Nowe badanie opinii przeprowadzone wśród polskich pracowników na potrzeby kampanii zdrowotnej „Twoje spojrzenie ma znaczenie” odbywającej się pod patronatem Polskiego Towarzystwa Okulistycznego ujawnia niepokojące dane dotyczące dbałości pracodawców o kondycję wzroku swoich pracowników. Wyniki pokazują, że ponad połowa pracodawców lekceważy znaczenie ochrony wzroku, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pracowników.
Aż 58% ankietowanych pracowników stwierdziło, że ich pracodawcy nie zapewniają właściwych środków ochrony wzroku w miejscu pracy. Brak dostępu do ergonomicznych monitorów, nieodpowiednie oświetlenie oraz brak zachęty do regularnych przerw od ekranów komputerowych to tylko niektóre z problemów zgłaszanych przez respondentów.
Czym to grozi?
Lekceważenie kondycji oczu i wzroku pracowników może mieć mnóstwo negatywnych konsekwencji. Pracownicy narażeni na nieodpowiednie warunki pracy mogą doświadczać problemów takich jak zespół suchego oka, bóle głowy, nadwyrężenie wzroku, a nawet pogorszenie jakości widzenia. Te dolegliwości mogą prowadzić do obniżenia produktywności, wzrostu absencji z powodu problemów zdrowotnych oraz większego ryzyka błędów i wypadków związanych z nieprawidłowym widzeniem.
Co z tym zrobić?
W obliczu alarmujących wyników badań istotne jest, aby pracodawcy zrozumieli znaczenie ochrony wzroku i podjęli kroki w celu zapewnienia właściwych warunków pracy dla swoich pracowników. Warto podkreślić, że odpowiednia dbałość o kondycję oczu pracowników przyniesie korzyści zarówno dla nich samych, jak i dla ogólnej wydajności oraz sukcesu całej organizacji. Dodatkowo, dbanie o wzrok pracowników może zmniejszyć wydatki związane z ubezpieczeniem zdrowotnym, leczeniem chorób oczu oraz utratą czasu pracy spowodowaną problemami zdrowotnymi.
– Zachowanie zdrowia oczu powinno stanowić priorytet dla każdego pracodawcy. W związku z tym, apelujemy do nich o zapewnienie pracownikom nie tylko prawidłowego oświetlenia w miejscu pracy, ale również ergonomicznych monitorów z funkcją umożliwiającą redukcję emisji światła niebieskiego. Ponadto, warto pamiętać, że promocja dobrych praktyk dotyczących higieny wzroku, takich jak regularne przerwy od patrzenia na ekrany, ćwiczenia wzrokowe, a także dostęp do ochronnych kropli do oczu, mogą przyczynić się do poprawy higieny wzroku pracowników i zwiększenia ich efektywności – mówi Prof. dr hab. n. med. Bożena Romanowska-Dixon, Prezes Polskiego Towarzystwa Okulistycznego.
Gdzie szukać wsparcia?
Obecnie trwa III edycja kampanii „Twoje spojrzenie ma znaczenie” pod patronatem Polskiego Towarzystwa Okulistycznego, której głównym celem jest aktywne wspieranie pracodawców w kwestii dbania o oczy pracowników. Organizatorzy kampanii stworzyli specjalne infografiki i broszury, w których można znaleźć wiele cennych informacji, wskazówek i porad na temat zachowania higieny oczu oraz ich ochrony ochrony. Materiały są dostępne na stronie https://twojespojrzeniemaznaczenie.pl/.
O badaniu:
Dane zamieszczone w materiale pochodzą z badania opinii przeprowadzonego przez instytut IQS metodą CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków (n-800) w 2023 roku.
Informacja prasowa: Hubert Tracz-Koszela / Biuro prasowe ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-zdrowotnej „Twoje spojrzenie ma znaczenie"