Wrocław to obecnie 893 tysiące mieszkańców, ale z infrastruktury miasta korzysta około 1,2 mln ludzi dziennie. Dlatego tak ważne jest budowanie sprawnej komunikacji zbiorowej łączącej Wrocław z najbliższymi gminami i zapewnienie atrakcyjnej alternatywy dla samochodu.
Właśnie wybrano najkorzystniejsze oferty dla dwóch zadań w ramach przetargu zapewniającemu Wrocławiowi, Wiszni Małej, Czernicy i Długołęce wejście na zupełnie nowy poziom wspólnej komunikacji zbiorowej. Nowoczesne i fabrycznie nowe autobusy (wśród nich zeroemisyjne) oraz możliwość bezgotówkowego zakupu biletu w kasowniku w pojeździe – między innymi takie rozwiązania czekają pasażerów komunikacji miejskiej podróżujących autobusami linii 9xx łączącymi Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą.
20 lat temu, gdy zaczynaliśmy budować komunikację aglomeracyjną – autobusy międzygminne pokonywały 1,3 mln kilometrów, w 2024 roku autobusy pokonają blisko 4 razy więcej, bo prawie 5,5 mln wozokilometrów. Stale rozwijamy i wzbogacamy ofertę komunikacji zbiorowej dla mieszkańców aglomeracji, walcząc z wykluczeniem komunikacyjnym i umożliwiając swobodniejsze przemieszczanie się do Wrocławia, do miejsc pracy, nauki czy rozrywki – opisuje dyrektor Wydziału Transportu UMW Paulina Tyniec-Piszcz.
Przetarg podzielono na 4 zadania. Ogłoszono wybór oferty na dwa z nich. Za najkorzystniejsze w tych przypadkach uznano oferty konsorcjum Kłosok Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością za kwotę ponad 456 mln zł. Teraz należy odczekać 10 dni na ewentualne odwołania. Jeśli takowe nie wpłyną, będzie można podpisać umowy ze zwycięzcami postępowań.
Jedno z zadań zostanie powtórzone w procedurze negocjacji wynikającej z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Negocjacje ruszą niebawem, organizatorzy przetargu zaproszą do negocjacji „najważniejszych graczy” zajmujących się przewozem osób w regionie. Czwarte zadanie unieważniono z uwagi na brak ofert. Były to linie, które są obecnie obsługiwane przez MPK. Organizatorzy chcieli sprawdzić, czy są operatorzy prywatni, którzy byłyby zainteresowani ich obsługą. Ponieważ nie pojawiły się żadne oferty, miasto i gminy aglomeracji zyskały pewność, że MPK jest optymalnym operatorem dla tych tras. Miejski przewoźnik dalej będzie te linie obsługiwał swoimi pojazdami.
- Obsługa połączeń aglomeracyjnych w ramach tych 3 zadań to koszt około 700 mln zł brutto. Autobusy aglomeracyjne wykonują 3,5 mln wozokilometrów, a po pełnym wdrożeniu nowych zmian, będzie to o prawie 2 mln więcej, czyli blisko 5,5 mln km.
- Obecnie połączenia aglomeracyjne obsługują 72 autobusy, a będzie ich ponad 100 (w tym fabrycznie nowe i elektryczne). Aktualnie mamy 27 linii aglomeracyjnych, a będą 32 linie.
Łącznie w ciągu 6 lat – na taki okres został rozpisany aktualnie rozstrzygany przetarg – nowe autobusy wykonają prawie 30 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji (to 41 podróży na księżyc i z powrotem). Dzięki tej współpracy w aglomeracji pojawi się 69 fabrycznie nowych autobusów (z opcją rozszerzenia o kolejnych 9 pojazdów). Co szósty pojazd będzie elektryczny. Wszystkie pozostałe autobusy będą spełniały najwyższe normy emisji spalin, tj. co najmniej Euro 6D. Pojazdy będą klimatyzowane i niskopodłogowe, zostaną również wyposażone m.in. w WiFi, USB, a także – co szczególnie ważne – w defibrylator AED. Wszystkie autobusy będą przystosowane do równoczesnego przejazdu 2 osób na wózkach inwalidzkich. Będą posiadały szereg udogodnień dla pasażerów o ograniczonej mobilności oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi.
- Operatorzy wyłonieni w postępowaniu przetargowym zapewnią do obsługi linii łącznie 69 fabrycznie nowych autobusów (11 z nich to elektryki, a ich liczba w czasie trwania umowy może wzrosnąć o kolejne 3).
- Na ich dostarczenie oraz rozpoczęcie świadczenia usług będą mieli 11 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że jeśli uda się zamknąć wszystkie formalności w najbliższych kilku tygodniach, nowe pojazdy wyjadą na ulice Wrocławia i aglomeracji w II kwartale 2025 roku.
Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Bardzo się cieszę, że tak dobrze przebiega nasza współpraca z gminami w ramach Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego. Sprawna komunikacja zbiorowa w aglomeracji służy nam wszystkim – wrocławianom i mieszkańcom okolicznych gmin – komentuje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.