Od 1 stycznia 2025 r. dyrektorem Opery Wrocławskiej jest Agnieszka Franków-Żelazny, a wicedyrektorem Izabela Piekielnik. Do współpracy zaproszone zostały dwie wybitne postaci świata muzyki: Tomasz Konieczny oraz Mirian Khukhunaishvili.
Podczas konferencji prasowej przedstawiono nową dyrekcją teatru oraz nakreślono kierunek, w którym Opera Wrocławska będzie podążać. Zaproszono na dwie premiery trwającego już sezonu – „Don Carlo” Giuseppe Verdiego (24 maja 2025) oraz balet „Frida” Peter Salem (7 czerwca 2025). Dyrektor Agnieszka Franków-Żelazany zapowiedziała również, że pierwszą premierą sezonu artystycznego 2025/2026 będzie „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki (12 września 2025).
„Strasznym dworem” chcemy nawiązać do wydarzenia, które miało miejsce 80 lat temu – 8 września 1945 r. w murach podnoszącego się Teatru Miejskiego zabrzmiała „Halka” Stanisława Moniuszki. Treść libretta Strasznego dworu bardzo dobrze pasuje do sytuacji, jaką zastali przyjeżdzający do Wrocławia, swojego nowego-starego domu, nowi mieszkańcy – mówiła dyrektor Opery Wrocławskiej Agnieszka Franków-Żelazny.
Funkcję dyrektora castingu Opery Wrocławskiej objął Tomasz Konieczny – solista bas-baryton, aktor i reżyser. Do jego obowiązków będzie należał m.in. dobór obsad do spektakli oraz współpraca przy ustalaniu składu zespołów kreatywnych produkcji Opery Wrocławskiej. Nowy dyrektor castingu mówił: Moja funkcja dyrektora castingu jest funkcją doradczą. Będę doradzał pani dyrektor w sprawach z zakresu repertuaru i jakości wykonania artystycznego. Będziemy również starali się pielęgnować zespół, który już w Operze Wrocławskiej istnieje. (…) Teatr jest w dobrych rękach.
Z kolei od sezonu artystycznego 2025/2026 kierownikiem muzycznym teatru będzie gruziński dyrygent młodego pokolenia Mirian Khukhunaishvili. Podczas spotkania z dziennikarzami artysta tymi słowami się przywitał: Jestem ogromnie zaszczycony, że mogę objąć stanowisko kierownika muzycznego Opery Wrocławskiej. Moim zadaniem będzie nie tylko kontynuowanie tradycji wspaniałych spektakli, ale również wprowadzanie nowych pomysłów i wspieranie młodych talentów, a także odkrywanie nowych kierunków w muzyce. Wspólnie z zespołem będziemy pracować, by osiągnąć jak najlepszy poziom artystyczny. Miriana Khukhunaishvili będzie można podziwiać zza pulpitu dyrygenckiego Opery jeszcze w tym sezonie. W kwietniu poprowadzi balet Requiem d-molloraz czerwcowy koncert z okazji Święta Muzyki.
Relacja: Agnieszka Kasprzyszak Foto: Wojciech Palacz