Po ponad 40 latach do repertuaru Opery Wrocławskiej powraca spektakl „Manekiny”.
Opera Wrocławska zaprasza 1 marca na premierę, ale 2 i 3 marca br. na kolejne spektakle pt. „Manekiny”. Widowisko Zbigniewa Rudzińskiego inspirowane jest prozą Brunona Schulza. Ta ważna premiera ma przenieść widzów w świat surrealizmu i refleksji, w którym zgłębione zostaną tematy wiecznie eksplorowane w literackich arcydziełach autora „Sklepów cynamonowych”. Spektakl stworzony jest przez Zbigniewa Rudzińskiego na podstawie opowiadań Brunona Schulza „Manekiny”, „Traktat o manekinach albo Wtóra Księga Rodzaju”, „Traktat o manekinach. Ciąg dalszy” oraz „Traktat o manekinach. Dokończenie”. Klasyczne dzieło Brunona Schulza przedstawi w swojej interpretacji Kamila Siwińska.
W dziele główną postacią jest kupiec bławatny, a zarazem twórca – Jakub, któremu towarzyszą Polda i Paulina – żywe manekiny, istoty niepełne. Ich śpiew jest w rzeczywistości mechaniczną mową nakręconych kukieł. Pojawia się też Adela, której odpowiednikiem jest służąca z opowiadań Schulza, postać niema. Na scenie obecny jest również szereg postaci surrealistycznych, zjaw, takich jak Magda Wang, (kobieta z pejczem z masochistycznych rysunków Schulza), czy nieszczęśliwa Królowa Draga, Edzio Kaleka i Anarchista Luccheni.
Postać Jakuba ze „Sklepów cynamonowych” Bruno Schulza to dalekie echo biblijnego Jakuba z Księgi Rodzaju. Jakub to ten, który walczy z Bogiem. Walczy też ze swoim bratem bliźniakiem. Tak jak swój daleki pierwowzór, próbuje pokonać ludzką naturę, dosięgnąć boskości, tajemnicy stworzenia– opowiada reżyserka „Manekinów” Kamila Siwińska.
- „Manekiny” Rudzińskiego zostały wystawione po raz pierwszy w Operze Wrocławskiej w 1981 r. Opera została zamówiona przez Roberta Satanowskiego – ówczesnego dyrektora Państwowej Opery we Wrocławiu, który sam objął kierownictwo muzyczne we współpracy dyrygenckiej z Lucjanem Laprusem. Reżyserem spektaklu był Marek Grzesiński, scenografię stworzył Janusz Wiśniewski, a kostiumy zaprojektowała Irena Biegańska.
- Warto wspomnieć, że Zbigniew Rudziński za swoją twórczość kompozytorską otrzymał wiele nagród, m.in. w 1960 – nagrodę na Konkursie Kompozytorskim za Sonatę na 2 kwartety smyczkowe, fortepian i kotły (1960) czy nagrodę na Neue Musiktheater-Werkstatt w Berlinie właśnie za operę Manekiny (1981).
„Manekiny” są bardzo ważnym punktem na muzycznej mapie polskiej muzyki. Dzięki tej operze możemy zauważyć w jakim kierunku podążała opera w Polsce, wtedy też tworzył m.in. Zygmunt Krauze. W tej muzyce np. możemy dostrzec kompilację wielu innych utworów, ze wszystkim znakomicie znanym „Kankanem” Offenbacha na czele – dodaje kierownik muzyczny premiery i dyrygent spektaklu Trajan Muryń.
Obecna inscenizacja „Manekinów” jest realizowana przez Kamilę Siwińską, dla której dodatkową inspiracją do stworzenia nowej formy spektaklu jest jeden z niewielu zachowanych dowodów na istnienie licznej społeczności żydowskiej w Grodzisku Mazowieckim – historyczna fotografia autorstwa Manachema Kipnisa z 1925 roku. Przed wrocławską premierą spektakl 25 lutego w Warszawie zwieńczy POLIN Music Festival 2024. Szczegóły i bilety: www.opera.wroclaw.pl.
- Kamila Siwińska jest reżyserką i fotografką. W 2007 r. ukończyła Wydział Multimediów w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, a w 2013 r. Wydział Reżyserii Dramatu w Akademii Teatralnej w Warszawie. Otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za najlepszy spektakl na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie (2013). W ramach dyplomu reżyserskiego w 2013 r. przygotowała operę „Gwałt na Lukrecji”, dwuaktowe dzieło Benjamina Brittena, zrealizowane w Starej Drukarni PAP w Warszawie. Z kolei w 2015 r. zadebiutowała w Teatrze Nowym w Poznaniu spektaklem „Sophie”. W tym samym roku wyreżyserowała „Nie trzeba” we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. W lutym 2016 r. odbyła się premiera „Trojanek” wg Eurypidesa, a w listopadzie „28 dni Olgi Szylajewoj” w Teatrze Polskim w Poznaniu. Wyreżyserowała m.in współczesne dzieło „Nici” autorstwa Krzysztofa Wołka, operę stworzoną na podstawie jednej z bajek robotów Stanisława Lema „Jak ocalał świat”. Spektakl wystawiono na Festiwalu Musica Polonica Nova we Narodowym Forum Muzyki w 2016 r. Reżyserka współpracuje z Polską Operą Królewską w Warszawie, w której wykreowała kilka inscenizacji oper Benjamina Brittena: „Mały kominiarczyk” (2018), „Gwałt na Lukrecji” (2021), „Dokręcanie śruby” (2022).
- Trajan Muryń jest polskim dyrygentem rumuńskiego pochodzenia. W 2020 r. ukończył Akademię Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej dr hab. Marzeny Diakun (studia licencjackie), a w 2023 r. uzyskał dyplom magisterski w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. dra hab. Przemysława Stanisławskiego w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. W trakcie studiów wszechstronnie rozwijał swoje dyrygenckie umiejętności. Otrzymał wyróżnienie w grupie studenckiej podczas China – Europe International Culture and Arts Festival we Wrocławiu, prowadził koncert dla najlepszych dyplomantów w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku oraz Koncert Pasyjny w Polskiej Filharmonii Kameralnej w Sopocie. Był również asystentem dyrygenta przy akademickich produkcjach oper Dziecko i czary (L’Enfant et les Sortilèges) M. Ravela w reżyserii Jarosława Kiliana oraz The Medium G. Menobego w reżyserii Piotra Kossewskiego. Ponadto doskonalił swoje umiejętności na ogólnopolskich kursach dyrygenckich m.in. u prof. Moniki Wolińskiej (2023), prof. Georgea Tchitchinadze (2022), prof. Luisa Gorelika (2022) oraz prof. Marka Pijarowskiego (2021), a także na 41. międzynarodowym kursie International Masterclass for Orchestral Conductors pod kierunkiem Colina Meersa (2019). W 2021 r. otrzymał dyplom ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu w zakresie zarządzania spółkami. Zadebiutował w Operze Bałtyckiej w Gdańsku prowadząc „Hrabinę S.” Moniuszki oraz „Księżniczkę Czardasza” I. Kálmána, w ramach stypendium Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-Rezydent 2022/2023”. Z Operą Bałtycką związał się w 2022 r. i od tego czasu w roli Asystenta Dyrygenta prowadził próby i spektakle: „Fidelia” L. van Beethovena, „Thaïs” J. Masseneta, „Don Kichota” L. Minkusa, „Rigoletta” G. Verdiego. Brał również udział w przygotowaniach koncertu sylwestrowego 2022/2023. Artysta od września 2023 r. jest asystentem dyrygenta w Filharmonii Zielonogórskiej im. T. Bairda, a od kwietnia 2023 r. jest również asystentem dra hab. Adama Banaszaka. W trakcie rezydentury współpracował z takimi dyrygentami jak: Michał Krężlewski, Yaroslav Shemet, Adam Banaszak, Nicolas Krauze, Franck Chastrausse Colombier, Vladimir Kiradjiev oraz Bassem Akiki. Obecnie stale współpracuje z Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku oraz Operą Bałtycką w Gdańsku.
Foto: Dariusz Gdesz