Remont zabytkowego mostu Zwierzynieckiego zakończy się latem przyszłego roku. Przeprawa zyska wówczas nowe chodniki i zostanie zabezpieczona przed korozją.
– Rozebraliśmy płytę chodnikową i wykonaliśmy pomost tymczasowy. Będziemy przystępować do usuwania krawężnika i naprawy antykorozji konstrukcji podchodnikowej – tłumaczy Artur Ochmański, kierownik budowy z ramienia firmy Probudowa.
Utrudnienia dla pieszych i rowerzystów
Rozebrano już chodnik po stronie wybrzeża Ludwika Pasteura. Dlatego piesi i rowerzyści mogą pokonać most jedynie drugą stroną przeprawy. Nie planuje się zamykania mostu dla tramwajów i samochodów.
Druga strona chodnika będzie remontowana po zakończeniu prac na pierwszym odcinku tak, żeby nie zablokować ruchu pieszych na Wielką Wyspę – dodaje Ochmański.
Rura nie zniknie z mostu
Rura od ciepłociągu może mieć ponad 100 lat i nie była nigdy wymieniana. Miała jednak dodatkową powłokę ochronną i jest w dość dobrym stanie jak na swój wiek. Wiekowa rura wodociągowa nie zostanie zlikwidowana. Zostanie naprawiona, a do środka włożona nowa. Ma to poprawić bezpieczeństwo instalacji.
Zakres robót i kolor mostu
W miejscu asfaltowej nawierzchni pojawią się granitowe płyty. Modernizację przejdą również sieci podziemne. Prace antykorozyjne wykonane zostaną wiosną. Odrestaurowane i wzmocnione zostaną także cztery cokoły wykonane z czerwonego piaskowca oraz tabliczka przypominająca o powodzi z 1903 r.
Renowacji nie przejdą jednak zabytkowe lampy gazowe, które odrestaurowano kilka lat temu. Z kolei 1 grudnia inspektor nadzoru z ramienia ZDiUM pobrał próbki do badań statygraficznych, które pozwolą ocenić, na jaki kolor w przeszłości pomalowano most.
Prace budowlane trwają od początku października. Zgodnie z planem zakończą się w sierpniu 2022 roku.