Długoterminowe finansowanie w kwocie blisko pół miliarda złotych dla miejskiego przewoźnika. MPK Wrocław zapowiada, że cała kwota zostanie przeznaczona na realizację ambitnego planu inwestycyjnego, który poprawi standard komunikacji miejskiej we Wrocławiu.
Pozytywna decyzja dwóch komitetów kredytowych – Banków Pekao SA oraz PKO BP – zapewniła MPK finansowanie zwrotne w wysokości 457,1 mln złotych na realizację programu inwestycyjnego realizowanego w latach 2021-2025.
– Komunikacja miejska jest priorytetem dla prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka. Od początku jego kadencji pojawiło się we Wrocławiu 200 nowych autobusów, podpisaliśmy umowę na 46 nowych tramwajów, a 42 tramwaje poszły do modernizacji. To także 80 milionów rocznie na TORYwolucję, czyli program radykalnej poprawy stanu wrocławskich torowisk – wylicza Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. – Cieszę się, że jesteśmy wiarygodnym i ważnym partnerem dla instytucji bankowych. Teraz, dzięki zapewnieniu finansowania zewnętrznego, możemy realizować kolejne ambitne zadania inwestycyjne, takie jak np. modernizacja naszych zajezdni tramwajowych, czy zakup kolejnych nowych tramwajów – dodaje.
Pieniądze o których mowa, będą pochodziły z emisji obligacji. MPK zainwestuje je w całości w poprawę jakości komunikacji miejskiej i nie zostaną one wydane na bieżące funkcjonowanie spółki. Dzięki tym środkom MPK sfinansuje m.in.:
- zakup dodatkowych 21 klimatyzowanych i niskopodłogowych Moderusów Gamma (tramwaje kupione w ramach umowy z września 2020 roku na 25 sztuk z opcją dokupienia 21 kolejnych wagonów),
- trwającą modernizację Protramów 205 WrAs i Skód 16T,
- modernizację dwóch zajezdni tramwajowych – Borek i Ołbin – tak aby mogły pomieścić większą liczbę wagonów,
- remonty stacji prostownikowych,
- przyszły zakup nowych tramwajów, które mają zastąpić najstarsze wagony typu 105N/NWr.
W ocenie przewoźnika inwestycje są konieczne, bowiem MPK dąży do radykalnej poprawy standardu komunikacji miejskiej poprzez poprawę infrastruktury torowej, zakup nowych pojazdów oraz modernizację zajezdni.
MPK będzie musiało odkupić obligacje
MPK zobowiązuje się do wykupienia obligacji, które zostały wyemitowane do konsorcjum banków Pekao SA oraz PKO BP. Jest to forma finansowania zwrotnego, która jest dość często wykorzystywaną formą pozyskiwania pieniędzy na inwestycje wśród spółek kapitałowych.
— Oznacza to, że instytucje finansowe w trakcie szczegółowej oceny sytuacji finansowej spółki MPK Wrocław korzystnie oceniły jej zdolność i wiarygodność kredytową – ocenia Remigiusz Arendarski, dyrektor finansowy MPK Wrocław. – Warto podkreślić, że mieliśmy możliwość skorzystania z różnych form finansowania zewnętrznego np. poprzez kredyt czy emisję obligacji. Z uwagi, że już wcześniej stosowaliśmy emisję obligacji wybraliśmy to rozwiązanie. Pozwala nam ono dogodnie dostosować terminy wykupu obligacji do możliwości finansowych spółki – wyjaśnia Arendarski.
Umowa emisyjna nie została jeszcze podpisana, ale wkrótce to nastąpi. Niestety do tego czasu nie dowiemy się ile spółka będzie musiała zapłacić za wykup obligacji, które zostały wyemitowane.
— Do czasu podpisania umowy emisyjnej nie możemy udzielać informacji osobom trzecim o szczegółach transakcji. Te informacje są traktowane przez banki jako dane poufne. — powiedział nam w rozmowie telefonicznej Bartosz Naskręski, rzecznik prasowy MPK Wrocław.
Piotr Krejner
Komentowane 1