Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Komunikacja i Rozkład Jazdy

Krakowski weekend na Wrocławskich Liniach Turystycznych [10 – 11 maja 2025]

KK przez KK
9 maja 2025
w Komunikacja i Rozkład Jazdy, Wiadomości, Wrocław
0
Krakowski weekend na Wrocławskich

Na Wrocławskich Liniach Turystycznych pojawi się gość specjalny – na linii T będzie kursował wagon Linke-Hofmann Standard #1076 z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie.

Wagon z 1926 roku większość życia (58 lat) spędził we Wrocławiu. W 1984 wyjechał do Krakowa do tworzonego tam wówczas muzeum komunikacji miejskiej i tam już został. Podczas tego sezonu letniego będzie jednak kursował po Wrocławiu w ramach wymiany taboru zabytkowego między wrocławskim Klubem Sympatyków Transportu Miejskiego a MPK Kraków. W zamian za wagon LH #1076 do Krakowa pojechał tramwaj Konstal 4N1 z 1960 r., będący własnością KSTM.

Krakowski wagon będzie kursował na Wrocławskich Liniach Turystycznych w oba dni weekendu 10 – 11 maja 2025, przy czym w sobotę – kiedy będzie miała miejsce jego premiera – przewidziano wzmocniony rozkład jazdy. Na linii T zamiast standardowych dwóch wagonów (jeden obsługuje KSTM, drugi MPK Wrocław), będą kursować trzy, a tym trzecim będzie wagon krakowski. O regularnych godzinach objazdów brygady KSTM na linii T będzie kursował wrocławski LH Standard #1192, którego remont zakończył się w ubiegłym roku, zaś krakowski wagon pojawi się na dodatkowych kursach. Z kolei w niedzielę wagon z MPK Kraków będzie jeździł w godzinach objazdów brygady KSTM.

Rozkład obowiązujący w sobotę 10.05.2025:

  • odjazdy LH #1192 z Opery: 10:43, 12:03, 13:36, 15:03, 16:36, 17:45 (zjazd do zajezdni)
  • odjazdy LH #1076 z Opery: 11:03, 13:03, 14:35, 16:03, 17:15 (zjazd do zajezdni)
  • odjazdy LH #1192 z Hali Stulecia: 11:25, 12:45, 14:15, 15:45, 17:15
  • odjazdy LH #1076 z Hali Stulecia: 12:15, 13:45, 15:15, 16:45

Rozkład obowiązujący w niedzielę 11.05.2025:

  • odjazdy LH #1076 z Opery: 10:43, 12:03, 13:36, 15:03, 16:36, 17:45 (zjazd do zajezdni)
  • odjazdy LH #1076 z Hali Stulecia: 11:25, 12:45, 14:15, 15:45, 17:15

Dodatkowo oba wagony w sobotę od godz. 9:30 będzie można oglądnąć na placu przed zajezdnią „Popowice”. O godz. 9:45 przewidziano krótką prelekcję o tramwajach Linke-Hofmann Standard, którą poprowadzi Prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, dr Krzysztof Kołodziejczyk. Następnie oba wagony wyruszą na linię: LH Standard z kolekcji KSTM o godz. 10:23, a LH Standard z MPK Kraków o godz. 10:31.

Przy okazji warto przybliżyć nieco historię tramwajów Linke-Hofmann Standard. Po przejęciu w 1924 roku przez Städtische Straßenbahn Breslau prywatnej firmy Elektrische Straßenbahn Breslau we Wrocławiu funkcjonował tylko jeden, miejski przewoźnik tramwajowy. Dysponował on jednak wówczas przestarzałym taborem, który często osiągnął graniczny wiek eksploatacji i nie opłacało się go już remontować. W związku z tym zakładowe biuro konstrukcyjne SSB wraz z pracownikami wrocławskich zakładów Linke-Hofmann-Werke, czyli powojennego Pafawagu, zaprojektowało wagon silnikowy przeznaczony specjalnie dla stolicy Dolnego Śląska – wyjaśnia historyk wrocławskiego transportu dr Tomasz Sielicki.

 

Tramwaju Linke-Hofmann Standard na wystawie komunikacyjnej w Seddin w Niemczech uzyskał kilka wyróżnień. Nagrodzono go za innowacyjne jak na owe czasy rozwiązania techniczne m.in. stalową konstrukcję nadwozia (jedna z pierwszych takich konstrukcji w Niemczech ) oraz potrójne resorowanie, które doskonale amortyzowało nierówności na rozjazdach i krzyżownicach. Innymi nowościami było zastosowanie wielu małych, dzielonych okien (co ułatwiało ewentualne naprawy) oraz zaokrąglonego dachu bez świetlika. Po wprowadzeniu pewnych modyfikacji, m.in. w podwoziu, opracowano dokumentację techniczną wagonu silnikowego, który przekazano w 1925 roku do produkcji seryjnej.

W tym roku mija więc sto lat od rozpoczęcia ich produkcji. Stąd nasza decyzja o ściągnięciu do Wrocławia sprawnego wagonu tego typu, który kiedyś trafił do Krakowa. Jednocześnie w ubiegłym roku nasze stowarzyszenie z własnych środków i głównie własną pracą wyremontowało inny tego typu tramwaj, który można już było spotkać na Wrocławskich Liniach Turystycznych – mówi Krzysztof Kołodziejczyk z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.

 

Tramwaj LH Standard był bardzo nowoczesny jak na czas powstania. Jednym z bardziej znaczących autorów projektu był pan Karl Lüdde, ówczesny dyrektor eksploatacyjny SSB, który właśnie wrócił z dwuletniego pobytu w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Wiele podpatrzonych tam rozwiązań uwzględniono w pracach. Wykorzystano też doświadczenie innej wrocławskiej firmy, Eisenwerk Gustav Trelenberg, która w 1907 lub 1909 roku jako pierwsza w Niemczech zbudowała wagon doczepny o lekkiej, całkowicie stalowej konstrukcji. Okazało się wtedy, że bezzasadne są obawy o zwiększony poziom hałasu w przypadku stalowej konstrukcji wagonu w porównaniu z dotychczas stosowaną konstrukcją drewnianą – relacjonuje Tomasz Sielicki. Wyposażenie wnętrza wagonu było – w stosunku do ówczesnych, ale też współczesnych standardów – bardzo eleganckie. – Odpowiadało 2. klasie kolei w Niemczech w okresie międzywojennym. Wyłożono je wiązową boazerią, w oknach wisiały wiśniowe zasłonki, a siedziska i oparcia siedzeń wyłożono czarno-wiśniowym aksamitem. Jak wskazuje nazwa tramwaju, był to standard wyposażenia, dostępny dla ogółu wrocławian – wyjaśnia Kołodziejczyk.

Pierwotnie w pojeździe było 47 miejsc, w tym 21 siedzących. Ławki umieszczono poprzecznie, w 7 rzędach, przy czym z jednej strony były to siedzenia podwójne, a z drugiej – pojedyncze (przesunięte były też drzwi łączące pomosty z klasą). Ponieważ tramwaj typu Standard jest pojazdem dwukierunkowym, oparcia ławek (z wyjątkiem skrajnych na piasecznicach) można przerzucać, co umożliwia pasażerom jazdę zawsze przodem w stosunku do kierunku jazdy. Te przestawiane oparcia ławek to chyba element, który najbardziej utkwił w pamięci wrocławianom. Zawsze starsze osoby bardzo się cieszą, że się zachowały. Były bardzo lubiane przez pasażerów – dodaje Kołodziejczyk.

  • W latach 1925–1929 wrocławskie fabryki wyprodukowały 232 sztuk tego modelu tramwaju. Większość z nich przetrwała II wojnę światową. Aż do 1977 r. można było je spotkać na wrocławskich liniach. Dziś nadal zachwycają, ale już jako pojazdy historyczne.
  • Wrocławskie Linie Turystyczne funkcjonują dzięki wsparciu Gminy Wrocław. Z kolei wymiana zabytkowych tramwajów jest w całości finansowana przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego i MPK Kraków.

Krakowski weekend na Wrocławskich

Relacja: Krzysztof Kołodziejczyk – Klub Sympatyków Transportu Miejskiego
Tagi: czas wolnykomunikacjazabytki
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Targi zajęć dodatkowych dla dzieci – już w sobotę

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Fontanna Multimedialna wraca

Fontanna Multimedialna wraca w nowym sezonie

2 maja 2025
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr

Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 324 [Góra – Niechlów]

7 maja 2025
Ready.Set.Splash! To ma być wyjątkowe wydarzenie wodno-sportowe SwimPact

Ready.Set.Splash! To ma być wyjątkowe wydarzenie wodno-sportowe SwimPact

29 kwietnia 2025
Korona GÓRek Wrocławia

Korona GÓRek Wrocławia wystartowała – możesz stać się zdobywcą szczytów, bez wyjeżdżania z miasta

30 kwietnia 2025
Osiedle Orawska Vita

Osiedle Orawska Vita na wrocławskim Ołtaszynie – III etap w przedsprzedaży

1
Nie trzeba wiele

Nie trzeba wiele, by pomóc – majowa akcja krwiodawstwa, a przy okazji dobre zakupy

1
Przed nami Rowerowa Majówka

Przed nami Rowerowa Majówka

1
Krakowski weekend na Wrocławskich

Krakowski weekend na Wrocławskich Liniach Turystycznych [10 – 11 maja 2025]

9 maja 2025
Targi zajęć dodatkowych dla

Targi zajęć dodatkowych dla dzieci – już w sobotę

9 maja 2025
Inauguracja gonitw skakanych na Partynicach

Inauguracja gonitw skakanych na Partynicach

9 maja 2025
Wrocław w San Francisco

Wrocław w San Francisco – porozumienie o współpracy ze Smart Cities Council

9 maja 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Krakowski weekend na Wrocławskich
Komunikacja i Rozkład Jazdy

Krakowski weekend na Wrocławskich Liniach Turystycznych [10 – 11 maja 2025]

9 maja 2025
Targi zajęć dodatkowych dla
Handel

Targi zajęć dodatkowych dla dzieci – już w sobotę

9 maja 2025
Inauguracja gonitw skakanych na Partynicach
Sport

Inauguracja gonitw skakanych na Partynicach

9 maja 2025
Wrocław w San Francisco
Biznes

Wrocław w San Francisco – porozumienie o współpracy ze Smart Cities Council

9 maja 2025
Koncert charytatywny na rzecz
Blisko Wrocławia

Koncert charytatywny na rzecz Domu Dziecka w Kłodzku – zaproszenie do Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu

9 maja 2025
Przed nami Rowerowa Majówka
Wiadomości

Przed nami Rowerowa Majówka

8 maja 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Krakowski weekend na Wrocławskich

Krakowski weekend na Wrocławskich Liniach Turystycznych [10 – 11 maja 2025]

9 maja 2025
Targi zajęć dodatkowych dla

Targi zajęć dodatkowych dla dzieci – już w sobotę

9 maja 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT