Na ulicach Powstańców Śląskich, Kazimierza Wielkiego, Szewskiej, Szczytnickiej czy Brodzkiej zakończyły się remonty. Do tego modernizacje w szkołach i rozpoczęcie programu „Wrocław na Dobrej Drodze”.
„Wrocław na Dobrej Drodze” to nowy program drogowy Wrocławia, który pełną parą ma ruszyć jesienią. Są to szybkie wymiany kilkucentymetrowej warstwy asfaltowej na głównych ulicach w mieście. Przez wakacje wrocławski ZDiUM przygotował dokumentację do programu. Podlegają mu tylko te ulice, które już nawierzchnię asfaltową mają, ale spękaną lub łataną. Ważne też, by podbudowa drogi była w dobrym stanie technicznym.
Pierwszy z remontów programu Wrocław na Dobrej Drodze zakończył się 31 sierpnia – to ulica Brodzka do skrzyżowania z Królewiecką. Dodatkowo w czasie wakacji zebrano dokumentację do kolejnych remontów – będą to m.in. ul. Oławska od pl. Dominikańskiego do Kazimierza Wlk. czy bł. Czesława od Oławskiej do wyjazdu z garażu Galerii Dominikańskiej. Do końca roku „Wrocław na Dobrej Drodze” obejmie łącznie 12 km dróg – w tym m.in. spore odcinki ul. Bierutowskiej, Bezpiecznej, Lechitów, Gostyńskiej, Wolskiej i Marszowickiej, Kozanowskiej, Mościckiego, Ołtaszyńskiej, Balonowej, Na Grobli, Kuronia i Racławicka.
Remont ulicy z kostki to niestety minimum kilkanaście miesięcy – bo taka nawierzchnia oznacza często, że remontu tu nie było od czasu powstania drogi. Pod nią znajdują się sieci, które trzeba wymienić. We Wrocławiu działamy od kilku lat kompleksowo. Jeśli już zmieniamy granitową nawierzchnię to przeprowadzamy jednocześnie wymianę tego co jest pod ziemią – tak np. będzie na Pułaskiego, gdzie w czasie wakacji rozstrzygnęliśmy przetarg na projekt ostatniego fragmentu tej drogi. Tam pod jezdnią są sieci pamiętające jeszcze 19. wiek. Natomiast, w miejscach, gdzie mamy nawierzchnię asfaltową – często spękaną lub połataną – wymieniamy górną warstwę asfaltu kompleksowo. Zwykle z dużym odcinkiem drogi jesteśmy gotowi w kilkanaście dni – opisuje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
W czasie wakacji w ponad stu wrocławskich szkołach i przedszkolach oraz we wszystkich żłobkach prowadzone były wakacyjne remonty. Miasto na ten cel przeznaczyło ponad 50 mln złotych – to dwa razy więcej niż przed rokiem. Remonty objęły między innymi: przebudowy bloków żywieniowych, klatek schodowych, toalet, boisk i bloków sportowych, placów zabaw czy instalacji grzewczych. W placówkach wyremontowano schody, dachy i ogrodzenia oraz odbyły się prace związane z termomodernizacją obiektów. Nie zabrakło też prac związanych z przebudową pomieszczeń szkolnych oraz dostosowaniem placówek do wymogów przepisów przeciwpożarowych.
Nasze prace nie tylko odpowiadają na bieżące potrzeby remontowe wrocławskich szkół i przedszkoli, ale też przy okazji tych prac, staramy się poprawiać efektywność energetyczną tych obiektów, dzięki czemu możemy realnie obniżyć koszty zużycia energii, szczególnie w sezonie zimowym. Tylko w tym roku zmodernizowaliśmy instalację centralnego ogrzewania poprzez wymianę zaworów już w kilkunastu wrocławskich szkołach. Docieplamy dachy, elewacje budynków, budujemy instalacje fotowoltaiczne na dachach – wyjaśnia dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich we Wrocławiu Jolanta Wnęk.
W czasie wakacji drogowcy poprawili też w kilku miejscach chodniki – m.in. na ul Brodzkiej, w tym tygodniu z projektu Budżetu Obywatelskiego oddana do użytku zostanie pochylnia między ul. Sopocką a wałami. Wciąż trwają przy ul Wajdy prace obok ZOO, planowane zakończenie II połowa września. Wtedy też zakończą się prace na Balzaka – wraz z poszerzeniem jezdni i oświetleniem.
Do listopada pracujemy na chodnikach Prądzyńskiego i Kościuszki wspólnie z MPWiK, które przebudowuje sieci podziemne. Pracujemy także na Poprzecznej. Zaczynamy prace w Śródmieściu na ciągach pieszych Roosevelta i Ołbińskiej. Będziemy działać też na Awicenny z kolejnego projektu WBO „Awicenny pieszo i rowerem”. Tu budowa chodnika połączona jest z budową drogi dla rowerów– mówi dyrektor ZDiUM Tomasz Staruchowicz.
Od września zaczęły działalność nowe szkoły przy ul. Cynamonowej i ul. Białostockiej. W związku z tym przebudowywane są okoliczne drogi – np. łącznik Cynamonowa-Pełczyńska – tu prace potrwają jeszcze kilka miesięcy. Także na rowerzystów czekają od września nowe odcinki. Kolejny fragment Promenady Krzyckiej: Spiska-Ślężna – oddany został do użytku 31 sierpnia. Wcześniej powstał ciąg pieszo-rowerowy na Szybkiej. W całym mieście pojawi się do końca roku półtora tysiąca nowych stojaków na rowery. Nową drogę pieszo-rowerową zyskają też Kłokoczyce – to projekt Budżetu Obywatelskiego nad Dobrą – tu planowane zakończenie jest na listopad. W centrum miasta ZDiUM prowadzi wymianę chodnika i drogi dla rowerów na Moście Uniwersyteckim. W czasie wakacji wymieniono dylatacje na Moście Jagiellońskim. Skończyła się także wymiana pomostu na kładce Oporowskiej.
Z kolei z Funduszu Osiedlowego pojawiło się nowe oświetlenie na Mokrzańskiej i wciąż z tego funduszu budowane jest oświetlenie na Kutrzeby. Będzie gotowe w październiku. Wrocław buduje też „perony wiedeńskie” przy ul. Grabiszyńskiej („Hutmen”), które mają być gotowe w październiku.
Wraz z końcem wakacji na finale znalazły się remonty na Powstańców Śląskich do Piłsudskiego, na Kazimierza Wielkiego i Szewskiej oraz na Szczytnickiej. Szczytnicka ma nowe torowisko, ale przed nami jeszcze konsultacje społeczne, o tym jak docelowo ma wyglądać ruch na tej ulicy. Koniec wakacji nie oznacza jednak końca prac torowych w mieście. Niebawem rozpocznie się m.in. remont przejazdu na skrzyżowaniu Grabiszyńskiej z Zaporoską i Szpitalnej.
Poprzez: UM Wrocław