Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Biznes

Maciej Przygórzewski: „Dlaczego paliwo jest tak drogie, skoro ropa nie jest najdroższa?”

KK przez KK
18 października 2022
w Biznes, Wiadomości, Wywiad
0
Maciej Przygórzewski: „Dlaczego paliwo jest tak drogie, skoro ropa nie jest najdroższa?”

Specyfika prezentacji cen paliw powoduje, że jest to dobro, którego poziomy cen znamy najlepiej. Ktokolwiek jeździ, chociaż trochę samochodem musi mijać przynajmniej kilka pylonów stacji benzynowych z cenami, zwanych przez złośliwych ostatnimi dniami słupami grozy.

Patrząc na znajdujące się tam ceny, nie jest to mocno przesadzona analogia. Dlaczego aktualnie ceny paliw są tak wysokie, a notowania ropy są dalekie od swoich rekordów? Na pytania w tej kwestii odpowiada Maciej Przygórzewski – główny analityk walutowy w InternetowyKantor.pl i Walutomat.pl.

Co się wydarzyło, że ceny paliw poszły tak bardzo w górę?

Na rynku mieliśmy splot niekorzystnych wydarzeń, które spowodowały, że w pierwszych dniach roboczych października gwałtownie wzrosły ceny paliw na stacjach benzynowych. Dotyczyło to przede wszystkim ropy naftowej, która w wielu miejscach przebiła 8 zł za litr. W górę szła również benzyna. By lepiej zrozumieć, co się działo, musimy sobie podzielić problem na kilka elementów.

Ile tak naprawdę kosztuje surowiec?

Ropa naftowa jest podstawowym surowcem, z którego w rafineriach powstają paliwa, jest ona także notowana na rynkach. Jej cena ostatnio oczywiście odbiła w górę, aczkolwiek obecne szczyty były wyraźnie niżej niż te z początku rosyjskiej agresji na terytorium Ukrainy. Dla przypomnienia kwotowane są dwa podstawowe gatunki tego surowca. Pod nazwą „brent” na rynku pojawia się ropa z Morza Północnego notowana w Londynie. Pod nazwą WTI to z kolei ropa notowana w USA. Dla nas ważniejsze są oczywiście ceny surowca w Londynie. Cena 98 dolarów za baryłkę surowca to oczywiście dużo. Niby był to najwyższy poziom od końca sierpnia, ale z drugiej strony przez pierwsze 5 miesięcy rosyjskiej inwazji tak niski poziom był uzyskiwany tylko w pojedyncze dni. Dlaczego zatem wtedy paliwo nie było wyraźnie droższe?

Co ma z tym wspólnego dolar?

Cena ropy naftowej podawana jest niestety w dolarach amerykańskich. W rezultacie 98 dolarów po cenach z października to około 490 zł. Z drugiej strony w marcu i kwietniu, gdy ropa kosztowała po 110 dolarów za baryłkę, notowania dolara były w okolicach 4,30 zł. W rezultacie pomimo baryłki droższej o 12 dolarów jej cena w złotych wynosiła kilkanaście złotych mniej niż obecnie. Drogi surowiec na wejściu ma wpływ na drogi produkt na wyjściu.

Strajki we Francji

Nie chciałbym tutaj promować teorii spiskowych o powiązaniach francuskich związkowców z Rosją, ale gdyby tak było, byłaby to najskuteczniejsza broń Putina ostatnich tygodni jak nie miesięcy. To właśnie gigantyczne strajki, jak na rafinerie, spowodowały gwałtowny brak paliw na stacjach benzynowych. Surowiec co prawda jest importowany, aczkolwiek logistyka jest mocno nieefektywna, a ceny gwałtownie rosną. Na cenę oprócz kosztów wpływają bowiem przecież popyt i podaż. Z jednej strony strajk to spadek podaży. Z drugiej wiadomości medialne spowodowały panikę i ludzie tankowali na zapas. W rezultacie problem z Francji rozlał się na wiele innych państw, bo hurtowe ceny paliw poszły w górę. Dlaczego ktoś miałby sprzedać tanio w kraju u siebie, skoro Francuzi zapłacą więcej.

Strach i chciwość

Ludzie generalnie czują, że skoro istnieje konflikt z Rosją to paliwa mogą drożeć i mają znacznie większą akceptację dla wzrostu cen niż standardowo. Swoje do tego dokłada kilkunastoprocentowa inflacja, przez którą pogodziliśmy się, że ceny generalnie rosną. W tym otoczeniu znajduje się niestety dużo miejsca dla podmiotów mających towar na wygenerowanie dodatkowych marż. Widać to chociażby po marży rafineryjnej, która jest niestandardowo wysoka. Z drugiej strony rynki nie lubią takiej sytuacji. Jeżeli w dłuższym czasie nie będzie się ona stabilizować, mogą pojawić się nowi gracze na rynku, a konkurencja wymusi zmniejszenie marż.

Światełko w tunelu?

Co by musiało się podziać na rynku, by paliwo znów było akceptowalne cenowo? Celowo nie używam słowa tanie, bo nasza akceptacja niestety poszła w górę. Oprócz stabilizacji marż, wspomnianej w poprzednim akapicie jest jeszcze kilka kwestii. Gdyby RPP zdecydowała się podnieść stopy i walczyć z inflacją zobaczylibyśmy słabszego dolara, a zatem tańszy surowiec w rafineriach. Zakładając, że nie zwiększyłoby to dalej marż, mielibyśmy tańsze paliwo. Strajki we Francji to nie jest coś, co się nie zdarza, ale po uspokojeniu się sytuacji w tym kraju rynek może złapać trochę oddechu. Na koniec jeszcze same ceny ropy. Jeżeli scenariusz spowolnienia na świecie się potwierdzi, szybko powinniśmy widzieć spadki cen surowca. Ropa naftowa bardzo nie lubi kryzysów gospodarczych. My też nie, ale przynajmniej jest szansa, że nie połączymy kryzysu z drogim paliwem na raz. Z drugiej strony, skoro teraz jest tak źle, to wszystkie złośliwe żarty o dodatkowej cyfrze na wyświetlaczach okazują się bardzo mało prawdopodobne.

  • Maciej Przygórzewski – główny analityk walutowy w InternetowyKantor.pl i Walutomat.pl, manager, analityk i ekonomista. Od ponad 10 lat związany z branżą kantorów internetowych. Swoją przygodę zaczynał z marką InternetowyKantor.pl a po utworzeniu spółki Currency One również z portalem Walutomat.pl. Rozpoczynał pracę od działu dealerskiego, następnie był głównym analitykiem firmy, by w końcu zostać szefem dealerów walutowych a finalnie objąć stanowisko COO. Od wielu lat bierze czynny udział w najważniejszych projektach spółki. Komentator życia ekonomicznego kraju oraz jeden z gospodarzy podcastu „Dealerzy po Godzinach”. Jest absolwentem Cybernetyki Ekonomicznej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz studiów EMBA na tej samej uczelni.
Poprzez: PAP MediaRoom / Currency One

Tagi: biznesPAP
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Nietrzeźwa 80-latka zatrzymana przez drogówkę. Miała ponad 1,5 promila [ZDJĘCIA]

Następny wpis

Urokliwa fosa miejska we Wrocławiu [ZOBACZ NASZE WIDEO]

Następny wpis
Urokliwa fosa miejska we Wrocławiu [ZOBACZ NASZE WIDEO]

Urokliwa fosa miejska we Wrocławiu [ZOBACZ NASZE WIDEO]

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Kiedyś wojska i policja, teraz… sztuka i „Cafe Borówka”. Historia wrocławskiego odwachu

Kiedyś wojska i policja, teraz… sztuka i „Cafe Borówka”. Historia wrocławskiego odwachu

28 marca 2023
Burza wokół szalika Jacka Sutryka

Burza wokół szalika Jacka Sutryka

4 października 2021
Ewa i Zuzia z powiatu trzebnickiego

Ewa i Zuzia z powiatu trzebnickiego nagrodzone za komiks o ZUS

14 maja 2025
Na wrocławskie ulice wyruszą

Na wrocławskie ulice wyruszą zabytkowe pojazdy – bezpłatna komunikacja w Noc Muzeów 2025

16 maja 2025
Panthers Wrocław rozpoczynają

Panthers Wrocław rozpoczynają nowy sezon ELF – pierwszy mecz na Stadionie Olimpijskim z Fehérvár Enthroners już w sobotę

16 maja 2025
Na wrocławskie ulice wyruszą

Na wrocławskie ulice wyruszą zabytkowe pojazdy – bezpłatna komunikacja w Noc Muzeów 2025

16 maja 2025
Noc Muzeów 2025

Noc Muzeów 2025 – kulturalny weekend w Miliczu

16 maja 2025
Karpacz wraca na mapę kolejową

Karpacz wraca na mapę kolejową – 14 par pociągów w weekendy i KD Retro na trasie

16 maja 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Panthers Wrocław rozpoczynają
Sport

Panthers Wrocław rozpoczynają nowy sezon ELF – pierwszy mecz na Stadionie Olimpijskim z Fehérvár Enthroners już w sobotę

16 maja 2025
Na wrocławskie ulice wyruszą
Komunikacja i Rozkład Jazdy

Na wrocławskie ulice wyruszą zabytkowe pojazdy – bezpłatna komunikacja w Noc Muzeów 2025

16 maja 2025
Noc Muzeów 2025
Blisko Wrocławia

Noc Muzeów 2025 – kulturalny weekend w Miliczu

16 maja 2025
Karpacz wraca na mapę kolejową
Blisko Wrocławia

Karpacz wraca na mapę kolejową – 14 par pociągów w weekendy i KD Retro na trasie

16 maja 2025
Nowy sprzęt terapeutyczny
Edukacja

Nowy sprzęt terapeutyczny dla wrocławskich poradni

16 maja 2025
Wsiadaj i jedź: „Pimp my Bike” – kreatywny dzień dla miłośników rowerów
Handel

Wsiadaj i jedź: „Pimp my Bike” – kreatywny dzień dla miłośników rowerów

15 maja 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Panthers Wrocław rozpoczynają

Panthers Wrocław rozpoczynają nowy sezon ELF – pierwszy mecz na Stadionie Olimpijskim z Fehérvár Enthroners już w sobotę

16 maja 2025
Na wrocławskie ulice wyruszą

Na wrocławskie ulice wyruszą zabytkowe pojazdy – bezpłatna komunikacja w Noc Muzeów 2025

16 maja 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT