Most Sikorskiego jest przygotowywany do remontu. To ważna przeprawa prowadząca z centrum na Kępę Mieszczańską. Most powstał w drugiej połowie XIX wieku.
Łączy lewy brzeg Odry oraz ul. Podwale i pl. Jana Pawła II z Kępą Mieszczańską. To jedna z najstarszych przepraw we Wrocławiu, po której również kursują tramwaje. Teraz mający blisko 100 m długości most w końcu doczeka się generalnego remontu. Obiekt znajduje się pod opieką konserwatora zabytków.
– Obiekt powstał w 1890 r. W 1986 roku przeprowadzono kapitalny remont polegający na wymianie żeliwnych blach cylindrycznych pod jezdnią i płyt granitowych pod chodnikami na płyty żelbetowe. W 2001 roku zmieniono nawierzchnię jezdni (drogową i tramwajową). W latach 2008-2009 wykonano remont w zakresie zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji stalowej i wymiany urządzeń dylatacyjnych. Poprzedni przegląd podstawowy wykonano w 2018 r., a przegląd szczegółowy w 2013 r. – wylicza Klaudia Piątek z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
Przypomnijmy, że w 2018 r. pijany kierowca uszkodził dźwigar, czyli element konstrukcji nośnej mostu. Przez blisko dwa miesiące na czas naprawy nie kursowały tramwaje. Wtedy po raz ostatni wykonano większe prace naprawcze.
Teraz miasto przygotowuje się do większych prac budowlanych. Jest przetarg na wykonanie projektu, który zakłada m.in. wymianę płyty pomostowej, naprawy antykorozyjne, podniesienie nośności obiektu do klasy B, wymiana kap chodnikowych z odrestaurowaniem istniejących balustrad. Ponadto, renowację przejdą podpory, zostanie wymienione torowisko, a sieć trakcyjna przejdzie kapitalny remont.
To oznacza przeprowadzenie prac także na sieciach: gazowej, wodociągowej, teletechnicznej, elektrycznej i ciepłowniczej.
Według ekspertyzy stan techniczny poszczególnych elementów konstrukcyjnych mostu jest zróżnicowany – od zadowalającego po niedostateczny (uszkodzenia obniżające przydatność użytkową, ale możliwe do naprawy). W niepokojącym lub niedostatecznym stanie znajdują się m.in.: płyta żelbetowa pomostowa nad jezdnią, dźwigary główne kratownicowe, balustrady, krawężniki, przyczółki, filar i nawierzchnia torowiska.
Wykonawca projektu będzie mieć 12 miesięcy na realizację zadania od dnia podpisania umowy. Oferty w przetargu można składać do 25 kwietnia.