Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Wrocław

Mia100 Mostów: Most Grunwaldzki we Wrocławiu

Jakub Szustak przez Jakub Szustak
11 czerwca 2023
w Dolny Śląsk, Inne, Komunikacja i Rozkład Jazdy, Kultura, Wiadomości, Wrocław
1
Mia100 Mostów: Most Grunwaldzki we Wrocławiu

fot. Wikipedia.org

Rozpoczynamy kolejny cykl tekstów odnoszący się do najważniejszych i najbardziej charakterystycznych punktów na mapie Wrocławia. Mia100 Mostów przybliży Wam wiszące budowle, które są wizytówką nazywanej potocznie miastem stu mostów stolicy Dolnego Śląska. W pierwszym odcinku weźmiemy pod lupę jedną z najbardziej rozpoznawalnych przepraw drogowych naszego miasta – Most Grunwaldzki.

Potężna budowla łącząca okolice placu Grunwaldzkiego ze wschodnią częścią miasta to ponad stuletni obiekt zaprojektowany i wybudowany jeszcze w czasach, gdy Wrocław leżał w granicach administracyjnych Cesarstwa Niemieckiego. Konkurs na projekt tego giganta ogłoszono w listopadzie 1904 roku. Spośród zgłoszonych 39 projektów wyselekcjonowano 14, a w następnych procesach wyboru zdecydowano się ostatecznie na ten autorstwa Martina Mayera i inż. Roberta Wayraucha. Finalna wersja uległa nieznacznym poprawkom w czerwcu 1906 roku, a w październiku 1907 roku projekt został ostatecznie zatwierdzony przez władze miejskie. Za budowę odpowiadała zielonogórska firma Beuchelt & Co. Nadzorcą budowy był Richard Pluddemann, znany między innymi z projektu Hali Targowej przy ulicy Piaskowej.

Jesienią 1909 roku budowa została ukończona i przez kolejny rok trwały prace wykończeniowe. Próby obciążeniowe zostały wykonane przy pomocy 24 tramwajów i wozów strażackich. Po bezproblemowych testach most został ostatecznie zatwierdzony jako gotowy do użytku, a datę otwarcia zaplanowano na 10 października 1910 roku. Koszt całej inwestycji wyniósł 2,81 miliona marek niemieckich, a oprócz tego magistrat poniósł koszta wykupu gruntów za kolejne 800 tysięcy marek. Do samej budowy Mostu Grunwaldzkiego wykorzystano między innymi:

  • 300 ton staliwa
  • 2 000 ton stali walcowanej
  • 2 400 ton granitu pochodzącego ze Strzegomia na Śląsku
  • 4 000 ton ołowiu
  • 7 000 metrów sześciennych betonu

Całość konstrukcji ważyła 2,3 tysiąca ton, a jego długość wynosiła 112,5 metra (nad korytem Odry) i był szeroki na 20 metrów. Do przejazdu mostem służyła licząca 11 metrów szerokości jezdnia. Pylony liczyły ponad 25 metrów wysokości. Było dokładnie tak, jak zażyczyli sobie tego niemieccy włodarze – bogato, imponująco i monumentalnie. Ówczesną nazwą Mostu Grunwaldzkiego było Kaiserbrücke, czyli most Cesarski. W 1919 roku zmieniono ją na Freiheitsbrücke (most Wolności). Po objęciu władzy przez Adolfa Hitlera przywrócono jednak bardziej imperialne nazewnictwo i ponownie nazwano go mostem Cesarskim. O budowie i konstrukcji obiektu można przeczytać w poświęconej temu książce wydanej w 1910 roku przez miejski magistrat, a także w książce prof. Jana Biliszczuka z 2010 roku – projektanta kilku mostów, kładek i wiaduktów na terenie Wrocławia. Najbardziej imponującym z nich jest potężny most Rędziński! Zaprojektował także Gądowiankę. Jak sam przyznaje, Most Grunwaldzki i Zwierzyniecki to jego ulubione mosty w stolicy Dolnego Śląska.

archiwum redakcji

W trakcie oblężenia Wrocławia w trakcie Drugiej Wojny Światowej, Niemcy podjęli decyzję o zmniejszeniu podatności mostu na uszkodzenia i zerwali taśmy nośne opierając most na tymczasowych podporach. W tym celu wykorzystano zatopione barki, drewno oraz gruz kamienny. Zmniejszono również wysokość pylonów ze względu na okoliczne lotnisko, demontując ich górne partie. Efektem tych zmian konstrukcyjnych, a także licznych bombardowań lotniczych i ostrzałów artyleryjskich były poważne uszkodzenia stalowych elementów mostu. Swoje dołożył także żywioł – Odra zniszczyła tymczasowe podpory, na których opierał swój ciężar. Pomimo tego przetrwał wojnę i wiosną 1946 nadal był zdatny do użytku, a na jego powierzchni wciąż odbywał się ruch drogowy!

Władze komunistyczne doskonale zdawały sobie sprawę z istoty utrzymania Mostu Grunwaldzkiego przy życiu i w 1946 roku podjęto kroki w celu odbudowy obiektu. Renowacja warta 22 miliony złotych obejmowała budowę nowych tymczasowych podpór, podniesienie mostu, wymianę lub zespawanie uszkodzonych, zerwanych lub zdeformowanych elementów wykonanych ze stali, regulację przesuniętych elementów nośnych, a także odnowienie jezdni i chodników. Całość była niezwykle trudnym technicznie przedsięwzięciem, jednak włodarze miasta nie szczędzili środków na wykonanie go. Dzięki projektowi Dobrosława Czajki i Jerzego Rzepeckiego udało się odbudować z zachowanych przez Niemców materiałów górną część rozebranych wcześniej pylonów. Choć nie zdołali zrekonstruować niektórych elementów, takich jak płaskorzeźby czy hełmy, to przypominają one pierwotny kształt mostu. W wyniku tych działań wieże są nieco niższe niż w oryginale. Ponowne otwarcie obiektu nastąpiło 6 września 1947 roku.

Późniejsze renowacje obejmowały przebudowę jezdni (1956r.), wymianę torowisk (1966r.), nawierzchnię jezdni (1982r.), a także poszerzenie jezdni i zwężenie chodników (1990r.). Najnowszą przebudową mostu Grunwaldzkiego był przeprowadzony w latach 2003-2005 duży remont obejmujący stabilizację łożysk, zabezpieczenie antykorozyjne i naprawdę stalowych elementów mostu, ponowną wymianę nawierzchni i torowiska, a także zabezpieczenie granitowych obudów nabrzeży i pylonów. Całość została także odmalowana i zabezpieczona przed graffiti, aby chronić ten historyczny budynek. Eksperci oceniają trwałość mostu na co najmniej sto lat! Tym oto sposobem Most Grunwaldzki doszedł do momentu, w którym możemy go podziwiać dziś. Trzeba przyznać, że prezentuje się niezwykle imponująco i ciężko nie zwrócić na niego uwagi przejeżdżając w jego okolicach. Szczególnie nocny krajobraz potrafi przykuć oko na dłużej.

fot. Wikipedia.org

A jak Wy oceniacie Most Grunwaldzki? Czy podobnie jak Jan Biliszczak uważacie, że jest to Wasz „ulubiony” most we Wrocławiu? A może inna z licznych wiszących budowli na terenie stolicy Dolnego Śląska wzbudza u Was większą sympatię? Dajcie znać! Następne rozdziały cyklu Mia100 Mostów będą ukazywać się w każdą niedzielę o godzinie 10:00. Bądźcie czujni!

Tagi: #MostyWrocławiaMia100 MostówMost Grunwaldzkiwrocław
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Arboretum Wojsławice – Miejsce o którym w mieście można jedynie pomarzyć [WIDEO] #MIEJSCADOLNEGOŚLĄSKA

Następny wpis

Parkowali gdzie popadnie na Maślicach! Jacek Sutryk wezwany do systemowych zmian

Następny wpis
Parkowali gdzie popadnie na Maślicach! Jacek Sutryk wezwany do systemowych zmian

Parkowali gdzie popadnie na Maślicach! Jacek Sutryk wezwany do systemowych zmian

Komentowane 1

  1. Pingback: Mia100 Mostów: Most Pokoju - Wrocławskie Fakty

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr

Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 324 [Góra – Niechlów]

7 maja 2025
Tego jeszcze nie grali. Polsko-ukraińska awantura o zupę we Wrocławiu. [FELIETON]

Tego jeszcze nie grali. Polsko-ukraińska awantura o zupę we Wrocławiu. [FELIETON]

17 maja 2022
Przed nami Rowerowa Majówka

Przed nami Rowerowa Majówka

8 maja 2025
Wrocław w San Francisco

Wrocław w San Francisco – porozumienie o współpracy ze Smart Cities Council

9 maja 2025
Nie trzeba wiele

Nie trzeba wiele, by pomóc – majowa akcja krwiodawstwa, a przy okazji dobre zakupy

1
Przed nami Rowerowa Majówka

Przed nami Rowerowa Majówka

1
Osiedle Orawska Vita

Osiedle Orawska Vita na wrocławskim Ołtaszynie – III etap w przedsprzedaży

1
Qualia 21 Biennale

„Qualia” – 21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025

12 maja 2025
Targi Dobry Design na lato

Targi Dobry Design na lato – najciekawsze polskie marki ponownie we Wrocławiu

12 maja 2025
Wrocławska Wygrana Rodzina

Wrocławska Wygrana Rodzina – nowy program samorządu miejskiego

12 maja 2025
Przejście przez Śluzę Opatowicką

Przejście przez Śluzę Opatowicką to bezpieczne połączenie pieszo-rowerowe

12 maja 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Qualia 21 Biennale
Kultura

„Qualia” – 21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025

12 maja 2025
Targi Dobry Design na lato
Biznes

Targi Dobry Design na lato – najciekawsze polskie marki ponownie we Wrocławiu

12 maja 2025
Wrocławska Wygrana Rodzina
Na sygnale

Wrocławska Wygrana Rodzina – nowy program samorządu miejskiego

12 maja 2025
Przejście przez Śluzę Opatowicką
Wiadomości

Przejście przez Śluzę Opatowicką to bezpieczne połączenie pieszo-rowerowe

12 maja 2025
Wspólne projekty rozwojowe i innowacyjne
Dolny Śląsk

Wspólne projekty rozwojowe i innowacyjne – porozumienie Dolnego Śląska i Dolnej Saksonii

12 maja 2025
Krakowski weekend na Wrocławskich
Komunikacja i Rozkład Jazdy

Krakowski weekend na Wrocławskich Liniach Turystycznych [10 – 11 maja 2025]

9 maja 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Qualia 21 Biennale

„Qualia” – 21. Biennale Sztuki Mediów WRO 2025

12 maja 2025
Targi Dobry Design na lato

Targi Dobry Design na lato – najciekawsze polskie marki ponownie we Wrocławiu

12 maja 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT