GDDKiA poinformowała, że otworzyła oferty w przetargach na opracowanie dokumentacji dla rozbudowy A4 pomiędzy Wrocławiem, a Krzyżową i budową drogi ekspresowej pomiędzy Sobótką, a Bolkowem.
– Po zakończeniu pierwszych prac studialnych dla autostrady A4 Krzyżowa – Wrocław i nowej drogi ekspresowej S5 Sobótka – Bolków, przystępujemy do kolejnych działań. Ogłoszone postępowania przetargowe przybliżą nas do poznania najbardziej optymalnego wariantu budowy lub rozbudowy autostrady A4, która wraz z drogą ekspresową S5 stworzą nową jakość połączenia w korytarzu transportowym wschód-zachód. – mówi p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Tomasz Żuchowski.
Zgłosiło się 5 zainteresowanych, którzy za opracowanie dokumentacji dla odcinka A4 od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe, zaproponowali od 11 do 15 mln złotych. Zamawiający chciałby jednak na sfinansowanie zamówienia przeznaczyć ok. 12,5 mln złotych.
Oferty
Jeśli chodzi o drugą inwestycję, która prowadzona jest od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów o długości ok. 80 km i dla drogi S5 na linii Bolków-Sobótka (50 km), wpłynęły 4 oferty.
Zainteresowane firmy zaproponowały cenę od ok. 29 do blisko 76 mln złotych. GDDKiA chciałaby zamknąć finansowanie projektu niecałe 50 mln złotych.
Oferty
Koncepcja trzech wariantów
GDDKiA poinformowała o rozpatrywaniu trzech wariantów budowy/rozbudowy A4 wraz z budową S5.
Pierwszy z nich zakłada:
- rozbudowa istniejącego śladu A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód
- budowa nowej drogi ekspresowej S5
- A4 – dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z pasem awaryjnym
- przebudowanie węzłów i obiektów inżynierskich
- S5 – połączenie z projektowaną drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i połączenie z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków
Druga kombinacja przewiduje:
- rozbudowa istniejącego śladu odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów
- od projektowanego węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów – budowa autostrady A4 w nowym korytarzu
- A4 – dwie jezdnie po trzy pasy ruchu i pas awaryjny
- S5 – połączenie z projektowaną drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i połączenie z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków
Trzecia kombinacja zakłada:
- rozbudowa istniejącego śladu odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów
- od projektowanego węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów – budowa autostrady A4 w nowym korytarzu
- A4 – dwie jezdnie po trzy pasy ruchu i pas awaryjny
- S5 – połączenie z projektowaną A4 w węźle Mirosławice oraz z S3 w węźle Bolków
Czy w związku z inwestycjami drogowymi, mieszkańcy okolic powinni się niepokoić? Drogowcy zapewniają, że wszystkie warianty zaprojektowano w taki sposób, by przebiegały możliwie jak najdalej od terenów zabudowanych.
Minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk zaznaczył, że to krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na dolnośląskich drogach w tranzycie oraz ruchu lokalnym.
Filip Macuda foto: GDDKiA