W podwrocławskich Siechnicach trwa obecnie budowa nowej elektrociepłowni, która jest priorytetową inwestycją Zespołu Elektrociepłowni Wrocławskich KOGENERACJA, należącego do PGE Energia Ciepła. „Czechnica” będzie stanowić bardzo ważne źródło zaopatrzenia w energię mieszkańców południowej części stolicy Dolnego Śląska oraz całej Gminy Siechnice.
Uruchomienie elektrociepłowni planowane jest na 2024 rok i pozwoli na zastąpienie obecnie działającej elektrociepłowni węglowej. Nowoczesne technologie zastosowane w nowym budynku pomogą w produkcji ciepła i energii elektrycznej w bardziej efektywny i przyjazdy dla środowiska sposób. W tym celu wykorzystane będzie także niskoemisyjne paliwo. Sam projekt natomiast świetnie wpisuje się w strategię dekarbonizacji ciepłownictwa, nad którym pieczę sprawuje Grupa PGE.
Koszt inwestycji wyniesie 1,159 miliarda złotych, a wartość powiązanej z nią umowy serwisowej to dodatkowe 118 milionów złotych. Inwestorem jest Zespół Elektrociepłowni Wrocławskich Kogeneracja S.A., który należy do grupy PGE Energia Ciepła. Wykonawcą generalnym jest firma Polimex Mostostal S.A. z Warszawy. Umowę podpisano w połowie 2021 roku, konkretniej 24 czerwca.
Rozpoczynająca pracę w 2024 roku jednostka produkcji energii i ciepła przyczyni się do znaczącej obniżki emisji CO2 – o ponad 60% względem poprzednich lat. Wszystkie cztery niskoemisyjne kotły szczytowo-rezerwowe zostały obecnie uruchomione w ramach rozruchu instalacji w nowej elektrociepłowni gazowej w Siechnicach.
Przyjazna dla środowiska inwestycja składać się będzie z bloku gazowo-parowego oraz czterech kotłów szczytowo-rezerwowych. Nowe technologie zastąpią 120-letni zakład, który zasilany jest węglem. Źródłem zasilania elektrowni gazowej będzie gaz ziemny, dzięki czemu roczna emisja dwutlenku węgla obniży się o 622 tysiące ton – czyli 61%.
– Uruchomienie kotłów szczytowo – rezerwowych to kolejny ważny etap prac realizowanych w ramach tej kluczowej dla wrocławskiego rynku ciepła inwestycji. Budowa nowej jednostki produkcyjnej w Siechnicach, wpisuje się w proces dekarbonizacji realizowany w spółkach Grupy PGE i znacznie przyczyni się do planowanego przez KOGENERACJĘ do 2026 roku obniżenia poziomu emisji CO2 o 15 procent – przekazał Dominik Wadecki, prezes zarządu KOGENERACJI.
Jaka jest rola kotłów szczytowo-rezerwowych? Mają one pracować w szczycie zapotrzebowania na ogrzewanie (ciepło), gdy funkcjonowanie bloku gazowo-parowego nie jest wystarczające, by dostarczyć wymaganą ilość ciepła. Pełni również rolę „rezerwowego”, gdyby doszło do awarii podstawowych urządzeń produkcyjnych.
Uruchomienie kotłów wymagało rzecz jasna sporo przygotowań. Wszelkie elementy odpowiedzialne za dostarczanie dóbr musiały zostać odpowiednio wpięte do systemu rur. Kotły szczytowo-rezerwowe to bardzo istotny element całego układu. Dodatkowo, trzeba było doprowadzić 11-kilometrowy gazociąg od stacji redukcyjnej w Sulimowie i 2 kilometry sieci ciepłowniczej.
Ze względu na swoją imponującą masę, kotły musiały zostać przewiezione na teren elektrociepłowni na specjalnych platformach. Jeden taki kocioł waży aż 85 ton. Następnie zostały posadowione na przygotowanej specjalnie ramie i przy pomocy instalacji opartej na siłownikach hydraulicznych umiejscowione w odpowiednim miejscu. Sam proces montażu także nie należy do najłatwiejszych – wymaga konieczności zainstalowania w obrębie kotłów setek metrów rur, instalacji elektrycznych i innych różnego rodzaju elementów armatury odcinającej i regulacyjnej.
Każde pierwsze uruchomienie kotła to także długi proces optymalizacji i testów układów sterowania oraz zabezpieczeń. Dopiero spełnienie wszystkich wymaganych kryteriów pozwala na dopuszczenie obiektu do eksploatacji.
Harmonogram inwestycji zakłada, że uruchomienie bloku gazowo-parowego nastąpi w pierwszej połowie 2024 roku. Projekt został dofinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2014-2021 (MF EOG 2014-2021) w ramach obszaru priorytetowego Środowisko, gdzie realizowany jest Program Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu. Operatorem programu jest Ministerstwo Klimatu przy wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a także pożyczek preferencyjnych z programów NFOŚiGW („Energia Plus” i „Współfinansowanie projektów realizowanych w ramach MF EOG 2014-2021”).