Przedstawiciele Zarządu Województwa Dolnośląskiego podpisali dziś z wykonawcami dwie umowy na budowę obwodnic dolnośląskich miast. Mowa o obwodnicy Boguszowa-Gorc, którą wybuduje Eurovia S.A. oraz obejściu Chełma, które zrealizuje PRO-TRA BUILDING Sp. z o.o.. Kiedy można spodziewać się realizacji?
Inwestycje podzielono na dwa etapy. Pierwszy obejmuje rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 367 w miejscowości Boguszów-Gorce na odcinku o długości 800 metrów od ul. Krakowskiej do granicy administracyjnej miasta Wałbrzych, a rozbudowa drogi na całym odcinku odbywać się będzie w istniejącym śladzie. Zakładany w przetargu budżet wynosił blisko 20,6 mln zł. Oferty złożyło pięć firm, z których jako wykonawcę wybrano Eurovia S.A. z ceną 16.8 miliona złotych, a termin realizacji prac budowlanych zaplanowano na 18 miesięcy.
– Dwie ważne inwestycje w ramach dwóch rządowych programów. Pierwsza to obejście Chełma oraz przebudowa drogi w Lusinie – bardzo ważne i wyczekiwane przez mieszkańców. Druga to obwodnica Boguszowa-Gorce. W ramach programu obwodnicowego województwo dolnośląskie podpisało trzy umowy z rządem, Boguszów jest jedną z nich oprócz tego są jeszcze Oborniki Śląskie i Bolesławiec. Obie obwodnice poprawią jakość bezpieczeństwa i komfort podróży mieszkańców regionu – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa.
Pierwsza z tras zyskała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w ramach programu budowy obwodnic. Wartość całego projektu wynosi 66 mln zł, a kwota dofinansowania to 46,2 mln zł. Dzięki inwestycji skróci się czas przejazdu dla kierowców, poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego, a także w znaczący sposób zmniejszy uciążliwość dla mieszkańców i środowiska naturalnego.
– Obwodnica Boguszowa Gorc jest szczególnie istotna z punktu widzenia całego południa województwa dlatego, że jest to droga prowadząca z obszaru Karkonoszy z Jeleniej Góry, przez Kamienną Górę prowadząca dziś przez centrum Boguszowa-Gorc w kierunku Wałbrzycha. Cały tranzyt prowadzi dziś przez tą miejscowość powodując niebezpieczeństwo w ruchu drogowym dla mieszkańców – wyjaśnia wicemarszałek Grzegorz Macko
Drugi etap tej inwestycji jest w toku i aktualnie trwa przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji ZRID dla odcinka obwodnicy o długości 3,7 km (do projektowanego skrzyżowania DW nr 367 z ul. Krakowską). W przetargu uczestniczy 12 firm, a założony w przetargu budżet inwestycyjny to blisko 1,7 mln zł. Obecnie trwa ocena ofert, a termin wykonania zamówienia to 24 miesiące od dnia podpisania umowy.
– To historyczny moment dla gminy Boguszów-Gorce. Mieszkańcy oczekują tej inwestycji. Droga wojewódzka biegnie teraz przez centrum miasta, najwyżej położony rynek w Polsce. Jednocześnie to duża szansa dla naszego miasta bo nowa droga biegnie przez tereny inwestycyjne co ułatwi w przyszłości dostęp do nich. Jesteśmy gminą pogórniczą, gminą biedną i jest to dla nad ogromna szansa – dodaje Sylwia Dąbrowska, Burmistrz Boguszowa-Gorc.
Kolejną inwestycją, która wkrótce powstanie jest obwodnica Chełma, która również podzielona zostanie na dwa etapy. W ramach pierwszej z nich wybudowany zostanie nowy odciek DW 345 o długości 1,096 km i przebudowany istniejący odcinek o długości 150 m. Prace obejmą też pobliskie drogi gminne na łącznej długości 600 m. Jedno z projektowanych skrzyżowań będzie mieć formę oświetlonego ronda. Dodatkowo wybudowany zostanie jednoprzęsłowy most nad rzeką Cicha Woda, o długości 30 metrów oraz niezbędna infrastruktura drogowa i sieciowa.
Drugi etap zakłada przebudowę DW 345 w miejscowości Lusina. Długość przebudowywanego odcinka to 652 m. Zakres robót obejmuje budowę jezdni w istniejącym śladzie, z dodaniem obustronnych chodników i poboczy w celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych. Powstaną także dwie zatoki autobusowe i trzy aktywne przejścia dla pieszych (w tym dwa z azylami). Koszt inwestycji przekracza 25 milionów złotych, a zadanie zostanie sfinansowane w 95% z programu „Polski Ład”.
– Cieszę się, że nasze wnioski uzyskały przychylne oceny i zyskały dofinansowanie rządowe. Aktualnie jesteśmy na etapie rozpoczynania prac, a każdy z wykonawców będzie miał na wykonanie swoich zadań 10 miesięcy od momentu podpisania umowy. Wykonawcy są doświadczeni i nieraz już realizowali inwestycje na terenie Dolnego Śląska – podsumowuje Leszek Loch, Dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.
Informacja prasowa: Urząd Marszałkowski