Dobry lider to taki, który dzięki swojej charyzmie, osobowości i umiejętnościom potrafi poprowadzić swój zespół i wspólnie zrealizować cele.
Przywództwo ma kluczowe znaczenie dla ostatecznego wyniku prowadzonych działań. Decyduje o tym, czy ustalone założenia zostaną osiągnięte czy też nie. Co wyróżnia skutecznego lidera? Jak jego postawa wpływa na pracę w organizacji?
Czym jest leadership?
Leadership to angielskie określenie przywództwa. Jest to umiejętność motywowania i prowadzenia innych osób. Głównym jego celem jest realizacja wspólnych dążeń, a na gruncie biznesowym zaspokajanie potrzeb firmy.
Jak powinien wyglądać lider zespołu w organizacji pozarządowej (NGO)?
Lider powinien przede wszystkim wykazywać się wysoko rozwiniętymi umiejętnościami interpersonalnymi. Do takich należą m.in. efektywna komunikacja i motywacja. Lider może motywować swój zespół pokazując własne zaangażowanie, wyrażając swój szacunek i uznanie oraz dając możliwość samorealizacji. Dobry przywódca pomaga pracownikom w osiąganiu celów poprzez wyrażanie poparcia i zainteresowania. Dzięki temu zespół jest bardziej zaangażowany i chętniej udziela poparcia dla jego działań. Skuteczny przywódca nie tylko dba o kondycję psychiczną pracowników, motywuje ich i inspiruje do działania, ale także stara się być dla nich przykładem.
Jakie cechy powinien mieć lider w NGO?
Skuteczny lider to taki, który posiada cechy i umiejętności związane z zarządzaniem zespołem. Robert Kazt wyróżnia trzy grupy kompetencji:
- umiejętności techniczne,
- umiejętności społeczne (miękkie),
- umiejętności koncepcyjne.
Umiejętności społeczne umożliwiają efektywne prowadzenie zespołu. Szczególnie mile widziane są takie kompetencje jak: skuteczna komunikacja, asertywność oraz wywieranie wpływu. Natomiast dzięki umiejętnościom koncepcyjnym lider ustala strategie długo i krótkofalowe.
W jaki sposób dobry lider może wpłynąć na organizację pracy w NGO?
Przywództwo decyduje o powodzeniu lub porażce przedsięwzięć.
Delegowanie zadań
Dobry lider zdaje sobie sprawę z konieczności delegowania obowiązków, jeśli tylko w ten sposób zostaną zrealizowane wszystkie cele. Zna na tyle swój zespół, że doskonale wie komu najlepiej powierzyć zadania.
Wizja, wartości i misja
Pracownik, który utożsamia się z misją i wartościami organizacji bardziej angażuje się w zadania. Co więcej, zgromadzenie osób o wspólnych celach i dążeniach wzmacnia więzi międzyludzkie, nadaje sens działaniom i wpływa na odczuwaną satysfakcję. Dzięki jasno określonej wizji organizacji łatwiej obrać kierunek działań i wyznaczać najważniejsze cele.
Co czyni go dobrym liderem?
Oprócz wcześniej wymienionych cech i umiejętności lider powinien umieć dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi. Dobry przywódca potrafi wychować swoich następców.
Rodzaje przywództwa
Kurt Lewin wyróżnił trzy style kierowania zespołem: autorytarne (autokratyczne), demokratyczne (partycypacyjne) oraz liberalne (leseferystyczne, delegacyjne).
Przywództwo autorytarne
W przywództwie autorytarnym lider samodzielnie podejmuje decyzje, nie konsultując ich wcześniej z zespołem. Przywódca autorytarny często jest odbierany jako osoba niesympatyczna. Taki lider uważa, m.in., że im więcej opinii na dany temat, tym wykonanie pracy staje się coraz trudniejsze.
Zalety przywództwa autorytarnego:
- Zdaje egzamin w przypadku realizacji projektów pod presją czasu.
- Sprawdza się w sytuacjach wymagających zdecydowanych działań.
Wady przywództwa autorytarnego:
- Pracownicy nie mają możliwości rozwijania swoich umiejętności np. kreatywności.
- Nadmierna kontrola i tłumienie inicjatyw sprawia, że zespół zaczyna negatywnie odbierać lidera.
- Przywódcy autorytarni nie są zainteresowani próbowaniem innych stylów, często pozostają również przy swoich nawykach.
Przywództwo demokratyczne
W stylu tym decyzje podejmowane są wspólnie z zespołem. Przywódca angażuje wszystkich członków poprzez wyznaczanie zadań. Co więcej, nie stawia siebie ponad zespół, lecz czuje się jego częścią. Taka osoba uważa, że warto wysłuchać opinii wszystkich osób, a dopiero potem podjąć decyzję.
Zalety przywództwa demokratycznego:
- Poprawia jakość i atmosferę w pracy.
- Pracownicy są bardziej zaangażowani i zmotywowani do osiągnięcia celów.
- Zespół może się wykazać, tym samym zdobywając doświadczenie i szlifując umiejętności.
Wady przywództwa demokratycznego:
- Mniejsza produktywność w stosunku do stylu autorytarnego.
- Dłuższy proces decyzyjny.
Przywództwo liberalne (delegacyjne)
W stylu tym lider obdarza grupę całkowitym zaufaniem i daje im pełną swobodę oraz możliwość podejmowania decyzji. Przywódca nie angażuje się w projekty, jedynie co jakiś czas udziela informacji zwrotnych.
Zalety przywództwa delegacyjnego:
- Sprawdza się w przypadku zespołów, których członkowie są ekspertami w swojej dziedzinie.
- Możliwość samodzielnego działania.
Wady przywództwa delegacyjnego:
- Najmniej produktywny ze wszystkich trzech stylów.
- Nieczytelne role i obowiązki.
- Styl ten może prowadzić do nieporozumień, wzajemnych oskarżeń oraz rozproszenia odpowiedzialności.