Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Komunikacja i Rozkład Jazdy

Na dobrej drodze – MPK Wrocław testuje autobus wodorowy

KK przez KK
8 lipca 2024
w Komunikacja i Rozkład Jazdy, Wiadomości, Wrocław
0
Na dobrej drodze

Chociaż we flotach miejskich przewoźników jest ich na razie niewiele, zainteresowanie nimi ciągle rośnie. Mowa o autobusach wodorowych, które mogą okazać się przyszłością transportu zeroemisyjnego.

Na ulice Wrocławia wyjeżdża właśnie nowy pojazd – NesoBus, testowany przez MPK Wrocław. Zgodnie z prowadzoną przez MPK Wrocław od lat strategią zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego, spółka postanowiła rozpocząć testy nowoczesnego autobusu wodorowego marki NesoBus. Te innowacyjne pojazdy, napędzane wodorem, mogą stanowić przełomowe rozwiązanie w walce z zanieczyszczeniami i hałasem w miastach. Dzięki zastosowaniu technologii wodorowej, NesoBus emituje jedynie parę wodną, co znacząco redukuje emisję szkodliwych gazów i zanieczyszczeń, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza. Jest to dziś szczególnie ważne w kontekście globalnych dążeń do redukcji emisji i walki ze zmianami klimatu, za którymi podąża także Wrocław.

Wrocław, a także wrocławskie MPK, nieustannie dąży do poprawy jakości życia swoich mieszkańców, także w wymiarze ekologii i zrównoważonego transportu. Wprowadzenie testów autobusów wodorowych NesoBus to krok w przyszłość, który nie tylko zmniejszy emisję szkodliwych gazów, ale również podniesie komfort i bezpieczeństwo podróży naszych pasażerów – tak podkreśla znaczenie tej inwestycji prezes MPK Wrocław Witold Woźny.

 

Przygotowania do wprowadzenia wodorowców na wrocławskie ulice trwają już od pewnego czasu – nieprzypadkowo nowo powstała stacja tankowania wodoru ulokowana została w bezpośrednim sąsiedztwie zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej. We flocie spółki znajdują się już zeroemisyjne autobusy elektryczne (obsługujące linię K), MPK jest także w trakcie przetargu na 21 nowoczesnych, niskoemisyjnych autobusów – dziś przewoźnik wskazuje, że wodór stanowi naturalny kolejny krok w procesie rozwoju bardziej ekologicznego transportu publicznego.

  • NesoBus – technologiczny majsterszyk

Testy autobusów zeroemisyjnych różnych producentów już trwają. W czerwcu po wrocławskich ulicach jeździł elektryczny MAN; wkrótce rozpoczną się także testy autobusów typu Solaris i Mercedes — marki te mogą być już znane Wrocławianom, jako że we flocie jeździ już kilkadziesiąt Solarisów z silnikami Diesla oraz niemal 300 Mercedesów — spalinowych oraz elektrycznych. Teraz przyszła pora na prawdziwą nowinkę – prototyp wodorowego autobusu marki NesoBus.

System napędowy NesoBusa opiera się na dwóch silnikach elektrycznych ZF, umieszczonych o łącznej mocy 250 kW. Dzięki temu autobus jest niezawodny, efektywny i przyjazny dla środowiska, mogąc działać w temperaturach od -30°C i nawet do +50°C. Autobus posiada pięć kompozytowych butli typu IV od firmy Hexagon, każda o pojemności 312 litrów – łącznie mogą one przechować 37,5 kg wodoru, co pozwala NesoBusowi przejechać nawet do 450 km na jednym tankowaniu.

W procesie wykorzystywany jest tzw. zielony wodór, wytwarzany z ekologicznych, odnawialnych źródeł energii z Polski.  Tankowanie wodoru trwa z kolei tylko 15 minut, co może stanowić nawet pewną przewagą nad tradycyjnymi pojazdami elektrycznymi. Prąd w autobusie wodorowym jest wytwarzany na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego – pojazdy wodorowe posiadają więc własną „mini elektrownię”, nie zachodzi żaden proces spalania, jako że w wyniku połączenia wodoru z tlenem, autobus emituje z rury wydechowej destylowaną parę wodną – zaznacza członek zarządu PAC – PCE Polski Autobus Wodorowy Katarzyna Piec.

 

Do 2028 roku, według ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, już 30% floty mają stanowić bezemisyjne autobusy elektryczne. Jako MPK chcemy się przygotować na te zmiany, dlatego na bieżąco sprawdzamy pojazdy wpisujące się we wskazane wymogi ochrony środowiska – dodaje prezes wrocławskiego MPK.

  • Sprawdzane będą też komfort i wygoda

Kabina kierowcy zapewnia maksymalny komfort pracy – posiada regulowany pulpit, dostosowujący się fotel, indywidualnie sterowaną klimatyzację oraz nowoczesne systemy multimedialne, zapewniające dostęp do Internetu i bieżących informacji. Wnętrze autobusu NesoBus może pomieścić niemal setkę pasażerów. Klimatyzacja i ogrzewanie działają na systemie z pompą ciepła, zapewniając komfort w każdą pogodę. Pasażerowie mają dostęp do Internetu 5G, Wi-Fi, ładowarek indukcyjnych i standardowych, pięciu monitorów wewnętrznych oraz systemu informacji pasażerskiej z aktualnymi wiadomościami i planem trasy.

Bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy jest priorytetem zarówno dla MPK Wrocław, jak i firmy NesoBus. Autobus został wyposażony w zaawansowany monitoring 360 stopni, system CPC do kontrolowania ciśnienia i temperatury a także specjalne bezpieczniki. Dodatkowo, bezpieczeństwo podnoszą blokada Alco-lock, czujniki zmierzchu i deszczu oraz światła LED z funkcją doświetlania zakrętów i dynamicznymi tylnymi kierunkowskazami. Zaawansowane systemy nagłaśniające zapewniają także szybkie i efektywne przekazywanie informacji pasażerom. NesoBus charakteryzuje nowoczesny design, zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz – na drodze z pewnością nie da się go przegapić!

Podczas testów monitorowane będą systemy bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. Autobusy są wyposażone w monitoring urządzeń, system monitorujący ciśnienie i temperaturę oraz czujniki zderzeniowe układu wodorowego – wymienia prezes MPK.

  • Rewolucja już na trasie

NesoBus testowany będzie do 5 sierpnia. MPK Wrocław zapowiada, że będzie się chciało przyjrzeć, jak pojazd radzi sobie zarówno w ramach infrastruktury zajezdni, jak i w warunkach miejskich, na drogach.

Pojazdy zasilane wodorem – najczystszym paliwem na świecie – mogą znacząco redukować emisję szkodliwych gazów i oczyszczać powietrze. Popyt na nie stale rośnie, zarówno w Polsce i na świecie. Wodór ma bowiem idealnie sprawdzać się, co do zasady, na dłuższych liniach miejskich – stąd pogłębione testy wrocławskiego przewoźnika, który dążyć będzie do realizacji zakupów pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, także w ramach dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki.



Tagi: ekologiainwestycjekomunikacja
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Targi XR Fair Tokyo 2024 – z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców i samorządowców

Następny wpis

Rondo Powstańców Śląskich ma przejść odnowę – zachowany zostanie układ architektoniczny wielkiej wrocławskiej krzyżówki komunikacyjnej

Następny wpis
Rondo Powstańców Śląskich

Rondo Powstańców Śląskich ma przejść odnowę – zachowany zostanie układ architektoniczny wielkiej wrocławskiej krzyżówki komunikacyjnej

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Wybaczyć żeby odzyskać siebie

Wybaczyć, żeby odzyskać siebie – metoda Tippinga – radykalne wybaczanie w praktyce

30 maja 2025
Aquapark Wrocław świętuje

Aquapark Wrocław świętuje Dzień Dziecka oraz otwarcie terenów zewnętrznych

30 maja 2025
Startuje Hubi Cup 2025

Startuje Hubi Cup 2025 – Wrocław gości czołówkę polskich tenisistów do lat 12

30 maja 2025
Dzień Dziecka to emocje

Dzień Dziecka to emocje – zapraszamy do Krainy Wartości

30 maja 2025
Jego elementy przypominają rusztowanie. Ciekawy pomysł architektów, ale i historia nowodworskiego kościoła

Jego elementy przypominają rusztowanie. Ciekawy pomysł architektów, ale i historia nowodworskiego kościoła

1
Kolejny weekend z Wrocławskimi

Kolejny weekend z Wrocławskimi Liniami Turystycznymi – historyczne pojazdy znów na trasach

5 czerwca 2025
Czas na futbolowe emocje

Czas na futbolowe emocje – Panthers Wrocław podejmą Prague Lions Stadionie Olimpijskim

5 czerwca 2025
Przedszkole Słowiczy Zakątek

Przedszkole „Słowiczy Zakątek” będzie odnawiane

5 czerwca 2025
Web Summit w Vancouver

Web Summit w Vancouver – z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców

5 czerwca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Kolejny weekend z Wrocławskimi
Komunikacja i Rozkład Jazdy

Kolejny weekend z Wrocławskimi Liniami Turystycznymi – historyczne pojazdy znów na trasach

5 czerwca 2025
Czas na futbolowe emocje
Sport

Czas na futbolowe emocje – Panthers Wrocław podejmą Prague Lions Stadionie Olimpijskim

5 czerwca 2025
Przedszkole Słowiczy Zakątek
Edukacja

Przedszkole „Słowiczy Zakątek” będzie odnawiane

5 czerwca 2025
Web Summit w Vancouver
Biznes

Web Summit w Vancouver – z udziałem dolnośląskich przedsiębiorców

5 czerwca 2025
80 lat historii Ślęzy Wrocław
Sport

80 lat historii Ślęzy Wrocław na klubowej wystawie

4 czerwca 2025
Innowacje i dostępność połączyły
Biznes

Innowacje i dostępność połączyły setki odwiedzających

4 czerwca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Kolejny weekend z Wrocławskimi

Kolejny weekend z Wrocławskimi Liniami Turystycznymi – historyczne pojazdy znów na trasach

5 czerwca 2025
Czas na futbolowe emocje

Czas na futbolowe emocje – Panthers Wrocław podejmą Prague Lions Stadionie Olimpijskim

5 czerwca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT