Dwie dobre, trzecia też dobra, ale wiąże się z komplikacjami, ale czwarta niekorzystna – to plik informacji od wrocławskiego MPK. Na koniec wykaz zmian w organizacji komunikacji zbiorowej, jakie będą obowiązywać od jutrzejszej soboty.
Dwie nowe inwestycje torowe rozpoczęło właśnie wrocławskie MPK. Prace zostały tak skoordynowane, że obyło się bez wprowadzenia zmian w komunikacji. Trzeci remont rusza już jutro (czyli w sobotę 20 lutego), ale według zapewnień MPK utrudnienia podczas jego prowadzenia będą minimalne. Jest też gorsza wiadomość, bo mróz i duże opady śniegu spowolniły remont torów w ciągu ulicy Karola Olszewskiego. Wykonawca zwrócił się do MPK o przesunięcie terminu zakończenia prac.
Ekipy budowlane wkroczyły na torowisko przy ul. Złotoryjskiej, które będzie łącznikiem pomiędzy powstającą TAT, a ulicą Legnicką. Drugim miejscem, w którym rozpoczęły się prace jest skrzyżowanie Podwala z ulicą Sądową, gdzie MPK wymieni rozjazd dla tramwajów skręcających w prawo od strony placu Orląt Lwowskich. W sobotę torowcy przystąpią do remontu torów na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich i Kutnowskiej, nieopodal zajezdni tramwajowej Borek.
Torowisku na ulicy Złotoryjskiej, obecnie zamkniętemu z powodu prac nad TAT, przewoźnik poświęci szczególną uwagę. Remont będzie kompleksowy. Spółka wymieni rozjazd przed skrzyżowaniem z ulicą Legnicką (na wysokości przystanku „Dolmed”) oraz szyny – aż do skrzyżowania z ulicą Strzegomską. Na tym odcinku powstanie zielone torowisko. To właśnie tamtędy nasze tramwaje będą objeżdżały tory na placu Strzegomskim i placu Jana Pawła II, które planujemy wyremontować w tym roku. Tramwaje będą pokonywały tę trasę znacznie ciszej niż jeżdżą po standardowych torach – podkreśla prezes MPK Krzysztof Balawejder.
Zakres prac kończy się w miejscu, w którym rozpoczyna się plac budowy TAT. Terminy zakończenia robót na obu budowach są skoordynowane, więc podróżni nie muszą przejmować się zmianą tras ani rozkładów jazdy. MPK prace planuje zakończyć w marcu tak, by tramwaje mogły pojechać ul. Złotoryjską, gdy tylko zakończy się pierwszy etap budowy trasy na Nowy Dwór.
MPK kontynuuje prace na skrzyżowaniu Podwala, Krupniczej i Sądowej. W ubiegłym roku wymieniono rozjazd od strony ul. Świdnickiej. Tym razem przewoźnik zajmie się tym, który pozwala na skręt tramwajom jadącym od placu Orląt Lwowskich w ulice Sądową i odwrotnie. Rozjazd i zabudowa torowiska nie są tam w najlepszym stanie. Wymienimy je na nowe. Zwrotnica w tym miejscu będzie oczywiście odwodniona i ogrzewana. Co ważne, utrudnienia w ruchu drogowym będą minimalne. Obecnie nie kursuje tamtędy żadna linia tramwajowa, nie będzie więc objazdów. Nie zamykamy też ruchu aut ani pieszych. Wygrodzimy tylko część jezdni, na której będą prowadzone roboty. Kierowcy oraz przechodnie będą musieli po prostu tylko trochę bardziej uważać podczas przemieszczania się w pobliżu – wyjaśnia rzecznik prasowy MPK Bartosz Naskręski. Tutaj również prace potrwają według planu do końca marca.
Inwestycją bardzo ważną zarówno dla pasażerów MPK, pieszych, jak i kierowców samochodów, będzie remont torów na skrzyżowaniu ulic Powstańców Śląskich i Kutnowskiej. Mowa o miejscu pomiędzy przystankiem „Orla” a zajezdnią „Borek”, w którym linia tramwajowa przecina jezdnię ulicy Powstańców Śląskich prowadzącą w stronę al. Karkonoskiej. W miejscu wyeksploatowanych szyn ułożone zostaną zupełnie nowe. Wymiany doczeka się też wyboista nawierzchnia przejazdu tramwajowego. Poprawiony zostanie również stan techniczny przejścia dla pieszych koło przystanku „Orla”. Niemal przez cały czas trwania remontu będzie możliwe kursowanie tramwajów do pętli „Krzyki” i „Klecina”, bo zamknięta będzie tylko jedna nitka trasy. Dzięki specjalnej nakładce torowej tramwaje będą mogły przejeżdżać z jednego toru na drugi, co umożliwi wprowadzenie ruchu wahadłowego. Objazdy będą wprowadzone wyłącznie na czas montażu i demontażu tego urządzenia, ale będzie się to odbywało wyłącznie w weekendy.
Już wiadomo natomiast, że niskie temperatury i śnieg opóźnią otwarcie nowego torowiska na Biskupinie. Spowolnieniu uległ remont torów w ciągu ulicy Karola Olszewskiego. Torowisko miało zostać oddane mieszkańcom do 28 lutego 2021 roku. Taki termin został podany pod koniec listopada, gdy robotnicy wkraczali na plac budowy, aby rozpocząć prace według nowego projektu. Jednak już wtedy wrocławski przewoźnik zaznaczał, że prace w zimie wiążą się z ryzykiem. Choć wykonawcy udało się wykonać część prac, to opady deszczu i śniegu, które występowały w styczniu i lutym, skutecznie opóźniły zadania związane z wykonaniem podbudowy torowiska. Woda powodowała, że zamakał grunt oraz wykonane częściowo warstwy podbudowy. Z uwagi na wilgoć podłoże miało gorszą wytrzymałość i nie osiągnęło wymaganej nośności. Nie można było więc na nim wykonać kolejnych warstw podbudowy. Wykonawca pracuje, aby dodatkowo ustabilizować konstrukcję torowiska. Ponadto, temperatura sięgająca -10 stopni Celsjusza i obfite opady śniegu, nie pozwalały prowadzić prac robotnikom.
Wykonawca zwrócił się do MPK o przesunięcie terminu zakończenia prac. W tym momencie MPK oraz wykonawca szacują, o ile realnie wydłuży się termin prowadzenia prac. Ze wstępnych wyliczeń, przy założeniu, że warunki pogodowe znacząco się nie pogorszą, torowisko może zostać uruchomione na przełomie kwietnia i maja.
ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W ZWIĄZKU Z REMONTEM NA SKRZYŻOWANIU POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH i KUTNOWSKIEJ
ZMIANA od 20 lutego 2021 r. (na czas instalacji nakładki)
Tramwaje linii 2i 17 zostaną skierowane od ulicy Powstańców Śląskich przez Aleję Hallera i ulicę Grabiszyńską do pętli przy Cmentarzu Grabiszyńskim, a „siódemka” zostanie skierowana od ulicy Powstańców Śląskich przez Aleję Hallera do pętli „Grabiszynek„.
Tramwaje linii 6 będą kursowały w relacji Kowale – FAT – Kowale przez ulicę Powstańców Śląskich i Aleję Hallera, a kursy linii tramwajowej 74 zostaną skrócone do FAT-u.
Na odcinku Powstańców Śląskich/Hallera – Krzyki – Powstańców Śląskich/Hallera zostaną uruchomione kursy zastępczej linii autobusowej nr 702, która będzie kursowała z częstotliwością co 5 minut.
Dodatkowo na odcinku Krzyki – Klecina – Krzyki zostaną uruchomione kursy zastępczej linii tramwajowej nr 77, która będzie kursowała z częstotliwością co 10 minut.
BILETY JEDNORAZOWE I OKRESOWE w okresie 20-21.02.2021 r.
Pasażerowie, którzy skasowali bilet jednorazowy w tramwaju linii 2, 6, 7 lub 17 będą mogli kontynuować podróż autobusem linii 702 lub tramwajem linii 77 oraz autobusami linii D i 133 na odcinku Hallera – Klecina – Hallera.
Powyższa zasada również będzie obowiązywała w kierunku powrotnym. Skasowany bilet będzie zachowywał ważność nie dłużej niż przez 90 minut.
Celem przypomnienia, pasażerowie posiadający bilet okresowy na daną linię okresową mogą podróżować: wszystkimi liniami po trasie linii wskazanej na bilecie przed remontem oraz wszystkimi liniami po trasie linii wskazanej na bilecie, która kursuje objazdem podczas remontu.
ZMIANA od 22 lutego 2021 r.
Po wybudowaniu rozjazdów tymczasowych dla tramwajów na ulicy Powstańców Śląskich w pobliżu skrzyżowania z ulicą Kutnowską, od 22 lutego 2021 roku (poniedziałek)planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii tramwajowych 2, 7 i 17, które powrócą na trasę na ulicę Powstańców Śląskich – tramwaje linii 2 do pętli „Krzyki”, a tramwaje linii 7 i 17 do pętli „Klecina”.
Z uwagi na ograniczoną przepustowość przejazdu na odcinku pojedynczego toru w obrębie prowadzonych prac torowych, tramwaje linii 6 nadal będą kursowały w obu kierunkach do FAT-u.
Kursy linii okresowych 77i 702 zostaną zawieszone.
BILETY JEDNORAZOWE I OKRESOWE od 22.02.2021 r.
Pasażerowie, którzy skasowali bilet jednorazowy w tramwaju linii 6 będą mogli kontynuować podróż tramwajem linii 2, 7 lub 17 na odcinku Hallera – Krzyki. Powyższa zasada również będzie obowiązywała w kierunku powrotnym. Skasowany bilet będzie zachowywał ważność nie dłużej niż przez 90 minut.
Celem przypomnienia, pasażerowie posiadający bilet na daną linię okresową mogą podróżować: wszystkimi liniami po trasie linii wskazanej na bilecie przed remontem oraz wszystkimi liniami po trasie linii wskazanej na bilecie która kursuje objazdem podczas remontu.