Autobusy marki SOR wyjechały na ulice Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej. To ich debiut nie tylko w stolicy Dolnego Śląska, ale i w Polsce. Nowe czeskie autobusy marki obsługują linie jeżdżące na Psie Pole. To linie 121 i 131.
To autobusy czerwono-żółte w barwach Wrocławia zastąpiły jeżdżące przez tydzień we Wrocławiu autobusy zastępcze, które operator sprowadził z Górnego Śląska. Po tym jak dwa miesiące przed terminem udało się otworzyć Trasę Autobusową na Jagodno i zmieniono trasę kilku linii wydłużając je, nagle okazało się, że we Wrocławiu brakuje ośmiu autobusów przegubowych. Na szybko zorganizował je operator „Kłosok”. To dlatego pasażerowie dziwili się, że jadą do centrum Wrocławia autobusami w barwach pojazdów z Górnego Śląska. Już wtedy miasto zapowiedziało, że taka sytuacja będzie przez tydzień i do miasta trafią fabrycznie nowe autobusy. I tak się stało.
Pojazdy SOR wyjechały właśnie na linie 121 i 131. Testujemy je, docelowo rozszerzymy w nich jeszcze pulę rozwiązań dla osób ze specjalnymi potrzebami – mówi dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia Paulina Tyniec-Piszcz.
SOR-y są niskopodłogowe, klimatyzowane z silnikami spełniającymi najwyższą normę emisji spalin (Euro 6D) przy każdym siedzeniu zamontowane są gniazda USB – jest ich tyle, ile siedzeń. W autobusach są też czujniki dymu i system przyklęku, który pozwala na obniżenie autobusu po stronie drzwi tak, aby pasażerom łatwiej się wsiadało. Wyznaczono w nich cztery miejsca na wózki dziecięce/trzy dla osób z niepełnosprawnościami i miejsce dla psa przewodnika. Wyposażone są także w liczne systemy wspomagające pracę kierowcy, np. system wykrywający osoby w martwym polu, system wykrywający zmęczenie kierowcy, asystent hamowania. We „wrocławskiej” wersji autobusów zastosowano różne – także zupełnie nowe rozwiązania dedykowane osobom z niepełnosprawnościami.
Część miejsc wyróżniona jest kolorem żółtym – to te, do których łatwiej dotrzeć osobom z niepełnosprawnościami – są one dostępne z poziomu niskiej podłogi. Poręcze przy drzwiach mają inną strukturę od pozostałych – tak by łatwo mogły je rozpoznać osoby niewidome i niedowidzące. Autobusy mają trzy miejsca dedykowane osobom poruszającym się na wózkach. Wózek można przypiąć na nich z obu stron. Jest także dodatkowe miejsce dla osoby z psem asystującym – wymienia zastępca dyrektora WTR we Wrocławiu Dawid Barabasz.
Usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami ma być jeszcze więcej. Docelowo flota w myśl umowy z miastem ma mieć 46 autobusów SOR – w tym 16 przegubowych, 23 krótkie, 7 krótkich elektrycznych. Obecnie operator z tej puli ma już 16 przegubowych pojazdów, na liniach jeździ już 10 – czyli wszystkie autobusy obsługujące linie 121 i 131 są nowe. Według planu 2 sierpnia 2025 na linie miejskie i aglomeracyjne obsługiwane przez operatorów innych niż MPK wyjedzie niemal 70 nowych autobusów – oprócz SOR-ów będą to jeszcze mercedesy.
Poprzez: UM Wrocław