Zakończył się pierwszy etap budowy obwodnicy Dzierżoniowa. Oddany do użytku odcinek połączył drogi wojewódzkie nr 383 i 382 od ul. Jana Kilińskiego do ul. Świdnickiej. Koszt budowy nowej trasy przekroczył 35,5 mln złotych. W uroczystości uczestniczyli m.in.: Michał Dworczyk – szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, marszałek Cezary Przybylski i Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa.
– Budowa infrastruktury, również tej drogowej, jest jednym z podstawowych zadań samorządu województwa. Dzięki niej stale poprawiamy naszą dostępność transportową, która jest ważna dla inwestorów, ale przede wszystkim dla mieszkańców. Cieszę się, że prace postępują zgodnie z zaplanowanymi harmonogramami i możemy dziś otworzyć fragment powstającej obwodnicy Dzierżoniowa. To pierwszy z trzech etapów tej inwestycji jednak jestem przekonany, że w dużej mierze rozwiąże on komunikacyjne problemy miasta i okolic – mówi marszałek Cezary Przybylski z Bezpartyjnych i Samorządowców.
Nowa inwestycja to ponad 3 km nowej drogi, a także ronda, skrzyżowania, oświetlenie, ścieżka rowerowa, ekrany akustyczne i 3 wiadukty. Budowa drogi kosztowała 28,6 mln złotych, a pozostałe 6,9 mln złotych pochłonęły dodatkowe prace związane z konieczną przebudową sieci energetycznej.
– Dziękuje samorządowcom za współpracę przy budowie ważnych inwestycji infrastrukturalnych. Sieć dróg na dolnym Śląsku, również tych ekspresowych, stale się poszerza, co zwiększa komfort przemieszczania się i przede wszystkim bezpieczeństwo. Dziś otwieramy pierwszą część obwodnicy Dzierżoniowa, druga jest w trakcie realizacji, a trzecią planujemy sfinansować m.in. dzięki środkom europejskim z nowej perspektywy oraz z Funduszu Polski Ład – wyjaśnia Michał Dworczyk, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Drugi etap trasy połączy wkrótce drogi wojewódzkie nr 384 i 383 (od ul. Kilińskiego do ul. Batalionów Chłopskich). Umowę na ich wykonanie podpisano w ubiegłym roku i obecnie trwają prace budowlane, których zakończenie planowane jest na jesień 2023 roku. Koszt budowy II etapu sięgnie 37 mln złotych. Docelowo w najbliższych latach powstanie też trzeci, ostatni fragment trasy. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem postępowania przetargowego, którego celem będzie wybór wykonawcy tego odcinka.
– To odcinek na ważnym szlaku między drogą ekspresową S3 z Jawora, przez Strzegom, Dzierżoniów w kierunku drogi krajowej nr 8, gdzie wkrótce przebiegać będzie szybka trasa S8. Istotny łącznik który poprawi płynność komunikacyjna w tej części regionu – zaznacza Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa.
– Dzierżoniów jest jednym z kilku miast powiatowych, do których dojeżdża się wyłącznie drogami wojewódzkimi. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego w tym miejscu spoczywa więc wyłącznie na województwie. Dlatego cieszę się, że takie inwestycje są realizowane. To jednocześnie poprawa jakości życia, szansa rozwoju gospodarczego miasta, ale przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa mieszkańców i podróżnych – mówi Patryk Wild Przewodniczący sejmikowej komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki.