Tramwaj na Popowice pojedzie po 2 km zielonego torowiska. Na razie zieleń pojawiła się na dwóch odcinkach o łącznej długości 75 m. W miniony weekend zakończył się pierwszy etap tej inwestycji. Planowany termin zakończenia prac zaplanowano na 2022 rok.
Jeden z fragmentów zielonego torowiska położono na odcinku za wiaduktem na ul. Długiej do terenów Politechniki Wrocławskiej na wysokości Młodych Techników. Tutaj zakończył się pierwszy etap inwestycji, za którą odpowiadała firma Budimex. Drugi etap wykona Pro-Tra Building, która dokończy m.in. układanie torów oraz trawnika.
Przypomnijmy, że samochody jeżdżą już pod wyremontowanym wiaduktem na ulicy Długiej w obu kierunkach. Pisaliśmy o tym: TUTAJ!
Zielone torowisko na bazie nowych technologii.
— Torowisko wypełniamy najpierw substratem odpowiedniej jakości i nastepnie rozkładamy roslinność przygotowaną w warunkach naturalnych. To roślinność rozchodnikowa, sucholubna, która nie potrzebuje dużej wilgoci. To substrat stworzony na bazie skałki wulkanicznej i sprawdza się w takich zastosowaniach. Dopiero po czterech tygodniach bez deszczu można rozważyć podlewanie — wyjaśnia Maciej Sokolik z firmy Zielone Budownictwo, wykonującej zielone torowisko. — Trawa wymaga dużo wilgoci, obserwacji, nawożenia i koszenia. Trzeba ją aerować i wertykulować. Ponadto, w Poznaniu i Warszawie zdarzało się, że dochodziło do wypadków związanych z potrąceniem pracowników, którzy kosili trawę na torowiskach. Przy koszeniu jest głośno i nie słychać nadjeżdżającego pojazdu. – dodaje.
Sokolik podkreśla, że substrat ma 15 cm miąższości, co oznacza, że rośliny mają duży zasób wilgoci do wykorzystania. Substrat będzie magazynować wodę opadową. Nadmiar deszczu ma odprowadzić drenaż.
– Zielone torowisko redukuje hałas i eliminuje wyspy ciepła. Latem w części miasta tworzą się obszary, gdzie jest duże nasłonecznienie i wyższa temperatura. To zwiększa ryzyko chorób krążenia. Redukacja o 1-2 stopnie Celsjusza może to ryzyko zmniejszyć – mówi Sokolik. – Nie wolno też zapominać o kurzu i pyle, który jest „wyłapywany” przez zielone torowisko.
Nie pierwsze zielone torowisko we Wrocławiu
To kolejne zielone torowisko w stolicy naszego regionu. Wcześniej zieleń pojawiła się na al. Hallera na odcinku od ul. Mieleckiej do skrzyżowania z Ojca Beyzyma oraz na ul. Żmigrodzkiej. Zielone torowisko pojawiło się także przy budowie tramwaju na Kozanów przed Euro 2012 (ul. Milenijna i Pilczycka).
Łączny koszt inwestycji to 222,7 mln zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej to 75,7 mln zł.
Piotr Krejner