Zapraszamy na siódmą odsłonę cyklu Mia100 Mostów, która przybliży Wam wiszące budowle będące wizytówką nazywanej potocznie miastem stu mostów stolicy Dolnego Śląska. Dziś przedstawimy Mosty Mieszczańskie, dwuczęściowy zespół mostów przechodzący nad Odrą.
Mosty Mieszczańskie to zespół dwóch mostów położonych obok siebie, które pozwalają pokonać Odrę Północną pomiędzy Kępą Mieszczańską, a prawym (wschodnim) brzegiem rzeki. Oba obiekty są dwuprzęsłowe i posiadają zarówno jezdnię dla pojazdów kołowych, jak i torowisko. Umieszczone są niemal równolegle do siebie.
Starszy z nich został wybudowany w 1876 roku. Posiada ażurową, stalową i nitowaną, konstrukcję kratownicową z górnym pasem o kształcie zbliżonym do parabolicznego. Początkowo nosił nazwę na cześć niemieckiego cesarza Wilhelma – Wilhelmsbrücke. Przęsła mostu mają długość 62 metrów, sam most jest długi na 97,60 metra, a jego szerokość to 13,87 metra. Obecnie pełni raczej rolę zabytku i jest niemal wyłączony z użytkowania. Służy jako przelotowa bocznica dla oczekującego na wezwanie tramwaju rezerwowego. Można nim także spacerować i poruszać się po nim rowerem. Jako obiekt zabytkowy, jest objęty ochroną prawną.

Ponad 100 lat później, w 1997 roku, oddany do użytku został jego „młodszy brat” – nowy Most Mieszczański. Ten trzypasmowy most posiada także podwójne torowisko tramwajowe i chodniki po obu stronach. Jeśli chodzi o kwestie konstrukcyjne, to każdy z trzech pasów jezdni (w obu kierunkach), a także wspomniane torowisko oddzielające je, stanowią trzy oddzielne budowle. Wsparte są na wspólnym, środkowym filarze. Każde z przęseł mostu ma długość 65 metrów. Stanowi ważny element ruchu tranzytowego w kierunku Legnicy, Środy Śląskiej czy też Lubina.
Mia100 Mostów to cykl poświęcony wrocławskim budowlom, które pozwalają na przetransportowanie się przez liczne rzeki przepływające przez stolicę Dolnego Śląska. Następne rozdziały cyklu będą ukazywać się w każdą niedzielę o godzinie 10:00. Zachęcamy również do przeczytania pozostałych tekstów z tej serii.