Samorząd miejski Wrocławia kontynuuje program usuwania azbestu, oferując mieszkańcom nawet do 100% dofinansowania.
Miasto udziela do 100% dofinansowania na demontaż wyrobów, ich transport oraz unieszkodliwienie na składowisku. By je uzyskać, należy do 31 stycznia 2025 złożyć deklarację z załącznikami i przystąpić do programu. Prace będą realizowane przez wykonawcę wybranego przez miasto. Co ważne – dofinansowanie nie obejmuje zakupu i montażu nowych wyrobów niezawierających azbestu, dlatego przy składaniu deklaracji należy uwzględnić konieczność zabezpieczenia środków finansowych na wymianę we własnym zakresie wyrobów azbestowych na bezazbestowe. Nie ma także możliwości otrzymania refinansowania wydatków związanych z usuwaniem wyrobów azbestowych poniesionych wcześniej przez użytkowników.
Jak i kiedy złożyć wniosek?
- Deklaracje i wymagane załączniki należy dostarczyć osobiście lub pocztowo na adres: Wydział Środowiska Urzędu Miejskiego Wrocławia, ul. Hubska 8-16, 50-502 Wrocław. Deklarację można złożyć także za pośrednictwem ePUAP (z podpisem elektronicznym). Dokumenty należy sporządzić oddzielnie dla każdego obiektu.
- Dokumenty do pobrania znajdują się na BiPie: https://bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/8383/dofinansowanie-w-ramach-programu-usuwania-azbestu-i-wyrobow-zawierajacych-azbest-z-terenu-miasta-wroclawia
- Jeśli to konieczne, uczestnik programu ma obowiązek we własnym zakresie zgłosić prace demontażowe wyrobów zawierających azbest do Wydziału Architektury i Zabytków Urzędu Miejskiego Wrocławia lub uzyskać pozwolenie na budowę czy rozbiórkę obiektu.
Miasto od 2012 roku prowadzi program usuwania azbestu i wyrobów zawierających ten rakotwórczy minerał.
W latach 2012-2024 w ramach Programu usunięto z terenu 655 nieruchomości zlokalizowanych na terenie Wrocławia ponad 1,3 tysiąca ton wyrobów azbestowych. Natomiast w roku 2024 usunięto 39,02 ton z 36 nieruchomości.
Usuwanie azbestu to nie tylko kwestia estetyki czy modernizacji, ale przede wszystkim troska o zdrowie mieszkańców i ochronę środowiska. Prowadząc program już od 2012 roku oferujemy mieszkańcom wsparcie w wysokości nawet do 100% kosztów usunięcia azbestu. To wyjątkowa okazja, by pozbyć się tego niebezpiecznego materiału w sposób bezpieczny i zgodny z przepisami – podkreśla dyrektor Wydziału Środowiska Urzędu Miejskiego Wrocławia Małgorzata Demianowicz.
Wyroby azbestowe zostały wycofane z użycia. Badania wskazują, że mają one szkodliwe działanie na zdrowie człowieka i związek z zachorowaniami na choroby płuc. Azbest ma zniknąć w Polsce do 2032 roku. Usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów jest obowiązkiem właściciela lub zarządcy nieruchomości.
Poprzez: UM Wrocław