Droga krajowa numer 18 zmienia się w autostradę A18. Drugi z odcinków tej drogi otrzymał pozwolenie na użytkowanie! 11-kilometrowa trasa rozpoczyna się w okolicach węzła Olszyna, a kończy za węzłem Żary Zachód. Na ten moment trwają prace usuwające elementy tymczasowej organizacji ruchu drogowego i wprowadzane są te docelowe.
Autostrada A18 ma być częścią drogi pomiędzy Wrocławiem a Berlinem. Ta 70-kilometrowa trasa pomiędzy Golnicami i Olszyną nazywana była prześmiewczo „drogą wstydu”. Południowa nitka drogi krajowej nr 18 wybudowali jeszcze Niemcy, w latach 30. ubiegłego wieku. Była częścią autostrady Wrocław – Berlin. Obecnie stanowi fragment międzynarodowego połączenia E36/40.
Do użytku oddawany jest aktualnie 11-kilometrowy fragment jezdni, który zaczyna się przy węźle Olszyna, a kończy około dwa kilometry za węzłem Żary Zachód.
Prace, które wykonano na odcinku to między innymi:
- Wymiana zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej
- Dostosowanie nośności drogi do maksymalnego obciążenia 11,5 ton na jedną oś
- Poszerzenie jezdni z 9,5 metra do 11 metrów
- Przebudowa węzła drogowego Żary Zachód (na przecięciu z DK12)
- Budowa górnego przejścia dla zwierząt
- Budowa czterech wiaduktów wzdłuż autostrady
Następne etapy prac zakładają zmiany na dwóch odcinkach.
- granica województw lubuskiego i dolnośląskiego – Iłowa (odcinek o długości 16,2 km),
- granica województw lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice (odcinek o długości 21,5 km).
Wszystkie etapy remontów mają zostać ukończone w 2023 roku.