Najwięcej podróży po Wrocławiu rozpoczyna się między godziną 6 a 7 rano i 15 a 16 po południu. Średni czas podróżowania pieszo to 15 minut, hulajnogą 20 a samochodem 26 minut. Najczęściej respondenci przemieszczają się na trasie dom – praca, a środkiem transportu, z którego codziennie korzysta najwięcej badanych jest tramwaj. Własne samochody posiada więcej osób niż rowery. Te dane nie zaskakują, bo intuicyjnie i z codziennej praktyki znamy dokuczliwe zjawisko „szczytów”, „korków”, a sezonowo „piractwa hulajnogowego”.
Stan zdrowia 14% badanych wpływa na ich decyzje komunikacyjne. 28% osób ma kogoś pod opieką, a 21% przemieszcza się ze zwierzętami. 41% pieszych przeszkadzają samochody zastawiające chodniki, 64% respondentów narzeka na brak uregulowań prawnych dla hulajnóg elektrycznych, a ok 80% osób przemieszczających się samochodem dokucza zbyt duże natężenie ruchu.
Od 28 października 2019 do 28 listopada 2019 na osiedlu Gądów-Popowice Południowe odbywało się pilotażowe badanie ruchu. Podstawowym celem badań ruchu jest rozpoznanie zachowań transportowych mieszkańców oraz pozyskanie miar ilościowych i jakościowych mobilności mieszkańców. Takie rozpoznanie definiuje w praktyce najważniejsze zadania w zakresie infrastruktury transportowej z uwzględnieniem pieszych, rowerzystów, użytkowników komunikacji zbiorowej, użytkowników samochodów osobowych oraz użytkowników systemów współdzielenia i wynajmu pojazdów.
Badanie pilotażowe skierowane było głównie do mieszkańców Gądowa-Popowic Południowych., ale mógł w nim uczestniczyć każdy. W ankiecie udział wzięło 2383 mieszkańców Wrocławia, a 3,9% z nich przekazało również uwagi i wskazówki odnośnie samego badania. Ankiet od mieszkańców Gądowa-Popowic Płd. było 427. Mieszkańcy tych obszarów mogli wziąć udział nie tylko w badaniu online, ale także w towarzystwie ankieterów, którzy czekali na nich w okolicach osiedlowych sklepów i hali targowej. Obszar objęty badaniem pilotażowym musiał być wystarczająco duży, a mieszkańcy osiedla powinni mieć do dyspozycji wszystkie środki transportu, które są dostępne w mieście. Gądów-Popowice Południowe spełniały każde z tych wymagań.
Wybór Urzędu Miejskiego Wrocławia padł na osiedle Gądów-Popowice Południowe, ponieważ jest to zróżnicowany przestrzennie obszar, który zamieszkuje 26 000 wrocławian. Osiedle jest – zdaniem urzędników – dobrze skomunikowane z pozostałymi częściami miasta, a jego mieszkańcy mają dostęp do tramwajów, autobusów i stacji rowerowych. W pobliżu znajdują się dworce kolejowe Wrocław Kuźniki i Wrocław Mikołajów.
Raport z badań dostępny jest na stronie https://wroclawbadaruch.pl/
Warto dodać, że w niektórych krajach wykonywanie analiz ruchu jest wymagane przez prawo w przypadku ubiegania się przez samorządy o dotacje budżetowe na realizacje projektów infrastruktury transportowej. Prawo wymaga, by w wyniku kompleksowych badań ruchu powstawały komputerowe modele ruchu, które umożliwiają przeprowadzanie analiz wariantów rozwoju systemu transportowego miasta i wybranie najbardziej efektywnego rozwiązania.
MIESZKAM W CENTRUM GDY NIE BYŁO BUSPASÓW I ŚCIEŻEK ROWEROWYCH BYŁO EXTRA TERAZ PL.DOMINIKAŃSKI,,PODWALE….DWORCOWA W GODZINACH SZCZYTU NAWET ŚREDNIEGO RUCHU NIE IDZIE PORUSZAĆ SIĘ AUTEM,,,,TERAZ TO DOPIERO JEST SMOG STOIMY A NIE JEDZIEMY A PODATEK DROGOWY W PALIWIE PŁACIMY……ZGROZA….NIE TEGO OCZEKIWAŁEM!!!!!!!