Przy trzech kolejnych wrocławskich szkołach podstawowych ruszy program „Szkolna ulica”. Wzorem poprzedniego roku, fragmenty ulic przed wybranymi placówkami na pół godziny przed pierwszą lekcją będą wyłączone z ruchu samochodowego.

Większość dzieci dociera do szkół pieszo, rowerem, bądź na hulajnogach. Tymczasem to wzmożony ruch samochodów tuż przed pierwszym dzwonkiem jest dla nich największym zagrożeniem. Obecność dużej liczby aut pod szkołą wpływa także na wybory komunikacyjne, bowiem rodzice, z obawy o bezpieczeństwo własnych dzieci, częściej skłonni są do odwożenia ich jak najbliżej wejścia do szkoły. Duży ruch samochodów pod szkołami to także hałas i zwiększone emisje tlenków azotu.

Ulica pod szkołą może wyglądać inaczej. Może być cicha, spokojna, wolna od aut, bezpieczna dla dzieci zmierzających na lekcje pieszo, na rowerze czy hulajnodze. Może być miejscem spotkań i rozmów, sprzyjać porannemu spacerowi do szkoły, który poprawi koncentrację na porannych zajęciach. Tak właśnie wyglądają „Szkole Ulice” – od lat z powodzeniem wdrażane w wielu europejskich miastach, w tym drugi rok we Wrocławiu.

– Wyłączane odcinki ulic nie są długie, mają maksymalnie około 100 m. Chcemy, by przed lekcjami stały się pewnego rodzaju przedłużeniem szkolnego podwórka, obszarem na którym dzieci mogą czuć się bezpiecznie i spokojnie dotrzeć do szkoły – mówi Anna Szmigiel-Franz, oficerka piesza z Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.

W tym roku w programie biorą udział trzy szkoły: Szkoła Podstawowa nr 84 przy ul. Górnickiego na Ołbinie, Szkoła Podstawowa nr 76 przy ul. Wandy na osiedlu Powstańców Śląskich oraz Szkoła Podstawowa nr 24 przy ul. Częstochowskiej na Złotnikach. 

Od 1 października na ulicach przed szkołami pojawią się znaki „zakaz ruchu” (B-1) oraz bariery nożycowe rozkładane przez Straż Miejską. Wyznaczą one odcinki ulic dostępne tylko dla poruszania się pieszo, rowerem bądź hulajnogą. Wraz z pierwszym dzwonkiem szlabany zostaną usunięte, a przejazd innymi pojazdami będzie wznowiony. Nad zmienioną organizacją ruchu będzie czuwać Straż Miejska.

Ważnym elementem „Szkolnej ulicy” są badania ruchu wokół szkół oraz badania ankietowe wśród rodziców i dzieci. Wyniki tych badań, a także opinie dyrekcji szkół, rad osiedli oraz Straży Miejskiej pomogą urzędnikom podjąć decyzję o utrzymaniu bądź zmianie organizacji ruchu na zakończenie pilotażowego miesiąca.

– Przyzwyczailiśmy się do wzmożonego ruchu samochodów pod szkołami, nasze dzieci nie znają innej drogi do szkoły, niż ta, pomiędzy manewrującymi samochodami. „Szkolna ulica” pokazuje, że może być inaczej, że bezpieczeństwo i komfort uczniów zmierzających do szkoły są dla nas najważniejsze – dodaje Anna Szmigiel-Franz.

Projekt jest  prowadzony przez Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia i jest elementem miejskiego programu “Bezpieczna droga do szkoły” realizowanego we współpracy z Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta oraz Strażą Miejską Wrocławia.

W Dusznikach-Zdroju powstaje ósmy ośrodek przygotowań olimpijskich

Poprzedni artykuł

Łukasz Bejger powołany do kadry U-21

Następny artykuł

Możesz także polubić

Komentarze

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.