To pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce: Dorota Masłowska, Artur Andrus, Filip Springer, Filip Zawada, Agnieszka Wolny-Hamkało, Michał Witkowski i Bartosz Kędzierski napisali i nagrali swoje narracje do polskich filmów.
Wybrane przez nich dzieła wzbogacone o autorską formę audiodeskrypcji będzie można obejrzeć w dniach 21–24 listopada podczas 1. edycji Festiwalu Korelacje we wrocławskim kinie DCF. Przed nami kino dostępne: 11 seansów, w tym 6 premier filmów z autorskimi narracjami oraz spotkania z literatami. W programie wydarzeń towarzyszących znalazły się: DJ set Doroty Masłowskiej i Agnieszki Szydłowskiej, pokazy futurystycznych animacji z autorską audiodeskrypcją Marii Peszek, Filipa Zawady czy Małgorzaty Lebdy, które zachwyciły na tegorocznym Kinomuralu oraz specjalny set filmowy z udziałem bohaterów serialu „Włatcy Móch”. Po premierowych pokazach filmów z autorską audiodeskrypcją odbędą się spotkania z twórcami i twórczyniami narracji oraz zaproszonymi gośćmi.
Festiwal Korelacje to nowatorskie wydarzenie w obszarach sztuki filmowej i kultury dostępnej prezentujące klasyki polskiej kinematografii w nowej formule – fabułom towarzyszy autorska narracja (in. autorska audiodeskrypcja) tworzona przez zaproszonych do projektu mistrzów i mistrzynie pióra. To rodzaj subiektywnego oprowadzania po filmie, interpretowania go w swobodny, często emocjonalny sposób, dzięki czemu wszyscy – również osoby z ograniczeniami wzroku czy słuchu – oglądają film oczami narratora. Film z autorską audiodeskrypcją staje się całkowicie nowym dziełem będącym opowieścią reżysera, ale i komentującego narratora – zyskuje jego unikatowy sposób wypowiedzi, pisarską wrażliwość, poczucie humoru. Czasem więc horror zamienia się w komedię, a dobrze znany dramat w labirynt nowych znaczeń i symboli.
Typowa audiodeskrypcja w filmie to narzędzie przeznaczone dla osób niewidzących i słabowidzących, rodzaj dodatkowej ścieżki dźwiękowej między dialogami, werbalny opis tego, co dzieje się na ekranie uwzględniający m.in. scenografię, kostiumy, grę aktorów, barwy i światło. Autorska wersja audiodeskrypcji (in. autorska narracja) towarzysząca prezentowanym na festiwalu filmom to literacka forma opisu dostępna i atrakcyjna w odbiorze zarówno dla osób z ograniczeniami wzroku, jak i bez. Po festiwalu wybrane produkcje trafią na platformę Adapter.pl – pierwszy w Polsce portal VOD z filmami dostosowanymi dla widzów z dysfunkcją wzroku i słuchu – oraz do dystrybucji w Sieci Kin Studyjnych.
Pomysł na festiwal, w którym główną rolę gra autorska narracja, wywodzi się m.in. z idei dostępności, dlatego wszystkie filmy posiadają subiektywną audiodeskrypcję oraz napisy dla niesłyszących. Dodatkowo na polski język migowy (PJM) tłumaczone będą spotkania po seansach, bo kino DCF to kino w pełni dostępne – mówi Magdalena Klich-Kozłowska, dyrektorka Dolnośląskiego Centrum Filmowego, które jest jednym z organizatorów festiwalu.
Festiwal Korelacje to fascynująca filmowa podróż w czasie, w której przewodnikami są wybitne osobowości świata literackiego. Pierwszą edycję wydarzenia otworzy „To tylko Rock” Pawła Karpińskiego z narracją Doroty Masłowskiej. Będzie to uczta nie tylko dla fanów pisarki, ale również dla entuzjastów polskiej muzyki rockowej. W filmie występują ikony rodzimej sceny muzycznej, takie jak Lady Pank, Dezerter czy Oddział Zamknięty. Gala otwarcia będzie transmitowana do warszawskiego kina Elektronik, w którym odbędzie się równoległy pokaz filmu z narracją Doroty Masłowskiej. Razem z Filipem Zawadą zajrzymy pod podszewkę świata budowanego przez Jerzego Skolimowskiego w filmie „Walkower”, a oczami Filipa Springera obejrzymy kino moralnego niepokoju, czyli „Dziecinne pytania” Janusza Zaorskiego. Artur Andrus oprowadzi po dziele „Chudy i inni” Henryka Kluby – poetyckiej balladzie o robotnikach-awanturnikach z kompozycjami Wojciecha Kilara i głosem Zdzisławy Sośnickiej, a Michał Witkowski opowie „Dług” Krzysztofa Krauze – jedno z najważniejszych polskich dzieł filmowych okresu transformacji. Festiwal zakończą „Marcowe migdały”z narracją Agnieszki Wolny-Hamkało – film o dojrzewaniu nakręcony w charakterystycznym dla Radosława Piwowarskiego słodko-gorzkim stylu.
Dzięki korelacjom pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki i sposobem jej prezentowania doświadczamy kina w zupełnie nowej, intrygującej odsłonie. Tworzymy festiwal połączeń: filmów z narracjami, literatów ze sztuką filmową, zapomnianego nieco polskiego kina z nowymi odbiorcami, a wreszcie wszystkich odbiorców na jednej sali, z takim samym dostępem do kultury – tłumaczy pomysłodawca i dyrektor festiwalu Piotr Krzykwa.
Podczas zeszłorocznego prologu festiwalu w kinie DCF można było obejrzeć „Wilczycę” Marka Piestraka z autorską narracją Doroty Masłowskiej i „Trzeba zabić tę miłość” Janusza Morgensterna z narracją Agnieszki Wolny-Hamkało. Oba pokazy zostały świetnie przyjęte przez publiczność. Zobaczymy je również podczas pierwszej edycji festiwalu.
- Bilety na seanse w cenie 35 zł (normalny), 25 zł (ulgowy), 20 zł (przy zakupie minimum 3 seansów) i 1 zł (dla asystenta osoby z niepełnosprawnością) zakupić można przez strony dcf.wroclaw.pl oraz www.korelacje.org.pl
Masłowska i Szydłowska zagrają dla festiwalowiczów
„Niższa Szkoła Tańca to impreza taneczna, na której puszczamy hity nie tylko największe, ale i najmniejsze. Skompromitowane przeboje, wdzięczne za ich włączenie, uwalniają całą swoją skumulowaną przez lata szatańską energię, która porywa nawet najbardziej zagorzałych przeciwników tańca” – tak opisują swój projekt Dorota Masłowska, pisarka, autorka m.in. wydanej niedawno „Magicznej rany” (Wyd. Karakter), scenarzystka, poetka, dramaturżka i piosenkarka orazAgnieszka Szydłowska, dziennikarka, dyrektorka radiowej Trójki. Wyjątkowy duet wystąpi w nowej roli 22 listopada 2024 o godz. 22:00 w Concordia Design Wrocław. Wstęp dla uczestników festiwalu za okazaniem biletu na dowolny seans filmu z narracją. Liczba miejsc ograniczona.
Pierwsza edycja Festiwalu Korelacje będzie okazją do ponownego obejrzenia ZŁEJNOCKI – wyjątkowego przedsięwzięcia Kinomuralu i Festiwalu Korelacje – tym razem nie pod gołym niebem a w galerii na parterze kina DCF. Audiowizualnym dziełom artystów i artystek sztuki nowych mediów (m.in. Páraic Mc Gloughlin, Jake Fried i Tim Maxwell) towarzyszyć będą narracje, które stworzą i przeczytają Maria Peszek, Filip Zawada, Agnieszka Wolny-Hamkało, Małgorzata Lebda, Maciej Kurowicki, Bartek Bartos, Bartek Wokan i Tomek Tryzna. To podróż przez serię abstrakcyjnych animacji, które mieszają futurystyczne wizje z surrealistyczną sztuką i autorskimi narracjami. Takie połączenie twórców nowych mediów z literatami zapewnia dostępność dla osób z ograniczeniami wzroku, jednocześnie oferując wszystkim widzom zupełnie nowe doświadczenie. Animacje prezentowane będą bezpłatnie w trakcie trwania festiwalu.
Program towarzyszący to również kino nieme z narracją Bartka Kędzierskiego, reżysera i scenarzysty kultowego serialu „Włatcy Móch”, który w tym roku, po ponad dekadzie, powrócił na ekrany. Set składa się z 6 niemych, czarno-białych filmów krótkometrażowych. Czesio, Anusiak, Maślana, Konieczko i inni wybiorą się do kina i wprowadzą nas w świat filmów przełomu XIX i XX wieku, w tym dzieł Braci Lumière. W nagraniach narracji wzięła udział oryginalna obsada aktorska serialu. Na seanse (23 i 24 listopada) obowiązują bezpłatne wejściówki do pobrania w kasach kina w dniu wydarzenia. Poszczególne animacje z narracją Kędzierskiego otwierać będą również premierowe seanse filmowe podczas festiwalu (poza galą zamknięcia).
- Festiwal Korelacje organizowany jest przez studio Kineskop oraz Dolnośląskie Centrum Filmowe. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
- Przedsięwzięcie realizowane ze środków pochodzących z dofinansowania udzielonego w ramach Programu Sieć Kin Studyjnych uzyskanych na ten cel z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
- Więcej informacji: korelacje.org.pl i na www.dcf.wroclaw.pl