Już w najbliższy weekend na deskach wrocławskiej opery zostanie wystawiona premiera „Wesela Figara”. Spektakl w reżyserii André Hellera-Lopesa powstał w ramach projektu Opera Młodych. Z tej okazji porozmawialiśmy z dyrektorem artystycznym Opery Wrocławskiej – Mariuszem Kwietniem.
Dlaczego „Wesele Figara”?
Wesele Figara jest to piękna opera, napisana przez geniusza Mozarta i drugiego geniusza Lorenzo da Ponte, który napisał libretto – rozpoczyna dyrektor artystyczny Opery Wrocławskiej, Mariusz Kwiecień.
Czy to odpowiednia opera dla młodych artystów, którzy dopiero rozpoczynają swoją sceniczną karierę?
Absolutnie to opera nadająca się do wykonania przez młodych śpiewaków, aktorów, co też się dzieje u nas na scenie. W poprzednim sezonie mieliśmy premierę „Cosi fan tutte” – kolejny tytuł Mozartowski, Mozarta i Ponte. Poza tym – klasyka. Mozart zawsze jest bardzo dobrze przyjmowany przez publiczność i z ogromną przyjemnością śpiewany przez śpiewaków – tłumaczy Kwiecień.
Na czym polega program Opery Młodych?
Jest wiele programów na świecie, które ćwiczą głosy młodych artystów, którzy stoją przy fortepianie, ćwiczą sobie nutki – wysokie, niskie, poprawiających dykcję. U nas dzieje się to wszystko na scenie. Dzieje się to z profesjonalnym reżyserem, orkiestrą. Młodzi śpiewacy są w stanie wejść i zrealizować całą scenę, co pomaga im w przyszłej karierze, aby nie zaczynać od maleńkich rólek, tylko spróbować tutaj w Operze Wrocławskiej pod okiem fachowców. Są następnie gotowi pójść do każdego teatru na świecie i tę rolę zaśpiewać. – dodaje Mariusz Kwiecień.
Kogo zobaczymy na deskach Opery Wrocławskiej w obsadzie „Wesela Figara”?
Mamy dwie obsady. Obsada premierowa to artyści bardzo młodzi, ale już z pewnym dorobkiem, natomiast druga obsada to są studenci. Średnia wieku to 22-24 lata, bardzo młodzi ludzie, utalentowani, w większości Polacy. W tej chwili w obsadzie mamy jednego obcokrajowca z Pragi -Lukáša Bařáka. Mamy sopranistkę z Brazylii – Gabriellę Pace, a w roli Zuzanny nasza Hanna Sosnowska-Bill. W drugiej obsadzie będziemy mieć Pawła Horodyskiego, który śpiewa główną rolę Figara. Będzie Adam Kutny – młody baryton. W roli Zuzanny – Aleksandra Łaska, jako Cherubin – zdobywająca laury w największych konkursach na świecie – Zuzanna Nalewajek. Wierzę, że ta młodzież która u nas występuje za kilka lat będzie zdobywała wszystkie sceny światowe. – kontynuuje dyrektor artystyczny teatru.
O spektaklu
Mozart i Da Ponte kontynuują opowieść o losach sewilskiego golibrody, który z czasem zostaje zarządcą dóbr swego pana, Hrabiego Almavivy. Niegdyś pomógł mu zdobyć żonę, piękną Rozynę. Wystarczyły jednak trzy lata, by gorące uczucie Hrabiego zamieniło się w katalog rutynowych uśmiechów i serdeczności. Znudzony arystokrata z nadzieją patrzy na urodziwą Zuzannę, pokojówkę swojej żony, a zarazem oficjalną narzeczoną Figara. Ten nie zamierza jednak z nikim się nią dzielić. Obmyśla więc intrygę, która ma udaremnić zamiary jego pana.
Pełna wdzięku i lekkości komedia społeczna okazała się symbolicznym otwarciem nowego rozdziału w historii opery. Nikt wcześniej językiem muzyki nie opowiadał w ten sposób o relacjach damsko-męskich, przy okazji ilustrując rewolucyjne przemiany społeczno-obyczajowe. Mozart i Da Ponte okazali się być nowatorami, czyniąc bohaterów opery pełnokrwistymi postaciami o wyrazistych charakterach. Jest to jedna z nielicznych oper komicznych, w których panuje pełna równowaga między prawdą dramatyczną a treścią i formą muzyczną.
Wesele Figara stanowi dopełnienie tryptyku autorstwa Mozarta i da Ponte. André Heller-Lopes wyreżyserował dotychczas w Operze Wrocławskiej Don Giovanniego i Così fan tutte. Jego najnowszy spektakl to efekt międzynarodowej współpracy artystów kilku pokoleń. Zbliżająca się premiera to zaproszenie do wspólnego celebrowania zarówno sztuki, jak i czystej radości życia.