Poznański Modertrans wyprodukuje dla Wrocławia 25 nowoczesnych tramwajów za niecałe 205 milionów złotych. Pierwszy nowy tramwaj trafi do Wrocławia za dwa lata od podpisania umowy, czyli w 2022 r.
Wrocławski przewoźnik rozważa także czy nie dokupić kolejnych 21 takich samych tramwajów. Na zakup wstępnie zabezpieczył 245 mln zł. Propozycja bydgoskiej PESY była o przeszło 11 mln zł wyższa od poznańskiego konkurenta. Zapłacimy mniej niż zakładaliśmy przed otwarciem ofert. Co cieszy podwójnie to fakt, że pieniądze zostaną w kraju, bo zwycięzcą jest polska firma – mówi prezes MPK Krzysztof Balawejder.
Zaproponowany przez Modertrans Poznań pojazd, to tramwaj z rodziny Moderus Gamma – w pełni niskopodłogowy, trójczłonowy, oparty na czterech wózkach trakcyjnych, o długości blisko 32 metrów. Według zapewnień kierownictwa MPK poznańskie Gammy cechuje lekka konstrukcja oraz równomiernie rozłożony nacisk ośmiu osi. Dzięki temu pojazdy nie będą negatywnie oddziaływały na tory i rozjazdy. Tramwaje zostaną wyposażone w nowoczesny i energooszczędny układ napędowy o dużej wydajności. Nowoczesny design będzie stanowił rozwinięcie, wielokrotnie nagradzanego w kategorii wzornictwa przemysłowego, tramwaju Moderus Gamma LF 01 AC.
Moderus Gamma dla MPK Wrocław będzie uszyty na naszą miarę. Dziś wskazujemy, który tramwaj wybieramy – po podpisaniu umowy będziemy rozmawiać o wyposażeniu pojazdu a nawet o szczegółach wyglądu wewnątrz i na zewnątrz. To, co już teraz możemy powiedzieć: trafią do nas pojazdy w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring, informację pasażerską, system smarowania obrzeży kół, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, a także miejsce do bezpiecznego przejazdu osoby z psem przewodnikiem – zapewnia prezes MPK Krzysztof Balawejder
Tramwaj powinni polubić nie tylko wrocławianie, ale także motorniczy. Ci będą mieli do swojej dyspozycji ergonomiczną, klimatyzowaną kabinę, wyposażoną w wygodny, pneumatyczny i regulowany fotel, zapewniający komfort pracy i wibroizolację. Prowadzenie pojazdu będzie wygodniejsze, dzięki zintegrowaniu nastawnika jazdy z podłokietnikiem.
Tramwaj dla Wrocławia to faktycznie produkt „szyty na miarę”, dlatego prezentowany wygląd tramwaju to tylko wizualizacja rodziny tramwajów Moderus Gamma – ostateczny wygląd tramwaju, jak i zagospodarowanie wnętrza będą uzgadniane zaraz po podpisaniu umowy. Pierwszy nowy tramwaj trafi do Wrocławia nie później niż w ciągu dwóch lat od podpisania umowy. Potem poznański producent ma rok, by przywieźć do Wrocławia pozostałe 24 sztuki. A może i więcej – o ile MPK zdecyduje się na wykorzystanie opcji. Wtedy miasto wzbogaci się łącznie o 46 nowych pojazdów.
Odnosząc się do kwestii dokupienia kolejnych tramwajów szef MPK poinformował, że w przetargu zawarto klauzulę opcji, czyli możliwość dokupienia kolejnych 21 pojazdów. Dla nas w przetargu liczyła się nie tylko cena, ale również np. gwarancja czy serwis pojazdów. Moderusy będą miały pięcioletnią gwarancję, a na powłoki lakiernicze nawet piętnastoletnią – dodaje Krzysztof Balawejder.
Wizualizacje: materiały prasowe MPK Wrocław
Komentowane 1