Na trasie Wrocław – Międzylesie zakończono już prace między Smardzowem Wrocławskim i Żórawiną. Pociągi jadą tam z prędkością do 120 km/h. Specjalistyczny sprzęt przygotowuje tor na odcinku Ziębice-Starczów.
W grudniu z Wrocławia do Międzylesia m.in. dzięki tym pracom pojedziemy w rekordowo krótkim czasie – poniżej 100 minut. Wartość działań to ponad 150 mln zł, z czego 132 mln to środki budżetowe. Z Wrocławia do Międzylesia, na odcinku Smardzów Wrocławski – Żórawina, pociągi przyspieszyły już do 120 km/h. Najintensywniejsze prace prowadzone są obecnie między Strzelinem i Kamieńcem Ząbkowickim. Na szlakach widać pracujących z fachowym sprzętem robotników i przygotowane nowe materiały.
- Kolejowy kombajn i maszyny dwudrogowe
Wykorzystujemy specjalistyczne maszyny do prac na kolejnych odcinkach. Między Ziębicami i Starczowem pracuje PUN, czyli trzystumetrowa maszyna, która podnosi tor i wymienia podkłady. Przez kilka dni PUN wymieni 5000 podkładów. W październiku, między Kamieńcem Ząbkowickim a Bardem Przyłęk, „zatrudnimy” kolejowy kombajn AHM 800R. Maszyna wykona całkowite wzmocnienie podtorza w zaplanowanym wcześniej miejscu.
Zmechanizowane prace skracają czas zmian, wprowadzonych z wyprzedzeniem do rozkładu jazdy i zapewniają wymaganą jakość robót. Poza dużymi maszynami – AHM i PUN, przy robotach wykorzystywane są dwudrogowe koparki oraz maszyny do układania i przesuwania szyn. Roboty torowe uwzględniają wykonanie odwodnienia. To istotne prace, które zapewniają odpowiedni stan torów i przejazd pociągów w rozkładowym czasie.
- Tunel, wiadukty i mosty
Poza pracami torowymi, na trasie do Międzylesia, poprawiamy stan obiektów inżynieryjnych. Tunele, mosty i wiadukty są ważnymi ogniwami kolejowej drogi. Wykonano już prace na moście w Żórawinie. Robotnicy pracują teraz na moście w Kamieńcu Ząbkowickim i przy dwóch wiaduktach w Służejowie. Remonty obejmą również wiadukty między stacjami Bardo – Kłodzko Główne oraz Kłodzko Nowe – Bystrzyca. Jeszcze we wrześniu rozpoczną się prace w ponad trzystumetrowym tunelu w Długopolu-Zdroju.
- Zwiększamy możliwości linii
Rozpoczęły się prace nad przystankiem odstępowym – posterunkiem ruchu, który podzieli szlak Bardo Przyłęk – Kłodzko Miasto na mniejsze fragmenty (tzw. odstępy), co zwiększy przepustowość linii, przy zachowaniu odpowiedniej odległości między pociągami. Dzięki temu między stacjami będzie mogło kursować więcej pociągów. Pozwoli to na przygotowanie atrakcyjniejszej oferty rozkładu jazdy.
Inwestycja pn.: „Zwiększenie przepustowości odc. Bardo Przyłęk – Kłodzko Miasto na linii kolejowej nr 276 Wrocław Główny – Międzylesie – budowa posterunku odstępowego” w ramach projektu „Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych etap I” za ponad 10 mln zł ze środków KPO, zostanie zrealizowana do połowy 2025 r.
- Bezpieczniej na ponad 60 skrzyżowaniach kolejowo-drogowych
Wymiana i montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym, podnosi poziom bezpieczeństwa na linii. Na 20 skrzyżowaniach wymieniamy urządzenia przejazdowe. Na 56 poprawiamy nawierzchnie drogową. Na przejazdach w Mędłowie, Żórawinie, Żernikach, Bogunowie, Węgrach i Strzelinie zabudowano już nowe płyty. Na dniach zakończą się prace na kolejnych skrzyżowaniach torów i drogi między Żórawiną a Strzelinem. Prace na przejazdach realizowane są ze środków KPO, budżetu państwa i budżetu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
- Skoordynowane prace trzech zakładów linii kolejowych
Na prawie 140-kilometrowym odcinku linii kolejowej Wrocław–Międzylesie prace wykonują zespoły trzech zakładów: wrocławskiego, opolskiego i wałbrzyskiego. Ze względu na szeroki zakres robót, wprowadzono zastępczą komunikację autobusową na odcinkach Strzelin – Kamieniec Ząbkowicki oraz Kłodzko Miasto –Międzylesie. Odpowiednia integracja prac zapewni lepszą ofertę podróży w krótszym czasie. Najszybsze pociągi już w grudniu przejadą ten dystans w około 100 minut.
Poprzez: plk-sa.pl Foto: M. Pabiańska