, zamiast dbanie o wrocławskich pasażerów. Radni zapewniają, że to zdanie nie tylko ich, ale i pracowników MPK. We wspomnianej interpelacji jest też mowa o atmosferze strachu i braku dialogu z załogą posiadającą odmienne niż prezes zdanie. Przypominamy, że posiadanie własnego, innego niż prezes zdania, zakończyło się głośnym zwolnieniem kierownika zajezdni na Ołbinie – piszą miejscy radni PiS. Michał Kurczewski uważa, że stan w jakim znalazło się wrocławskie MPK nie jest wynika tylko z warunków pogodowych, ale jest rezultatem niedostatecznego przygotowania infrastruktury na sezon zimowy.

Co na to prezes MPK Krzysztof Balawejder? Chętnie będę Pana wspierał w wielu sprawach, ale też i krytykował od czasu do czasu, i nie mam na to wypływu – zwrócił się do mnie niedawno jeden z autorów wniosku o moje odwołanie, radny Prawa i Sprawiedliwości. Rozumiem to. W polityce nie zawsze ma się wpływ na wnioski, pod którymi się podpisuje. Tymczasem wracam do codziennych obowiązków, przede mną i naszą drużyną dużo pracy, czego nigdy nie ukrywaliśmy – napisał prezes MPK w oświadczeniu na Facebooku.

Prezes Krzysztof Balawejder znalazł się także pod krytyką po niedawnym tragicznym wypadku z udziałem dwóch pojazdów MPK. Na początku lutego br. przy ul. Adama Mickiewicza autobus linii 115 potrącił mężczyznę, który znajdował się w tym czasie na jezdni. Półtorej minuty później tę samą osobę potrącił autobus linii 715. Mężczyzna został przetransportowany przez karetkę do szpitala, ale pomimo udzielonej pomocy zmarł. W komunikacie dystrybuowanym do wrocławskich mediów spółka podawała, że ofiara wypadku była pod wpływem alkoholu, podczas gdy Policja w oficjalnym komunikacie – dostępnym w naszym portalu – tego nie potwierdziła. Pod adresem MPK i prezesa posypała się krytyka za pochopnie wydawane komunikaty.

Pozycji prezesa MPK nie sprzyja także opublikowany kilka dni temu ranking czystości polskich miast. Wrocław znalazł się bowiem w trójce najbrudniejszych miast pod względem pojazdów komunikacji miejskiej. Centrum Badań Mikrobiologicznych i Autoszczepionek z Krakowa wspomogło PSG Polska w przeprowadzeniu badania „Polska pod mikroskopem. Ranking najczystszych polskich miast.” Próbki pobierane były na przełomie listopada i grudnia 2020 roku.

Przeprowadziliśmy badania w 10 największych miastach Polski polegające na analizie bakteriologicznej 5 wybranych miejsc, na które każda osoba jest najbardziej narażona każdego dnia. Badaniom zostały poddane bankomaty (ekrany i przyciski), komunikacja miejska (poręcze w autobusach), sklepy spożywcze (wózki), galerie handlowe (klamki) oraz dworce PKP (poręcze), z których uzyskaliśmy konkretne wartości znalezionych bakterii. Następnie zsumowaliśmy liczbę znalezionych bakterii na wszystkich powierzchniach, tworząc ranking najczystszych miast w Polsce – mówi Michał Gwóźdź z zespołu badawczo-analitycznego PSG Polska.

Wrocław (ex aequo z Katowicami) zajął drugie miejsce z wynikiem 2,5 tys. bakterii. Gorsze wyniki zebrał jedynie Poznań, który z rezultatem 5 tys. bakterii „wygrał” niechlubną klasyfikację. W Warszawie wynikiem był 1 tys., zaś Łódź i Kraków – to odpowiednio 30 i 40 bakterii. Wrocław sytuuje się znacznie powyżej średniej, która wyniosła 1409 bakterii w komunikacji miejskiej.

Radny Robert Grzechnik z Prawa i Sprawiedliwości uważa, że raport jest sygnałem alarmowym, którego nie powinniśmy bagatelizować. W czasie pandemii, liczba pasażerów w komunikacji miejskiej jest mniejsza, zwiększyliśmy też środki na zapewnienie odpowiedniej higieny w autobusach i tramwajach. Mimo to, z zawartych w Raporcie badań wynika, że na poręczach wrocławskich pojazdów MPK ilość bakterii jest większa niż w naszych sklepach, galeriach, stacjach kolejowych, a nawet bankomatach.

Co na te zarzuty MPK? Każdy tramwaj i autobus są myty codziennie po zjeździe z linii, a od lutego zeszłego roku czyścimy je o 50% dłużej. Każdy nasz pojazd jest myty kompleksowo przez godzinę raz w tygodniu, a jeśli wróci z trasy brudny bardziej niż zwykle, poświęcimy mu osobno zdecydowanie więcej czasu. Wszystkie pojazdy są raz w tygodniu dezynfekowane metodą elektrostatyczną oraz w ramach potrzeby są w tygodniu dodatkowo ozonowane. Tramwaje i autobusy są też myte za każdym razem po serwisie, czyli np. po przeglądzie. Do tego, codziennie lotna ekipa sprzątająca MPK interwencyjnie myje na pętlach pojazdy, które zostaną ubrudzone na trasie – zapewnia rzecznik MPK, Bartosz Naskręski. Przewoźnik broni się tym, że od początku trwania pandemii COVID-19, na wszelkie działania związane z utrzymanie czystości w pojazdach, wydał już milion złotych. Rzecznik dodaje, że trudno odnieść się do raportu, nie znając jego metodyki.

Zarządzanie strategiczną dla miasta firmą jak MPK wymaga szczególnych kompetencji. Zadowoleni powinni być przede wszystkim pasażerowie – klienci. Nie możemy zapominać o pracownikach, którym należy się szacunek i docenienie za trud wkładany w codzienną pracę. Styl zarządzania stosowany przez obecnego Prezesa MPK nie sprawdza się. Jest problem z nadzorem nad prowadzonymi za dziesiątki milionów inwestycjami, przygotowaniem torowisk pod zimową aurę czy z atmosferą pracy u miejskiego przewoźnika – uważa radny Michał Kurczewski – szef klubu Prawo i Sprawiedliwość w Radzie Miejskiej Wrocławia.

Tymczasem Radni z Klubu Radnych Forum Jacka Sutryka – Wrocław Wspólna Sprawa skomentowali zastrzeżenia opozycji w specjalnym oświadczeniu. Poza tym, że wymienili w nim projekty zrealizowane przez MPK w ostatnich kilkunastu miesiącach, to stwierdzili, że ich zdaniem określenia stylu zarządzania Prezesa MPK mianem „zarządzania wojskiem radzieckim”, a także stwierdzenia o „celebrycie w przebraniu”, którymi posłużyli się Radni PiS świadczą o co najmniej pobieżnej znajomości działań oraz prowadzonych projektów przez Prezesa MPK.

Filip Macuda
Tagi: interwencjepolitykasamorząd
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Jak pączuś, to z Wrocławia! – „Bacz jednak człeku – nie jedz w pośpiechu”

Następny wpis

Ponad 2 miliony połączeń rocznie w województwie dolnośląskim – Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

Następny wpis
Ponad 2 miliony połączeń rocznie w województwie dolnośląskim – Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

Ponad 2 miliony połączeń rocznie w województwie dolnośląskim – Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Nowy zielony zakątek we

Nowy zielony zakątek we Wrocławiu otwarty

27 czerwca 2025
Nightskating wraca do Wrocławia

Nightskating wraca do Wrocławia

25 czerwca 2025
Patron z duszą i tradycją

Patron z duszą i tradycją – Stawy Milickie wspierają wrocławskie łowisko Park Glinianki

24 czerwca 2025
Bezpieczne Wakacje piknik

Bezpieczne Wakacje – piknik rodzinny w Hydropolis

24 czerwca 2025
Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą

Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą Improwizowaną

30 czerwca 2025
III. Wrocławskie Mistrzostwa w

III. Wrocławskie Mistrzostwa w Pływaniu Pieskiem

30 czerwca 2025
Wojewódzkie obchody zakończenia

Wojewódzkie obchody zakończenia roku szkolnego

30 czerwca 2025
Polacy z wielką szansą na

Polacy z wielką szansą na awans do Mistrzostw Świata

30 czerwca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą
Inne

Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą Improwizowaną

30 czerwca 2025
III. Wrocławskie Mistrzostwa w
Inne

III. Wrocławskie Mistrzostwa w Pływaniu Pieskiem

30 czerwca 2025
Wojewódzkie obchody zakończenia
Blisko Wrocławia

Wojewódzkie obchody zakończenia roku szkolnego

30 czerwca 2025
Polacy z wielką szansą na
Sport

Polacy z wielką szansą na awans do Mistrzostw Świata

30 czerwca 2025
Elektromobilność na tablicy
Biznes

Elektromobilność na tablicy – rozbudowa system szkolnictwa zawodowego we Wrocławiu

30 czerwca 2025
Summer party i pokaz
Inne

Summer party i pokaz samby w Aquaparku Wrocław

27 czerwca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą

Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą Improwizowaną

30 czerwca 2025
III. Wrocławskie Mistrzostwa w

III. Wrocławskie Mistrzostwa w Pływaniu Pieskiem

30 czerwca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT