Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Biznes

Polski rynek przewozów międzynarodowych sceptyczny wobec Pakietu Mobilności

KK przez KK
5 lutego 2021
w Biznes
0
Polski rynek przewozów międzynarodowych sceptyczny wobec Pakietu Mobilności

54% klientów z branży transportowej obawia się, że wprowadzany od sierpnia ub.r. unijny Pakiet Mobilności spowoduje obniżenie konkurencyjności polskich firm na rynku przewozów międzynarodowych – wynika z badania przeprowadzonego przez PKO Leasing. Raport z badań został ogłoszony na początku lutego 2021 r.

Przepisy Pakietu Mobilności przyjętego w lipcu 2020 r. przez Parlament Europejski będą wprowadzane etapami przez kolejnych sześć lat. Pierwsze zaczęły obowiązywać od sierpnia ubiegłego roku i dotyczą m.in. obowiązkowego odpoczynku kierowców i nałożenia na przewoźnika obowiązku takiej organizacji pracy kierowców, by mieli oni możliwość odbycia tego odpoczynku na terenie baz.

Od lutego 2022 r. wchodzą w życie kolejne przepisy pakietu, dotyczące delegowania kierowców w transporcie międzynarodowym oraz kabotażu. Przewóz kabotażowy to zarobkowy transport ładunku pomiędzy punktami odbioru znajdującymi się w innym państwie członkowskim (np. Unii Europejskiej lub EFTA) niż kraj, w którym przewoźnik założył działalność gospodarczą.

W Polsce, która jest liderem europejskiego rynku przewozów towarowych, nowe prawodawstwo wzbudziło wiele obaw związanych z ewentualnym obniżeniem konkurencyjności polskich firm transportowych.

Jak wynika z badania PKO Leasing, takie obawy żywi niemal 54% ankietowanych, a ok. 32% przypuszcza, że wprowadzenie nowych przepisów utrudni działanie firm transportowych na początku, ale z czasem powinno być prościej. Po pięciu miesiącach (od sierpnia) od wejścia w życie pierwszego pakietu zmian, dotyczących czasu pracy i odbioru wypoczynku prze kierowców, ponad 62% badanych na razie nie odczuwa wpływu nowych przepisów na prowadzenie biznesu. Przeciwnego zdania jest ok. 37% przedstawicieli branży transportowej. Co piąty badany uznał te przepisy za trudne do wdrożenia.

Większy niepokój wzbudzają zmiany dotyczące delegowania kierowców, które wchodzą w życie w lutym 2022 roku. Wprowadzania tych przepisów już teraz obawia się 29% właścicieli firm transportowych. Dodatkowo nowe przepisy będą obejmować takie obszary jak wymóg posiadania siedziby, poszerzenie Krajowego Rejestru Przedsiębiorców Transportu Drogowego oraz wprowadzenie nowych wymogów finansowych wobec firm transportowych.

Pakiet uderza głównie w operacje kabotażowe i cross trade, w których specjalizuje się Europa Środkowo-Wschodnia. W Polsce udział cross trade oraz kabotażu w pracy przewozowej ogółem wynosi odpowiednio ok. 20% i 6%.

Niemal wszyscy respondenci (95%) już teraz są zgodni, że Pakiet Mobilności przyczyni się do wzrostu kosztów prowadzonej przez nich działalności przewozowej. Przekłada się to na nastroje inwestycyjne w branży. Tylko co piąty ankietowany zamierza dalej inwestować w sprzęt i nowe rozwiązania.

Pakiet Mobilności może przyczynić się do lekkiego spadku efektywności sieci transportowej oraz wzrostu kosztów prowadzonej działalności. Jego regulacje mogą być bardziej dotkliwe dla małych firm. Perspektywy rozwoju dla firm średnich i dużych pozostają jednak korzystne, a Pakiet nie powinien istotnie wpłynąć na pogorszenie ich sytuacji finansowej czy konkurencyjności – mówi ekonomista PKO Banku Polskiego Wojciech Matysiak.

Sytuacja w branży nie jest jednoznaczna. Widać coraz większy optymizm, ponieważ wstępne dane finansowe za trzeci kwartał 2020 dla średnich i dużych firm transportowych wskazują na poprawę zysku netto o 85,6% rok do roku. Firmy notują wprawdzie spadek przychodów, ale w znacznym stopniu udało im się obniżyć koszty. Pozytywnym symptomem jest również to, że rośnie liczba rejestracji w transporcie ciężkim. Z drugiej strony aktywność inwestycyjna firm w okresie wiosennego lockdownu praktycznie zamarła. Przedsiębiorcy wskazują na dużą niepewność, co do przyszłości w kontekście recesji gospodarczej oraz wchodzącego w życie Pakietu Mobilności – podkreśla dyrektor rynku transportu ciężkiego w PKO Leasing Piotr Gąska.

Bardzo dużym problemem dla branży transportowej jest deficyt pracy kierowców, z roku na rok firmy raportują coraz poważniejsze problemy ze znalezieniem pracowników. Jest to m.in. związane z niskimi kosztami pracy w tym sektorze. Z ankiety przeprowadzonej na klientach PKO Leasing wynika, że 69% przedsiębiorców uważa, że wprowadzone zmiany prawne jeszcze pogłębią problem braku kierowców na rynku. Pandemia może jednak zmienić optykę, ponieważ branże dotknięte Covid-19 uwolniły część zasobu pracowników.

Polska branża transportowa jest silnie rozdrobniona, ale od kilku lat na rynku uwidacznia się coraz wyraźniejszy trend konsolidacyjny. Wzrost rynku transportowego jest udziałem głównie firm średnich i dużych. Wzrost kosztów oraz biurokracja związana z Pakietem Mobilności uderzy przede wszystkim w firmy małe, co może przyczynić się do przyspieszenia konsolidacji sektora. Ankietowani przedsiębiorcy są w tej kwestii podzielni – 56% uważa, że nowe przepisy nie wpłyną na łączenie się firm. Natomiast 44% sądzi, że Pakiet Mobilności przyspieszy ten proces.

Badanie przeprowadzone w grudniu 2020 roku na grupie 100 klientów PKO Leasing reprezentujących branżę transportową z aktywną umowę leasingową w segmencie transportu ciężkiego.

Foto: Volvo Truck Corporation

Poprzez: PAP MediaRoom

Tagi: biznesPAPtransportUnia Europejska
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Michał Dworczyk: „Dolny Śląsk nadal ma się rozwijać i do tego potrzebna jest współpraca przy realizacji konkretnych projektów” [VIDEO]

Następny wpis

Urwane lusterko to był początek – na mandacie nie może się skończyć

Następny wpis
Urwane lusterko to był początek – na mandacie nie może się skończyć

Urwane lusterko to był początek – na mandacie nie może się skończyć

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Wybaczyć żeby odzyskać siebie

Wybaczyć, żeby odzyskać siebie – metoda Tippinga – radykalne wybaczanie w praktyce

30 maja 2025
Policja informuje! Będą utrudnienia w ruchu w związku z 15. Wrocławskim Marszem Równości

Policja informuje! Będą utrudnienia w ruchu w związku z 15. Wrocławskim Marszem Równości

2 czerwca 2023
Startuje Hubi Cup 2025

Startuje Hubi Cup 2025 – Wrocław gości czołówkę polskich tenisistów do lat 12

30 maja 2025
Na Tarczyński Arenie Wrocław

Na Tarczyński Arenie Wrocław będzie się działo przez cały czerwiec

6 czerwca 2025
Jego elementy przypominają rusztowanie. Ciekawy pomysł architektów, ale i historia nowodworskiego kościoła

Jego elementy przypominają rusztowanie. Ciekawy pomysł architektów, ale i historia nowodworskiego kościoła

1
Frida premiera baletowa

„Frida” – premiera baletowa w Operze Wrocławskiej

6 czerwca 2025
Pływalnia Letnia Orbita otwiera

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025
Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy

Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy

6 czerwca 2025
Na Tarczyński Arenie Wrocław

Na Tarczyński Arenie Wrocław będzie się działo przez cały czerwiec

6 czerwca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Frida premiera baletowa
Kultura

„Frida” – premiera baletowa w Operze Wrocławskiej

6 czerwca 2025
Pływalnia Letnia Orbita otwiera
Inne

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025
Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy
Sport

Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy

6 czerwca 2025
Na Tarczyński Arenie Wrocław
Biznes

Na Tarczyński Arenie Wrocław będzie się działo przez cały czerwiec

6 czerwca 2025
Kolejny weekend z Wrocławskimi
Komunikacja i Rozkład Jazdy

Kolejny weekend z Wrocławskimi Liniami Turystycznymi – historyczne pojazdy znów na trasach

5 czerwca 2025
Czas na futbolowe emocje
Sport

Czas na futbolowe emocje – Panthers Wrocław podejmą Prague Lions Stadionie Olimpijskim

5 czerwca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Frida premiera baletowa

„Frida” – premiera baletowa w Operze Wrocławskiej

6 czerwca 2025
Pływalnia Letnia Orbita otwiera

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT