Najbliższy weekend (13-14 maja) będzie ostatnim, w którym przez ulice Wrocławia kursować będą autobusy linii C. Zastąpi je nowa linia tramwajowa na Popowice o numerze 19. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego chce upamiętnić to historyczne wydarzenie i zabrać wrocławian w sentymentalną podróż zabytkowymi autobusami po trasie z Kozanowa na pl. Grunwaldzki.
Autobusowa linia C, nazywana przez kierowców wrocławskiego MPK Celiną lub Celinką, to jedna z dawnych linii pospiesznych, które we Wrocławiu noszą literowe oznaczenie. Współcześnie biegnie z osiedla na Kozanowie przez Kępę Mieszczańską i ul. B. Drobnera na pl. Grunwaldzki. Warto jednak wspomnieć, że linia o takim oznaczeniu funkcjonowała wcześniej.
Przed wojną linie autobusowe we Wrocławiu oznaczano literami, najczęściej stanowiącymi inicjał miejscowości lub osiedla, do którego prowadziły. Linia C wiodła przez osiedle Carlowitz, czyli dzisiejsze Karłowice – opowiada dr Tomasz Sielicki, historyk z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.
Po wojnie linia C powstała już na przełomie 1945 i 1946 r. Połączyła Zalesie z Dworcem Głównym. Od 1947 r. była to podmiejska relacja wiodąca ze skrzyżowania ul. T. Kościuszki i ul. R. Traugutta. Na wschód przez ul. Krakowską i ul. Opolską aż do Siechnic. Ówczesna nazwa tej miejscowości brzmiała Czechnica, stąd jako oznaczenie pojawiła się właśnie litera C. W latach 70. tak oznaczona relacja łączyła Stadion Olimpijski przez Rynek, ul. Grabiszyńską i pl. I.L. Pereca z ul. Stalową.
Współczesna linia C powołana została w 1996 r. stanowiąc szybkie połączenie Kozanowa z pl. Grunwaldzkim. Z autobusów linii C szczególnie licznie korzystali studenci Politechniki Wrocławskiej podróżującymi pomiędzy kampusami głównym i tym zlokalizowanym przy ul. Długiej. Relacja biegła przez z tzw. trasę Mieszczańską, arterię jaka powstała pomiędzy ul. Długą a ul. S. Dubois, a której częścią był otworzony w 1994 r. most R. Dmowskiego.
Ten ważny dla historii komunikacji publicznej Wrocławia moment chce upamiętnić Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. W najbliższą sobotę (13 maja 2023 roku) odbędzie się wieczorny przejazd zabytkowymi autobusami należącymi do klubu. Wszystko rozpocznie się w zajezdni Popowice przy ul. Legnickiej i o godzinie 18:00 przejazdy ruszą w stronę Kozanowa. Następnie autobusy pokonają trasę linii C do pl. Grunwaldzkiego. Przejazd jest bezpłatny. Na trasie będzie można spotkać m.in. popularne w latach 90. autobusy marki Jelcz M11 i Ikarus 280.26, a jako rezerwowy także Ikarus 280.70E.
Biegnącą od Kozanowa do pl. Grunwaldzkiego autobusową linię C, zastąpi z dniem 15 maja nowa linia tramwajowa 19. Skorzysta ona z najnowszego torowiska w ciągu ul. Długiej i ul. Popowickiej.
Inf. Prasowa: Klub Sympatyków Transportu Miejskiego
W latach 70 C jeździło z Sępolnie na Pereca
Na pętli na Sępolnie miala też swój przystanek końcowy w tym samym czasie inna linia pospieszna D. Autobusy kursowały na trasie Sępolno-Dworzec Główny PKP, pętle miały przy nieostniejaczym postoju Taxi
W latach 70 C jeździło z Sępolnie na Pereca
Na pętli na Sępolnie miala też swój przystanek końcowy w tym samym czasie inna linia pospieszna D. Autobusy kursowały na trasie Sępolno-Dworzec Główny PKP, pętle miały przy nieostniejaczym postoju Taxi
Super! Bardzo się cieszymy z nowej trasy tramwajowej, będzie wygodniej i szybciej do jechać.
Pragnę wnieść małą poprawkę co do trasy autobusu linii C w początkowym okresie. Przystanek końcowy na Gajowicach był usytuowany jak podano powyżej tj. na ul. Stalowej pomiędzy ul. Pereca a ul. Kwaśną (przy ogródkach działkowych). Do tego przystanku jechał od ul. Grabiszyńskiej ulicą Pereca. Natomiast w kierunku centrum ulicami Stalowa, Krucza, Jemiołowa, Żelazną gdzie był przystanek przy kawiarni ,,Celina”, następnie ul. Pereca. Autobus wówczas dojeżdzał tylko do ul. Świdnickiej, a dokładnie miał przystanek z boku budynku Opery. Trasę obsługiwały autobusy marki SAN.