Spośród prac dyplomowych powstałych na wydziałach nowych mediów w akademiach sztuk pięknych w Polsce: w Krakowie, Warszawie, Szczecinie, Łodzi, Katowicach, Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu, zostały wybrane dzieła reprezentujące każdą uczelnię. 10. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów z całej Polski przebiega pod tytułem „Próg”.
Nowe media reprezentowane są w wielu gatunkach budujących dzieła sztuki odnoszących się do zjawisk i narzędzi wynikających z rozwoju technologii, komunikacji i obrazowania. Udział we wrocławskiej wystawie, prezentującej osiem wybranych nominacji, już jest swojego rodzaju wyróżnieniem, gdyż spośród nich wyboru najlepszej pracy dokonuje międzynarodowe jury przyznające nagrodę główną w wysokości 15 tys. zł ufundowaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także odwiedzająca wystawę publiczność.
W tej edycji Konkursu wśród prezentowanych prac znajdą się instalacje wrażeniowe, gry i instalacje wideo, animacje 3D, publikacje, obiekty rzeźbiarskie i działania performatywne. Twórcze i krytyczne spojrzenie znajdziemy w wielowymiarowych działaniach i instalacjach, zarówno sięgających po elementy naturalne jak i wykorzystujących sztuczną inteligencję. Różnorodność ta uwidacznia rosnące znaczenie narzędzi medialnych w obrębie sztuki współczesnej i ich roli w kształtowaniu refleksji nad współczesnością. Poprzednią edycję konkursu relacjonowaliśmy w naszym portalu.
W animacji „Pokój wewnętrzny” Adeli Górnej stajemy pomiędzy tym, co wyobrażone a realne, co w nas i co poza nami. Instalacja „Fight or Flight” Jakuba Kanny namacalnie dotyka progu wytrzymałości fizycznej aktywując wystrzał adrenaliny i przenosi naszą percepcję na inny poziom. Gra „Intruz” Mateusza Zubela pozwala wyjść poza własny komfort na rzecz zrozumienia procesów demencji, w tym utraty pamięci.
- Tegoroczna ekspozycja pod hasłem „Próg” ujmuje najnowszą twórczość jako zarówno miejsce odbicia, startu, jak i sytuację przekroczenia, konfrontacji i napięcia pomiędzy światami. Tytułowy próg oznacza również wejście w artystyczną dorosłość wyznaczoną opuszczeniem murów akademii, autorefleksją, określeniem tożsamości artystycznej.
- To słowo, w różnych kontekstach, materialnie i metaforycznie, otwiera szeroki zakres znaczeń, wskazując jednakże, w sytuacji zorientowanej na proces – zmianę. Od przechodzenia przez próg, przenoszenia przez próg, nie witania się się przez próg, przez progi na gryfie, progi bólu, progi na rzece, próg ubóstwa, za wysokie progi, po przekazy podprogowe i progi psychologiczne.
- Pozostając na chwilę na progu można doświadczyć dyskomfortu zmieszanego z ekscytacją. To właśnie ta intensywność doznań warunkuje dotknięcie granicznego miejsca. Tutaj można świadomie zadecydować czy pozostać w znanym, czy wyjść poza. Morfujemy, bo kształtują nas nowe warunki, a nasza obecność za progiem, zmienia otoczenie, które też zaczyna poddawać się redefinicji.
Tegoroczne dyplomy będą po raz pierwszy prezentowane w towarzystwie wystawy prac uczestników międzynarodowego programu Funken Academy, eksperymentalnie łączącej sztukę, naukę i technologię („mattermorphosis” 10.04 – 28.04).
Projekt realizowany jest w partnerstwie Klub Solitaer z Chemnitz z Ars Electronicą i Centrum Sztuki WRO. Artystki / Artyści: Adela Górna, Erwin Jeneralczyk, Jakub Kanna, Ksenia Makała, Klau Skuza, Klaudyna Szymańska, Milla Tomasik, Mateusz Zubel – w formie warsztatów, spotkań i prezentacji efektów eksperymentów podejmowanych w klasach mistrzowskich w sieci instytutów Fraunhofera, zapraszają wrocławską publiczność do obserwacji przemian technologicznych wpływających na nasze otoczenie, nasze ciała i zachowania. Szczegóły/program: https://wrocenter.pl/pl/dyplomy10/