Z nowym rokiem Pracownicze Plany Kapitałowe wchodzą w ostatnią fazę wdrażania – do systemu dołączą m.in. pracownicy sektora finansów publicznych. A to oznacza, że w urzędach samorządowych zbliża się gorący okres związany z wyborem instytucji zarządzającej PPK, podpisaniem umów czy tworzenie pierwszych list uprawnionych pracowników.
1 stycznia wejdzie w życie nowa ustawa Prawo zamówień publicznych, która dla jednostek samorządu terytorialnego oznacza konieczność częstszego organizowania przetargów. Dotyczy to również zawierania umów o zarządzenie Pracowniczymi Planami Kapitałowymi w przypadku zamówień, których wartość przekracza progi unijne.
Samorządy będą więc zmuszone podjąć podwójny wysiłek – związany z przetargiem i z wprowadzeniem Planów. Jest jednak sposób, by tego uniknąć. Temu będzie poświęcona pierwsza rozmowa „PPK w samorządach – jak uniknąć dodatkowych obowiązków?”. Gościem Serwisu Samorządowego PAP będzie dyrektor Biura Prawnego TFI PZU Jakub Pyszyński.
Pracownicze Plany Kapitałowe to element trzeciego filaru emerytalnego. Ich celem jest systematyczne gromadzenie oszczędności przez uczestnika PPK z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez niego 60. roku życia. Do systemu zostają automatycznie zapisani pracownicy w wieku od 18 do 55 lat. Pozostali, którzy przekroczyli 55. rok życia, mogą przystąpić do PPK na własny wniosek. Wszyscy mają prawo w dowolnym momencie zrezygnować z udziału w PPK, a także do nich przystąpić. Oszczędności tworzone będą wspólnie przez pracowników (podstawowa wpłata wynosi 2 proc. wynagrodzenia), pracodawców (1,5 proc. wynagrodzenia) oraz państwo (240 zł rocznie).
Serwis Samorządowy PAP uruchamia cykl „PPK w samorządach – eksperckie rozmowy PAP”. Pierwszy spotkanie online już dzisiaj. Podczas rozmów eksperci PZU TFI będą przedstawiać prawne i praktyczne aspekty wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych, odpowiedzą też na pytania przesyłane przez pracowników administracji samorządowej.
W ramach cyklu odbędzie się pięć rozmów:
- 17 listopada – godz. 10:00 – PPK w samorządach – jak uniknąć dodatkowych obowiązków,
- 23 listopada – godz. 14:00 – PPK w samorządach – jak sprawnie wprowadzić Plany,
- 30 listopada – godz. 14:00 – Bezpłatny serwis do obsługi PPK – w czym pomaga i jak go obsługiwać,
- 3 grudnia – godz. 14:00 – PPK – jak dobrze wybrać zarządzającego,
- 15 grudnia – godz. 14:00 – PPK w pytaniach i odpowiedziach.
Wszystkie rozmowy będą transmitowane na stronie https://samorzad.pap.pl.
Eksperci będą odpowiadać online na pytania zarejestrowanych uczestników, dlatego każdorazowo będziemy podawać link do rejestracji. Pytania można także przesyłać już teraz na adres [email protected]. Partnerem cyklu „PPK w samorządach – eksperckie rozmowy PAP” jest PZU TFI.
Poprzez: Serwis Samorządowy PAP
I bardzo dobrze, bo sam pracuje w gminie i chętnie już chciałbym zacząć odkładać sobie środki finansowe w tym programie. No co jak co ale ciężko było by mi samemu odłożyć na wkłąd własny mając ledwo 2% pensji