Innowacyjny mebel zaprojektowany przez studentki z Politechniki Wrocławskiej łączy funkcję stołu, przestrzeni do przechowywania oraz leżanki, w której można się wyciszyć i odciąć od nadmiaru bodźców. Meblościanka wyposażyła salę matematyczną we wrocławskim Zespole Szkół nr 6.
Nowa funkcjonalność w jednej z klas w szkole na Nowym Dworze jest efektem konkursu na projekt klasy matematycznej, rozstrzygniętego kilka miesięcy temu. Wygrały go Julia Pogoda i Aleksandra Szczębara, studentki Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Sam mebel powstał w wakacje – podczas międzynarodowych warsztatów architektonicznych.
Studentki uwzględniły w swoim projekcie potrzeby i sugestie uczniów oraz nauczycieli, którzy są ostatecznym odbiorcom meblościanki. Są w nim więc szafki do przechowywania, otwarte półki na bryły geometryczne, stolik, przy którym można zjeść drugie śniadanie czy wyciszona korkiem leżanka, gdzie można odciąć się od hałasu. Dodatkowo we wnętrzu ukryto kilka siedzisk z tektury, mogących służyć za niewielki system ekspozycyjny.
Meblościanka doceniona przez użytkowników
Ta leżanka to świetny pomysł! Jest tu ciszej niż w klasie, można trochę odetchnąć – oceniają Wiktoria i Ewa z klasy II LA.
Ich kolega, Antonii zainaugurował działalność kącika kuchennego, gdzie podczas prezentacji mebla serwowane było ciasto.
Bardzo fajne, pełne ukrytych możliwości miejsce. Na pewno będziemy z niego korzystać – zapewnia Antonii.
Autorkom projektu mebla i jego konstruktorom dziękowała Marzanna Nowacka-Duda, dyrektor szkoły:
Jesteście impulsem do zmiany. Otwieracie nas na nowe i nieoczywiste rozwiązania. Jesteśmy wam bardzo wdzięczni – komentowała dyrektor szkoły.
Julia i Aleksandra nie tylko przygotowały projekt mebla, ale także mocno zaangażowały się w jego wykonanie.
To naturalna kontynuacja moich zainteresowań, które obejmują projekty dla osób ze specjalnymi potrzebami, w tym ze spektrum autyzmu – tłumaczyła Julia. – Cieszę się, że mogłam uczestniczyć w całości procesu: od rozmów z uczniami, poprzez tworzenie projektu, po cięcie sklejki i wkręcanie śrubek.
Bryła nawiązująca do matematycznego motywu
Uważny obserwator odnajdzie w meblościance odwzorowanie jednego z najpopularniejszych matematycznych motywów – spirali Fibonacciego.
Zależało nam na nawiązaniu matematycznym przy tym projekcie, by mebel wpisywał się w charakter pracowni, w której stanął – wyjaśnia dr inż. arch. Jarzy Łątka, opiekun grupy i organizator sierpniowych warsztatów Protolab, podczas których powstała meblościanka.
Szkoła stara się obecnie o fundusze umożliwiające realizację pozostałej części projektu klasy.
Zależy nam, by jeszcze bardziej odejść od typowych rozwiązań architektonicznych. Dzieci i młodzież liczą, że przestrzeń pracowni będzie jeszcze bardziej przyjazna i odpowiadająca im potrzebom – opowiada Magdalena Marczuk, nauczycielka matematyki.