Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Komunikacja i Rozkład Jazdy

Nowa Pesa Twist dla wrocławian – najnowszy tramwaj robi wrażenie [FOTO]

KK przez KK
1 marca 2024
w Komunikacja i Rozkład Jazdy, Wiadomości
0
Nowa Pesa Twist

Tramwaj Pesa Twist 146N to pojazd zaprojektowany specjalnie dla Wrocławia przez producenta z Bydgoszczy. Pesa wyprodukowana została w 2023 roku i już niebawem pojawi się na torowiskach. Docelowo ma zastąpić wiekowe Konstale 105.

Przypomnijmy, że MPK podpisało kontrakt z bydgoską PESĄ pod koniec 2021 roku. W ramach umowy, w tym roku do Wrocławia 23 tramwaje, ostatni z pierwszej puli w styczniu 2025 r. W sumie flota przewoźnika będzie liczyła 40 sztuk. Pesy mają zastąpić pojazdy, które sprawiają najwięcej problemów w utrzymaniu, czyli wiekowe już Konstale 105. Nowe tramwaje będą sprowadzane do Wrocławia stopniowo, po 2-3 w miesiącu. Zanim wrocławianie będą mogli cieszyć się nową Pesą, pojazd musi przejść proces homologacji. Polega on na jazdach próbnych i „uczeniu się” miasta, które ma specyficzną zabudowę, pełną skrzyżowań i zakrętów. Dzisiaj odbyła się prezentacja nowego tramwaju.

Komu nie udało się dziś zobaczyć najmłodszego dziecka wrocławskiego MPK, nic straconego – kolejna szansa podziwiania na żywo Pesy już w niedzielę 3 marca 2024 r. w godzinach między 10:00 a 14:00 na torze odstawczym przy wrocławskiej Operze.

  • Pesa Twist 146N to trójczłonowy tramwaj, w którym może podróżować 200 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących.
  • Wyznaczono również miejsce dla osoby z psem przewodnikiem.
  • Pojazd ma w 100 % niską podłogę, dzięki czemu jest przyjazny dla pasażerów. Podłoga w strefie wejść znajduje się na wysokości 35 cm, co usprawnia wymianę pasażerów, a zamontowana w pojeździe rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich pozwala korzystać z tramwaju osobom z niepełnosprawnościami, poruszającymi się na wózku inwalidzkim.

Dbałość o pasażerów ze szczególnymi potrzebami to istotny element zapewnienia dostępu do transportu publicznego dla wszystkich.  W Pesa Twist może być 1 wózek inwalidzki + 2 dziecięce lub 3 wózki dziecięce. Wszystkie ustawienia wózków dostosowane są do wymogów bezpieczeństwa. W przedziale pasażerskim są wygodne wandaloodporne siedzenia, antypoślizgowa wykładzina podłogowa, system dźwiękowej i wizualnej informacji dla pasażera. Na poręczach zainstalowane są ładowarki USB i dodatkowe oświetlenie poręczy dla osób niedowidzących, a nowością jest miejsce dla osoby z psem przewodnikiem – informuje prezes MPK Wrocław Witold Woźny.

 

W pierwszym członie tramwaju zastosowana jest też pętla indukcyjna wzmacniająca dźwięk zapowiedzi głosowych dla osób niedosłyszących. Poczucie bezpieczeństwa pasażerów wzmacnia system monitoringu z systemem rejestracji obejmujący wnętrze części pasażerskiej i otoczenie. Dodatkowa kamera zamontowana jest w kabinie motorniczego. W Pesa Twist 146 N zastosowaliśmy 5 drzwi – 4 dwuskrzydłowe i jednoskrzydłowe. Drzwi jednoskrzydłowe przeznaczone są tylko dla motorniczego. Są tak zaprojektowane tak, by zapewnić prowadzącemu tramwaj bezpieczeństwo. Mają chronić przed wtargnięciem nieupoważnionych osób do kabiny. Sama kabina jest przestronna dla zapewnienia motorniczemu wygody podczas wykonywania pracy – dodaje dyrektor sprzedaży lekkich pojazdów szynowych PESA Bydgoszcz Marcin Grzyb.

Nowe tramwaje będą też ciche, w celu zmniejszenia hałasu podczas pokonywania łuków na I osi wózka zastosowano natryskowy system smarowania obrzeży kół, biodegradowalnym smarem.  Przekształtnikowy układ napędowy umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci. Bardzo istotnym atutem zastosowanego napędu jest możliwość przemieszczania pojazdu w warunkach awaryjnych, np. gdy zachodzi potrzeba zjechania tramwaju ze skrzyżowania lub wjechania na torowisko nie posiadające trakcji (np. hala remontowa).

Wrocławskie MPK plasuje się w czołówce największych miast w Polsce, jeśli chodzi o średni wiek autobusów. Najmłodszy we flocie MPK to elektryczny Mercedes-Benz eCitaro G wyprodukowany w 2023 roku. Średni wiek wrocławskich autobusów to 7 lat. Średni wiek tramwajów to dziś 16 lat – przy czym trzeba pamiętać, że żywotność tramwajów wg ich producentów to 30-35 lat. Odmładzamy wrocławski tabor, bo najmłodszy tramwaj to prezentowany dziś Pesa Twist 146N. Najstarsze są Konstale 105 produkowane w latach 80., a modernizowane w latach 90 i 00 chcemy sukcesywnie wymieniać na najnowsze Pesy oraz Moderusy Gamma – podsumowuje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

 






 

Tagi: inwestycjekomunikacjasamorząd
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Warsztaty artystyczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych – zaprasza Fundacja Wrocławskie Centrum Twórczości Dziecka

Następny wpis

Kolejne trzy lata ślizgawki przy stadionie – lodowisko Tarczyński Arena zostaje na dłużej

Następny wpis
Kolejne trzy lata

Kolejne trzy lata ślizgawki przy stadionie – lodowisko Tarczyński Arena zostaje na dłużej

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Wybaczyć żeby odzyskać siebie

Wybaczyć, żeby odzyskać siebie – metoda Tippinga – radykalne wybaczanie w praktyce

30 maja 2025
Policja informuje! Będą utrudnienia w ruchu w związku z 15. Wrocławskim Marszem Równości

Policja informuje! Będą utrudnienia w ruchu w związku z 15. Wrocławskim Marszem Równości

2 czerwca 2023
Startuje Hubi Cup 2025

Startuje Hubi Cup 2025 – Wrocław gości czołówkę polskich tenisistów do lat 12

30 maja 2025
Dzień rodzicielstwa (Zdjęcie w tle na Facebooka) - Dzień rodzicielstwa tło wydarzenia

Dzień Rodzicielstwa Zastępczego – to nie tylko święto

30 maja 2025
Jego elementy przypominają rusztowanie. Ciekawy pomysł architektów, ale i historia nowodworskiego kościoła

Jego elementy przypominają rusztowanie. Ciekawy pomysł architektów, ale i historia nowodworskiego kościoła

1
Frida premiera baletowa

„Frida” – premiera baletowa w Operze Wrocławskiej

6 czerwca 2025
Pływalnia Letnia Orbita otwiera

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025
Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy

Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy

6 czerwca 2025
Na Tarczyński Arenie Wrocław

Na Tarczyński Arenie Wrocław będzie się działo przez cały czerwiec

6 czerwca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Frida premiera baletowa
Kultura

„Frida” – premiera baletowa w Operze Wrocławskiej

6 czerwca 2025
Pływalnia Letnia Orbita otwiera
Inne

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025
Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy
Sport

Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy

6 czerwca 2025
Na Tarczyński Arenie Wrocław
Biznes

Na Tarczyński Arenie Wrocław będzie się działo przez cały czerwiec

6 czerwca 2025
Kolejny weekend z Wrocławskimi
Komunikacja i Rozkład Jazdy

Kolejny weekend z Wrocławskimi Liniami Turystycznymi – historyczne pojazdy znów na trasach

5 czerwca 2025
Czas na futbolowe emocje
Sport

Czas na futbolowe emocje – Panthers Wrocław podejmą Prague Lions Stadionie Olimpijskim

5 czerwca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Frida premiera baletowa

„Frida” – premiera baletowa w Operze Wrocławskiej

6 czerwca 2025
Pływalnia Letnia Orbita otwiera

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT