Zabytkowy most ma zostać poddany renowacji. Prace mogą trwać nawet do 2024 r.
Ratusz szuka wykonawcy, który podejmie się przywrócenia Mostom Osobowickim dawnego charakteru, a jednocześnie, zgodnie z wrocławską polityką mobilności, dostosuje je dla rowerzystów oraz osób z niepełnosprawnościami. Nie sposób nie przewidywać konsekwencji tak długiego remont dla ruchu drogowego.
Przyszły wykonawca będzie musiał uwzględnić w projekcie kilka istotnych rzeczy. Zniknąć z mostów mają stare i nieestetyczne rury, odtworzone będą zabytkowe wieżyczki, a dodatkowo pojawić się ma dwukierunkowa droga rowerowa. Nie mniej istotne będzie również położenie nowej nawierzchni, torowiska, i nawierzchni dostosowanej dla osób z niepełnosprawnościami.
Most Osobowicki ma być wyremontowane kompleksowo. Dotyczy to zatem mostu północnego, wybudowanego pod koniec XIX wieku i opartego na ośmiu przęsłach. Mimo dwukierunkowej ścieżki dla rowerzystów, pasy jezdni mają być szerokie na 3 m, co zagwarantować powinno płynność ruchu. Wykonawca będzie też musiał zaprojektować i wybudować nawrotkę dla samochodów na ul. Bałtyckiej (z kierunku od mostu), umożliwiającą jazdę w ul. Osobowicką. Większa ma też być bezpieczna przestrzeń dla pieszych i rowerów przy skrzyżowaniu z ul. Osobowicką i Na Polance.
Oba obiekty mostowe są w rejestrze zabytków, zatem prace remontowe muszą uwzględniać wyznaczone przez konserwatora zabytków elementy przywracające walory wizualne mostów. Pojawić się więc mają m.in. żeliwne słupy latarni oraz ozdobne metalowe słupy tramwajowe.
foto: polska-org.pl
Komentowane 1