Kolej Aglomeracyjna ma połączyć dawny obszar województwa wrocławskiego – taką tezę postawił wczoraj senator Jarosław Obremski. Briefing parlamentarzysty odbył się w nieprzypadkowym miejscu, bo pod głównym wejściem Dworca Głównego we Wrocławiu.
Były wiceprezydent i kandydat na senatora jest przekonany jest sprawnie działający system komunikacyjny jest potrzebny nie tylko mieszkańcom Wrocławia, szczególnie w perspektywie rozbudowy terenów mieszkaniowych i inwestycyjnych wokół tradycyjnego obszaru miejskiego.
Senator Jarosław Obremski podkreślał również dużą pracę wykonywaną w tej materii przez samorząd województwa dolnośląskiego. Zwracał przy tym uwagę na konieczność doskonalenia funkcjonującego już systemu. Częstotliwość połączeń lokalnych powinna wynosić maksymalnie pół godziny, a nie tak jak często bywa, 45 minut, czy godzinę – stwierdził senator.
Wobec bariery pojemnościowej wrocławskiego węzła komunikacyjnego trzeba mówić i podejmować działania w kierunku ponownego uruchomienia Dworca Świebodzkiego. Według senatora jest także coraz pilniejszym wyzwaniem poprowadzenie linii torów pod estakadą Gądowianką oraz zaprojektowanie i uruchomienie stacji w rejonie ul. Grabiszyńskiej.
Jarosław Obremski zwrócił uwagę na jeszcze jeden istotny kontekst zmian w systemie komunikacji publicznej w obrębie tzw. „wielkiego Wrocławia”. Budowa centralnego portu lotniczego, spowodowała, że otwierają się pewne możliwości. Lotnisko to ma być połączone kolejami dużych szybkości z całą Polską. W ramach tego zostało zlecone studium, które ma spowodować, że wrocławski węzeł komunikacyjny uzyska pewną symetryczność – zaznaczył senator Jarosław Obremski, który w tym sztandarowym projekcie rządowym upatruje dużego potencjału modernizacyjnego dla Wrocławia i subregionu wrocławskiego.
Nawet z Oleśnicy, wjeżdża się do Wrocławia od zachodu. Jeżeli chcemy znacząco przyspieszyć połączenie Wrocław – Warszawa czy Wrocław Centralny Port Lotniczy, to musi być przebudowana sieć na Oleśnicę i konieczne będzie jej wyprowadzone również na Siechnice, a dalej na południe i wschód. To stwarza niepowtarzalną szansę rozwoju. Wydaje mi się, że to bardzo istotne kwestie, jeśli myślimy o okolicznych miastach i miejscowościach jak właśnie Oleśnica czy Bierutów, z których docelowo czas przyjazdu do Wrocławia powinien wynosić około 15 minut. Konkluzją było spostrzeżenie senatora, że byłby bardzo atrakcyjny i lepszy niż „samochodowy”, czas komunikacyjny.
Oceniając już zrealizowane i prowadzone roboty na liniach kolejowych w obrębie subregionu wrocławskiego senator wspomniał o uratowanej linię do Sobótki, która miała zmienić się w ścieżkę rowerową oraz bardzo dobre czasy i częstotliwości komunikacyjne z Legnicą czy Lubinem. Przypomniał o modernizowanej trasie na Wołów czy Strzelin, gdzie – zdaniem polityka – trzeba zdecydowanie dobudować jeszcze jedną linię.
Podczas tej kampanii wyborczej dużo należy o tych potrzebach mówić. Kolej Aglomeracyjna jest drogim i wymagającym wsparcia rządowego projektem, więc im więcej polityków o tym mówi, tym większa szansa, że uda się te ważne przedsięwzięcie zrealizować – podsumował Jarosław Obremski, który ubiega się ponownie o mandat senatora w okręgu nr 6 i ma poparcie Prawa i Sprawiedliwości.
Maciej Fedorczuk