Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Biznes

Potrójny tramwaj przemierzał w ten weekend ulice Wrocławia

KK przez KK
14 marca 2022
w Biznes, Komunikacja i Rozkład Jazdy, Wiadomości
0
Potrójny tramwaj przemierzał w ten weekend ulice Wrocławia

Foto: Michał Kwietniak

Jeszcze ćwierć wieku temu taki widok nikogo we Wrocławiu nie dziwił. Trzywagonowe tramwaje kursowały m.in. na liniach 3 oraz 10. Po powodzi w 1997 r. spotkać można było już tylko wagony pojedyncze bądź podwójne. W sobotę 12 marca, trasę „trójki” ponownie przemierzył potrójny skład popularnych „stopiątek”, wprawiając w zadziwienie dziesiątki przechodniów.

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego wzbogacił się o kolejny wagon typu 105Na. To prywatna inicjatywa Łukasza Kuczewskiego, członka stowarzyszenia, który zakupił trzy tramwaje z Częstochowy. Należą one do najpopularniejszego w Polsce typu taboru tramwajowego wyprodukowanego przez chorzowski Konstal o oznaczeniu 105Na. Pojazdy wyprodukowano w latach 1984 oraz 1985.

W naszym mieście co prawda nadal jeżdżą tramwaje tego typu, ale zostały one poddane licznym modyfikacjom. Te z Częstochowy zachowały w dużej mierze swój oryginalny charakter. A dla pasjonatów znaczenie mają właśnie te szczegóły, które być może umykają przeciętnemu pasażerowi – opowiada Łukasz Kuczewski z KSTM. O jakie detale chodzi? – Choćby o pulpit motorniczego, ale również o gniazda jazdy ukrotnionej czy oprawy reflektorów – odpowiada.

Zakup sfinansował sam Kuczewski. – To było spełnienie mojego marzenia z dzieciństwa. Zawsze chciałem mieć właśnie tramwaj typu 105Na, który darzyłem szczególnym sentymentem. Najpierw sprowadziłem do Wrocławia dwa wagony, a w tym roku dołączył do nich trzeci – tłumaczy miłośnik. Pojazdy wymagały jednak pewnych prac w instalacjach elektrycznych. – Sieć częstochowska różni się od wrocławskiej biegunami. W uproszczeniu można powiedzieć, że u nas prąd płynie w drugą stronę. Żeby tramwaj pojechał, musiałem najpierw go przebiegunować – dodaje Kuczewski. Miłośnik regularnie „dogląda” swoich wagonów, wykonując przeglądy w celu utrzymania ich w pełnej sprawności technicznej ora stopniowo przywracając kolejne oryginalne elementy. W planie jest m.in. wymiana płatów drzwiowych na przeszklone.

Tramwaje zwane „kultowymi stopiątkami” wzbudzają we Wrocławiu niemałe zainteresowanie głównie za sprawą… czerwonej barwy. Od razu zatem rzucają się w oczy przechodniom. To oryginalna malatura, która funkcjonowała w Częstochowie. W sobotę 12 marca zdziwienie przechodniów wywołała dodatkowo długość składu. Tramwaje z rodziny 105Na funkcjonowały zarówno pojedynczo (we Wrocławiu można było je spotkać kiedyś na liniach 16 i 19), ale najczęściej kursowały w składach podwójnych. Na najbardziej obciążonych liniach pojawiały się nawet „potrójniaki”. Ostatecznie zniknęły z ruchu liniowego w 1997 r. We Wrocławiu takie ponad czterdziestometrowe składy obsługiwały linie 3, 10 oraz 12. Na swój pokład mogły zabrać jednorazowo prawie 400 osób!

Ponieważ w tym roku przypada 25 rocznica zakończenia eksploatacji „potrójniaków” we Wrocławiu, Klub postanowił w ten sposób przypomnieć mieszkańcom o nieodległej historii.

Dziś byliśmy świadkami jedynie przejazdu próbnego, ale na wiosnę planujemy zorganizować imprezę otwartą, na którą już teraz serdecznie zapraszamy – zapowiada Krzysztof Kołodziejczyk, prezes KSTM.

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego od ponad dziesięciu lat ratuje zabytkowe tramwaje i autobusy. W swojej kolekcji ma kilkanaście pojazdów, które uniknęły palnika. Są one remontowane przez samych członków, bądź trafiają w ręce specjalistów. Sporo prac wykonuje firma Polmat, która działa w dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Legnickiej. W ubiegłym roku Klub zakończył spektakularny projekt odbudowy legendarnego tramwaju Maximum z 1901 r., który stał się prawdziwą ozdobą wrocławskic ulic, a także popularnego turystycznego autobusu-kabrioletu o nazwie „Fredruś”. W tym roku stowarzyszenie ponownie zajmuje się renowacją kilku pojazdów. Właśnie kończy się renowacja ostatniego wrocławskiego autobusu marki Ikarus, który został wycofany z eksploatacji w 2014 r. Pojazd przeszedł gruntowną renowację, którą w całości została sfinansowana przez sponsorów oraz członków Klubu. Trwa remont Jelcza PR110, dzięki czemu będziemy mogli sobie przypomnieć, jak podróżowało się w latach 80 XX w. Obecnie finalizowane są prace blacharskie i pojazd jest szykowany do lakierowania. Klubowicze przygotowują się też do uruchomienia tramwaju Linke-Hofmann Standard z 1929 r. Ponadto dzięki uprzejmości MPK Wrocław stowarzyszenie wzbogaciło się o jeden zmodernizowany wagon typu 105Na oraz samochód pogotowia dźwigowego na podwoziu Star 299. – Chcemy, aby nasza kolekcja była jak najbardziej zróżnicowana, aby pokazać przyszłym pokoleniom bogactwo historii wrocławskiej komunikacji miejskiej – mówi Kołodziejczyk.

Pojazdy można wynająć od Klubu zarówno do przejazdów turystycznych, jak na przykład na sesje zdjęciowe. Zarobione w ten sposób pieniądze finansują remonty tramwajów i autobusów, zakup części i materiałów oraz narzędzi. 

UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

TBS Wrocław serwuje podwyżki, ale nadal sponsoruje koszykarski Śląsk. Mieszkańcy oburzeni

Następny wpis

Sutryk traci cierpliwość do Śląska Wrocław. Lawina komentarzy internautów [REAKCJE]

Następny wpis
Sutryk traci cierpliwość do Śląska Wrocław. Lawina komentarzy internautów [REAKCJE]

Sutryk traci cierpliwość do Śląska Wrocław. Lawina komentarzy internautów [REAKCJE]

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Nowy zielony zakątek we

Nowy zielony zakątek we Wrocławiu otwarty

27 czerwca 2025
Nightskating wraca do Wrocławia

Nightskating wraca do Wrocławia

25 czerwca 2025
Rozwijamy współpracę w ramach

Rozwijamy współpracę w ramach UrbanCard

27 czerwca 2025
Niebawem przejedziemy całą

Niebawem przejedziemy całą Wschodnią Obwodnicą Wrocławia?

1 lipca 2025
Nowa wystawa stała w Muzeum Poczty

Nowa wystawa stała w Muzeum Poczty i Telekomunikacji we Wrocławiu

1 lipca 2025
To już roczek Centrum

To już roczek Centrum Aktywności Lokalnej na Hubach

1 lipca 2025
Niebawem przejedziemy całą

Niebawem przejedziemy całą Wschodnią Obwodnicą Wrocławia?

1 lipca 2025
Radisson w Sky Tower

Radisson w Sky Tower

1 lipca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Nowa wystawa stała w Muzeum Poczty
Kultura

Nowa wystawa stała w Muzeum Poczty i Telekomunikacji we Wrocławiu

1 lipca 2025
To już roczek Centrum
Inne

To już roczek Centrum Aktywności Lokalnej na Hubach

1 lipca 2025
Niebawem przejedziemy całą
Blisko Wrocławia

Niebawem przejedziemy całą Wschodnią Obwodnicą Wrocławia?

1 lipca 2025
Radisson w Sky Tower
Biznes

Radisson w Sky Tower

1 lipca 2025
Dolny Śląsk już jest
Dolny Śląsk

Dolny Śląsk już jest wielki – w finale zagra o zostanie piłkarską legendą

1 lipca 2025
Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą
Inne

Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą Improwizowaną

30 czerwca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Nowa wystawa stała w Muzeum Poczty

Nowa wystawa stała w Muzeum Poczty i Telekomunikacji we Wrocławiu

1 lipca 2025
To już roczek Centrum

To już roczek Centrum Aktywności Lokalnej na Hubach

1 lipca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT