Na uczniów, którzy przyjdą do szkół we wrześniu będzie czekał nowy przedmiot Historia i teraźniejszość. Egzamin maturalny przybierze inną formę, a regulacje dotyczące zwolnień z lekcji wychowania fizycznego również zostaną zmienione.
Historia i teraźniejszość zastąpi Wiedzę o społeczeństwie
Od września w programie zajęć szkół ponadpodstawowych pojawi się nowy przedmiot Historia i teraźniejszość, który zastąpi w zakresie podstawowym dotychczasową Wiedzę o społeczeństwie. Program ma dotyczyć wydarzeń z lat od 1945 do 2015. Uczniowie podczas zajęć dowiedzą się m.in. o katastrofie smoleńskiej. Przedmiot będzie wprowadzany stopniowo. W roku szkolnym 2022/2023 pojawi się w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia. W kolejnych latach zmiana obejmie następne klasy.
Nauka strzelania i zagrożenia wywołane przez działania wojenne
Kolejna zmiana dotyczy przedmiotu Edukacja dla bezpieczeństwa. Przedmiot jest już w szkołach – do tej pory uczniowie uczyli się na nim głównie zasad pierwszej pomocy, ale od września ma zmienić się jego program. Zaplanowana jest m.in. nauka strzelania, zasad pierwszej pomocy w sytuacji wystąpienia zagrożenia z użyciem broni konwencjonalnej czy nauka radzenia sobie w zagrożeniach wywołanych przez działania wojenne.
Koniec z naciąganymi zwolnieniami z WF-u?
Nowe regulacje będą dotyczyły również zwolnień uczniów z lekcji WF-u. Od 1 września br. dłuższe zwolnienia z wychowania fizycznego mają być dopuszczalne tylko wtedy, gdy wystawi je lekarz specjalista, a nie lekarz rodzinny lub rodzic.
Nowa odsłona egzaminu dojrzałości
Po raz pierwszy odbędzie się tzw. nowa matura. Będą ją pisać uczniowie kończący edukację w nowym systemie, 8+4. Czeka na nich kilka zmian.
Zmieni się nie tylko arkusz egzaminacyjny, bardziej rozbudowany będzie także program, np. z języka polskiego. Uczniowie będą musieli napisać egzamin z trzech części: język polski w użyciu, test historycznoliteracki i wypracowanie.
Na maturze ustnej na zdających czeka losowanie zestawu egzaminacyjnego, który składa się z dwóch zadań – pierwsze zawiera zagadnienie sprawdzające znajomość treści i problematyki lektury obowiązkowej, a drugie dotyczy zagadnienia związanego z literaturą lub innymi dziełami sztuki albo
językiem, następnie omawia się je na podstawie dołączonego materiału (tekstu literackiego, nieliterackiego albo ikonicznego).
Z matematyki będzie więcej zadań otwartych, maksymalnie może ich być w arkuszu 13. Z języka nowożytnego zmieni się poziom biegłości językowej – w zakresie środków językowych w wypowiedziach pisemnych na B1, a w zakresie rozumienia ze słuchu i tekstów pisemnych B1+.
Zmieni się także czas pisania egzaminów. Będzie więcej czasu na rozwiązanie zadań – z j. polskiego czas wzrośnie ze 170 min na 240 min., a z matematyki ze 170 min na 180 min.
Uczniowie klas ósmych napiszą egzamin ósmoklasisty w innym terminie – nie w kwietniu, a w maju. Takie rozwiązanie umożliwi uczniom lepsze przygotowanie się do egzaminu. Będą musieli m.in. znać wybrane dzieła Adama Mickiewicza czy utwory Jana Kochanowskiego, rozwiązywać zadania praktyczne z matematyki oraz posługiwać się językiem obcym nowożytnym na poziomie A2.